Attractiepark Mirakulum in Milovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het park is geopend van donderdag tot zondag van 10:00 tot 17:00 uur.
Toegangsprijs: 100 Kč (iets met 5 rittenkaart voor 350 korun)
Vooral geschikt voor kinderen tot 15 jaar.
Er wordt aangeraden makkelijke kleding aan te trekken die tegen een vlekje, spatje en stootje kan.
 

kuurgast

Donateur
384069-top_foto1-nuvt0.jpg


Nieuw dit jaar klimmen en klauteren in Park Mirakulum.
Inmiddels is het park van dinsdag t/m zondag open.
Gratis parkeren.
 

kuurgast

Donateur
1385818_623295534468754_221899574547740155_n.jpg


Nieuw seizoen Park Mirakulum in Milovice begint 4 april 2015 (paasweekend).

Openingstijden dit jaar:

April: zaterdag en zondag 10.00-1800 uur
Mei, september, oktober: dinsdag-zondag 10.00-18.00 uur
Juni, juli, augustus: dagelijks 10.00-18.00 uur
Toegangsprijzen op de website staan niet in En of DE.
Víkendy a svátky = weekends + feestdagen 180 Kč
Overige dagen 120 Kč
Rodinná vstupenka = familie ticket, gaan ze uit van 2 volwassenen + kind.
In het park kan je niet betalen met een creditcard!

Nieuws:
Nieuwe keuken pizzeria en restaurace Pat á Mat.
Naast de restaurants zijn er ook plaatsen voor picknick en om kampvuurtjes te stoken om daarboven bv worstjes te grillen.
Voor volwassenen zijn er ook dingen te doen zoals de reuzegrote schommels.
Er is 2 km smalspoorbaan wat 25 april gebruikt wordt tijdens Tankový den/dag van park Mirakulum en naburige Tankodrom.
Begin juli opening nieuwe attractie van waterwereld met veel waterspelletjes en peuterbad.
Het park is nog op zoek naar personeel en vrijwilligers.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur

Is dit de tofste speeltuin die bestaat? Mirakulum, Tsjechië

Wow, wat een een leuke tijd hebben we hier gehad! Park Mirakulum wordt soms genoemd als een van de verschillende pretparken in Tsjechië, maar dat doet niet echt recht aan de bestemming. Stel je de tofste, klim en klauter bosspeeltuin voor die je kent, voeg een waterspeeltuin toe en denk dan groot, groter, grootst, en je komt in de buurt.

Mirakulum-tsjechie-10.jpg


Mirakulum-tsjechie-04.jpg


Park Mirakulum

Park Mirakulum is behoorlijk uitgebreid maar omdat het tijdens ons bezoek bijna 35 graden is krijgen we de tip om naar de bosspeeltuin te gaan. Hier is lekker veel schaduw. ‘Mama mag ik daar in?’ mijn dochter ziet het enorme bouwwerk in het bos en rent ernaar toe. Er staan houten huisjes in het bos met een bijna sprookjesachtige uitstraling die in verbinding staan door middel van glijbanen, hangbruggen, netten en metalen tunnels. De hele constructie gaat onder de grond nog eens door.

Mirakulum-tsjechie-02.jpg
midden-bohemen-mirakulum-2.jpg


Nou is onze dochter ook gek op klimmen en klauteren, maar ook alle andere kinderen lopen hier rond met stalende gezichten. Wie er minder lachen zijn de ouders die achter een peuter door de constructies heen moeten gaan. Dit is echt gebouwd voor kinderen en niet voor het postuur van de gemiddelde volwassene.

Ik klim een klein stukje mee om wat foto’s te maken en blijf daarna lekker op de grond. Wat niet betekent dat er voor mij niks te doen is. Want behalve de klauterconstructies, waar we absoluut de meeste tijd bij doorbrachten, maken we ook een mooie wandeling door het bos waar we het educatieve bospad volgen. En dan zijn er nog de grote trampolines, enorme schommels, een glijbaan met een band en een klimparcours waar ik ook allemaal lekker mee mag en kan doen.


