Nieuw in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste leden,

Wij hebben een boerderij gekocht in Zuid Bohemen.

Wij vroegen ons af of er ook Nederlanders wonen in de buurt van Jindrichuv Hradec. Dit om elkaar een keer te ontmoeten om wat meer te weten te komen en te leren over het leven in Tsjechie.

Over 6 weken krijgen we de sleutel. Ons plan is begin 2017 voorgoed naar Tsjechië te gaan!

Ik hoor graag van jullie.
 
125 km is wel ver ja!

Bedankt, gaat goed komen!

Hoi Cor,

Er moet veel gebeuren ja. Het woonhuis is oké, maar de appartementen moeten helemaal opgebouwd worden.
Alleen de muren en het dak zijn er (de oude stallen).
 

kuurgast

Donateur
Welkom op het forum Vinchenzo.

Obec Nová Olešná.
Nová Olešná is gelegen in een prachtige vallei langs de kreek omzoomd met elzen, op grond waarvan het zijn naam kreeg.
De eerste schriftelijke vermelding van het dorp is van 1379.
Het gemeentehuis bevind zich in voormalige schoolgebouw en starostka/burgemeester is Lenka Hynková.
Vroeger had het dorp 400 inwoners en werd tot 1947 ook Wolleschna genoemd.
Kapel van de Heilige Drie-eenheid, Drievuldigheid of Triniteit uit 1722.
Kerkhof met monument van Jan Amos Comenius.
Bron oa wiki.
 

Ad Verschoor

Donateur
Waarschijnlijk zijn wij erdoor gereden. Zeker is dat het er een prachtig gebied is. Wij bezochten de streek in 2012 en 2013 en ik heb het uitgebreid beschreven in mijn reisverslagen van die jaren. Wij logeerden er in motel Dacice zo'n 27 kilometer verderop net onder Telc. De plannen zijn er om in april 2017 hier weer te bespreken, want verschillende dingen moeten nog bekeken worden.
Dus mocht je voor je gasten een map samen willen stellen met bezienswaardigheden in de buurt, dan kan ik je van dienst zijn.
 
Waar hebben jullie een huis groentje?
Door drukte lang afwezig geweest vandaar deze late reactie :)

..... mocht je voor je gasten een map samen willen stellen met bezienswaardigheden in de buurt, dan kan ik je van dienst zijn.
Dat is zeker een leuk idee Ad, ik hou dit in gedachten.

Zijn volop bezig ons huis te verkopen en af en toe naar CZ om de dingen te regelen. Architect is langs geweest voor een offerte. Nu verder kijken wat we willen.
 
Wij zijn benieuwd wat we mee gaan maken. We schrokken al toen we hoorde dat de aanvraag van de vergunningen zeker een jaar zou gaan duren.
Daarom hebben we ook besloten om te beginnen met een paar vakantiehuisjes in de tuin.
Die aanvraag duurt een half jaar. Kunnen we langzaam beginnen en ervaring opdoen voor de toekomst.

Met de buren moeten we nog kennismaken, zijn er pas twee keer naar ons huis in Tsjechie geweest en toen was het erg koud bij ons. Maar dat zit zeker in de planning om goed kennis te gaan maken.
 
Laat je door mij niet afschrikken.
De Tsjechen zijn zeer behulpzaam.
Soms duurt het wat langer dan we gewend zijn, soms gaat het super snel!
Ennuh, vergeet niet je pand te verzekeren.
 
Bedankt. Is meteen verzekerd toen we het kochten. Je weet maar nooit.
Hopen in oktober definitief naar Tsjechie te gaan. Maar eerst ons huis verkopen en alles hier netjes rond maken.
 
Bovenaan