Nieuw dak op vakantiehuisje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag allemaal,
wij willen een nieuw dak laten plaatsen op ons huis, het is nodig want het lekt. Nu liggen er een soort betonnen pannen op die al breken als je ze aanraakt. We krijgen het volgende aanbod van onze Tsjechische kennis:

Tondach type Brněnka 14 Material
183 kvadratmeter und neue Holzlatten----------------95911 kč
Arbait-----------51360 kč (incl. 19% BTW)

Steinbruch
183 kwadratmeter und neue Holzlatten------------------92484 kč
Arbait---------- 51360 kč

und noch ist moglich ohne neue Holzlatten and das ist cirka 14000kč minus.

Dit komt op rond de 20 euro per m2. Ons lijkt dit nogal veel voor standaard dakpannen. Of zijn dit toch redelijke bedragen?
En wat is "Steinbruch"?

We zitten in de buurt van Jilemnice, wellicht weet iemand een goed adres in deze omgeving, liefst Duits sprekend, want ons Tsjechisch is nog niet zo goed.

Alvast bedankt voor jullie reakties.
Jan.
 
Jilemnice schrijf je, kun je wat duidelijker zijn, want als je hier op zoekt krijg je er 10.

Nieuwe dakpannen zijn afhankelijk van de staat van de dakspanten (balken) en panlatten waar je oude op liggen.

Tondach zijn niet bepaald de goedkoopste dakpannen, zeker niet standaard. De prijzen en verschillende modellen hiervan kun je mogelijk wel vinden op een internetsite, misschien wel die van OBI of Tondach zelf. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een dakpannenleverancier gaan en daar foldermateriaal vragen met prijslijsten. Woodcote bijvoorbeeld. Als je wilt weten of het redelijke prijzen zijn, moet je verschillende offertes opvragen en vergelijken.

Op ons dak lagen ook van die oude betonpannen. Na enig onderzoek en vergelijk van modellen hebben we gekozen voor de klassieke Bramac dakpan die een stuk zwaarder is en beter.

Dit betekende wel dat we alle dakspanten (balken) met nieuwe hebben moeten verstevigen en natuurlijk ook alle panlatten (die ook niet meer in de beste staat waren en qua afstand ook niet pasten) moesten vervangen. Dit hebben we laten doen door lokale vaklui, zeker ook omdat er op de pannen 30 jaar garantie zit.

Wat betreft de prijzen zou ik het niet kunnen zeggen, want ons dak ligt er nu al 5 jaar op.
Maar met alleen dakpannen en panlatten ben je er niet.
 
Ongeveer een jaar geleden hebben wij ook opdracht gegeven voor het vernieuwen van ons dak. Prijs-/kwaliteitsvergelijkingen + het plaatsen, aan- en afvoer van materialen + volledige afwerking hebben wat tijd gekost om een juiste beslissing te nemen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Bramac. Niet eens vanwege de prijsstelling, maar het totaalpakket. We zijn zeer tevreden over het resultaat en de eindprijs.
Ik heb een hele fotoserie over het bouwkundige deel en ook de uiteindelijke afrekening. Het gaat wat te ver om dit in dit forum te plaatsen. Mocht je daar behoefte aan hebben dan kan dit via een PM of per e-mail.
 
Als er toch nieuwe pannen op moeten, gelijk maar isolatie laten aanbrengen.

Later verdien je het in de stookkosten en verkoop van het huis weer terug.

Succes met je onderneming.
 
Als er toch nieuwe pannen op moeten, gelijk maar isolatie laten aanbrengen.
Misschien helemaal ten overvloede:

Haal er een vakman bij, want dat verdient zichzelf terug!

Laat eerst laten bepalen hoe de dakconstructie er uit ziet en welk gewicht het kan dragen. Je kan wel leuke pannetjes uitzoeken, maar bij een verkeerde gewichtskeuze kan je dakconstructie het na een poosje begeven. Er zijn voorbeelden te over. Daarnaast: dakisolatie is ook een vak apart. Met alleen wat steen- of glaswol kom je er niet. Ook daar moet een plan voor komen, inclusief isolatie en ventilatie.

Je kan wel 30 jaar garantie krijgen op de pannen (m.i. ongeacht het merk), maar daar komt natuurlijk meer bij kijken.

Ik sluit mij aan bij de eerder genoemde schrijver: veel succes!
 
Op pannetjes geeft elke fabrikant 30 jaar garantie.

Immers wat kan er mee gebeuren?

Niets toch.

Maar let wel, betonnen pannen geven na jaren schimmels op het dak, de betondakpan is niet helemaal dicht en in de poreuze gaatjes vormen zich schimmels, zeker op een niet van zonlicht voorziene kant.

Keramische pannen zijn veel mooier, geven veel meer een luxe, mooie uitstraling.

Dus als ik het voor het kiezen had dan......................

En het isoleren van het dak is niet zo moeilijk, de ouwe rotzooi er af en kant en klare geisoleerde panelen erop aanbrengen, nieuwe panlatten er over heen en klaar is Kees.

Zelfs ik kan het doen.

Succes.
 
Dus als ik het voor het kiezen had dan......................

En het isoleren van het dak is niet zo moeilijk, de ouwe rotzooi er af en kant en klare geisoleerde panelen erop aanbrengen, nieuwe panlatten er over heen en klaar is Kees.
Let dan ook maar op de draagkracht van de kant en klare panelen.

Zijn die in Tsjechie te koop?
 
Gewicht van de kant en klare panelen is niet meer dan het houten dakbeschot wat er op lag.

Immers, de isolatie, glas of steenwol dik 10 cm weegt niets.

Nou ja, bijna niets en is ten opzichte van de bestaande constructie te verwaarlozen.

Ik heb ze gezien dus moet het te koop zijn.
 
Als het dan toch over isolatie gaat, zijn er wel modernere materialen die vele malen makkelijker plaatsbaar zijn, zoals RTI. Snel en eenvoudig te verwerken in nieuw- en bestaande bouw.
Je kun het zelfs zelf.
Overigens kun je tegenwoordig ook betonpannen kopen met een speciale laag waar je nagenoeg geen aanslag op krijgt.
 
Bovenaan