Nieuw huis bouwen in een SRO of privé?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo ik ben nieuw op dit forum.
Wij worden in februari eigenaar van een bestaande woning in Mladé Buky. Deze willen wij uitbreiden met twee slaapkamers en twee badkamers.
Er is ook nog een stuk grond bij waarop gebouwd mag worden. Daar willen wij in de toekomst een nieuwe woning plaatsen voor onszelf en permanent in gaan wonen. Streeftermijn is 5 jaar na nu.
Het geheel is gekocht in een SRO.

Mijn vraag is, de nieuwe woning bouwen in de SRO of de bouwgrond eerst naar privé halen en dan bouwen? Het huis is dan los van de SRO.
 
De sro heb je niet nodig.
Sro geeft een hoop gedoe.
Er zijn vele redenen om dit niet te doen.
Even dit forum door spitten.
Heel wat Nederlanders hebben indertijd een huis gekocht met sro omdat dat verplicht was, anders kon je geen woning kopen.
En net zoveel hebben de sro eruit gekiept.
Waarom heb je nu met de aankoop een sro erbij gekocht?
 
Hoi kukel,
Ik heb de SRO erbij gekocht omdat ik nog niet weet wat ik precies van plan ben in Tsjechie.
Ik ben 53 en wil misschien nog iets gaan ondernemen in Tsjechie. Als ik dan al een SRO heb, is dit veel makkelijker. Ook biedt het misschien voordelen bij het bouwen van een nieuw huis.
Nadelen van een SRO behalve boekhouding en belastingaangifte, zijn er volgens mij niet echt.
Vandaar de vraag om de bouwgrond buiten de SRO aan te kopen.
 
Gefeliciteerd met de overname van de SRO van de Lindahoeve!

Een SRO is een vennootschap, bedoelt om mee te ondernemen. Naast boekhouding en belastingaangifte, dient de SRO ook steeds aan actuele wetgeving te voldoen. Bij een (grondige) wijziging in de Tsjechische Handelswet of wijzigingen in het bestuur of aandeelhouders etc., kan dan steeds een notarisbezoek nodig zijn. Deze kosten zijn in het algemeen vrij hoog. Voor de Lindahoeve als onderneming kan een SRO dus wel, maar dit hoeft niet per-se.

Een huis in prive-eigendom zou ik niet in een SRO-constructie aanhouden, het is goedkoper om nu alleen de grond uit de SRO te halen, dan op een later tijdstip grond met het huis erop (denk aan de 4% overdrachtsbelasting, die om de hoek komt kijken bij overdracht naar prive).

(Vergelijk het met Nederland, waarom zou je hier je prive-huis in een BV willen hebben?)
 
Ik dank jullie voor de info.
Ik dacht zelf het huis te laten bouwen in de SRO, de BTW terug te vragen.
Het huis minimaal 10 jaar in de SRO te laten en daarna naar privé te halen.
Er hoeft na 10 jaar geen BTW meer verrekend te worden.
Het BTW voordeel weegt op tegen de 4 % overdrachtsbelasting.
Maar ik weet niet of dit ook geldt in Tsjechië.
 
Dat kan natuurlijk. Maar maak een goede rekensom, en bedenk dat in 10 jaar tijd veel kan wijzigen, dus of het ook daadwerkelijk gaat opleveren over 10 jaar wat je nu denkt is altijd de vraag.

Naast de overdrachtsbelasting zijn er nog meer kosten, die over 10 jaar aan de orde komen. Schat de jaarlijkse kosten van de SRO ruim in (€500?), houdt rekening met de winstbelasting van 19% (nu, later kan dit ook hoger of lager uitpakken, net als de overdrachtsbelasting), die de SRO moet betalen bij overdracht naar prive (je dient bij overdracht een enigzins marktconforme prijs te hanteren!).

Overigens als je nog "echt" gaat ondernemen, zoals je schreef, wil je dan je prive-huis in die onderneming hebben zitten? Meestal richt men als men gaat ondernemen vanwege het ondernemers-risico een BV (of in Tsjechie een SRO) op, juist om zakelijk en prive te scheiden.

Een lastige beslissing, lijkt me. Succes!
 
Hoi Marwa, ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. BTW is altijd terug te vragen.
Belasting betaal je alleen over de winst. Maak je geen winst, vallen er ook geen kosten af te trekken.

Als je denkt over een verbouwing van 20.000 euro en een nieuwbouw van minimaal 100.000 euro, waar dan 21 % btw over berekend wordt en je kan deze terug ontvangen, praat je toch over serieus geld denk ik. Ook al staan daar geen inkomsten tegenover.

Het ondernemen waar ik aan denk, heeft te maken met het toerisme, dus past goed in de SRO van de Lindahoeve. Deze plannen spelen pas als ik permanent naar Tsjechië kom.
 
Dat klopt en misschien denk ik verkeerd, maar deze omzet hoeft niet positief of negatief te zijn, dus bij een uitgaven van boven de 750.000 kronen kan ik als bedrijf zijnde [ een SRO ] dus BTW terug vragen.
ook als ik geen winst maak maar alleen uitgaven doe.
 
Ik ben juriste, geen econoom, maar volgens mij is de formule:

Winst = omzet - kosten.

Dus kosten zijn dan per definitie geen omzet (ook niet negatief, voorzover omzet überhaupt negatief kan zijn?). Verder heeft de SRO van de Lindahoeve momenteel geen Tsjechisch BTW-nummer (openbare informatie), en is het niet zo gemakkelijk er zomaar een te krijgen. Hangt onder andere van de omzet af, zoals Marwa schreef.

Laat je goed adviseren, en maak een goede rekensom.

Veel plezier in Tsjechie :-)
 
Hallo Radka dat is informatie waar ik iets mee kan.
Dat de Lindahoeve geen BTW nummer heeft komt denk ik omdat zij onder de 750.000 kronen omzet blijven.
En daarom nooit BTW aangiften hoefden te doen, dit is voor mij een vraag die ik bij de oude eigenaar moet stellen.
In Nederland is het zo dat je als bedrijf zijnde alle BTW op uitgaven terug kan vragen[ vorderen ] met aftrek van ontvangen BTW.
Als je dus investeert in je onderneming [ De lindahoeve ] maar geen of weinig inkomsten hebt van de Lindahoeve krijg je dus BTW terug.
Dit is niet afhankelijk of je winst maakt.
Over de winst betaal je inkomsten belasting.
De verbouwing van de lindahoeve is een investering.
Mocht het BTW verhaal in Tsjechië anders zijn dan in Nederland dan moet ik inderdaad de bouwgrond naar Privé halen en in Privé de woning laten bouwen.
Er is dan geen BTW voordeel te behalen.
 
Bovenaan