Mirakulum-tsjechie-05.jpg
Mirakulum-tsjechie-07.jpg
Mirakulum-tsjechie-08.jpg


Wellicht ook leuk voor gezinnen die hier interesse in hebben is de mogelijkheid om een ritje te maken in een tank op een speciaal terrein aan de rand van het park. Ook vertrekt hier een stoomtreintje die je na een kleine twee kilometer afzet bij een tanktrainingsstation. Hier kan je o.a. een gerenoveerde ondergrondse schuilplaats van het Sovjetleger bezoeken en een kopie van een Amerikaanse basis uit Vietnam bekijken. Deze activiteiten zijn optioneel en hier betaal je dus een een extra bedrag voor.

midden-bohemen-mirakulum-5.jpg


Mijn dochter kan echt niet genoeg krijgen van de speelmogelijkheden en na een rondje over het terrein gelopen te hebben is het terug naar de bosspeeltuin en naar het klimkasteel. Die laatste vormt een andere speeloptie met glijbanen, netten en metalen tubes. Ik ben haar constant kwijt in de klimconstructies. Het is namelijk echt niet te volgen waar alle wegen naar toe gaan en soms verdwijnen ze onder de grond om ergens bovengronds weer uit te komen. Met mijn vijfjarige dochter geen enkel probleem; ik ging lekker zitten en regelmatig hoorde ik ‘Mama, ik ben hier!’ en dan zwaaide ze helemaal blij en lachend totdat ze er vanzelf weer uitkwam. Even wat drinken en snel weer doorspelen!

Er zijn genoeg stalletjes waar drinken en snacks worden verkocht en diverse restaurantjes op het terrein waar voornamelijk fastfood te krijgen is. Verspreid over het park zijn er diverse grasvelden en picknickplekken Ook zijn er meerdere toiletgebouwen, wat wel zo handig is. Prijzen voor eten en drinken zijn net als in de rest van Tsjechië heel vriendelijk.

Mirakulum-tsjechie-13.jpg
Mirakulum-tsjechie-12.jpg


Met jongere kinderen zijn de constructies die alle kanten uit gaan niet zo handig. Zeker als je peuter niet onder de grond durft of eruit wil maar de weg niet kan vinden. Gelukkig hebben die daarom hun hele eigen klimwereld. Allemaal net wat kleinschaliger, met lage glijbanen en meer plekken waar ze erin en eruit kunnen en waar je als ouder dus makkelijk bij kunt. Als enige van de speelplekken is deze niet in neutrale houtkleuren geverfd maar in in vele fleurige kleurtjes. Ook hebben ze hun eigen speeltuin en er is een kleine kinderboerderij. Mirakulum heeft ook nog een groot doolhof, maar deze was vanwege de droogte gesloten.


midden-bohemen-mirakulum-3.jpg


Mirakulum-tsjechie-11.jpg


Op deze warme dag is de drukste en populairste plek van Mirakulum de Water World Oasis. Een hele fijne waterspeeltuin die bestaat uit verschillende delen. De sproeiertjes waar dreumesen op wankele beentjes giebelen om het water. Een gedeelte waar je kunt spelen maar er boven je hoofd wel allemaal emmers hangen die je zomaar een flinke plons kunnen geven. Onze favoriet was het landschap van ondiepe badjes en riviertjes waar je zelf dammen in kunt bouwen en zodoende de waterloop kan veranderen. Kinderen hebben ook helemaal geen gezamenlijke taal nodig om samen te spelen, en al snel is mijn dochter druk bezig met andere kids om al het water in een badje te krijgen en er weer uit te laten lopen.

Kortom, ons bezoek aan Mirakulum was super geslaagd! Mijn dochter vraagt nog regelmatig of we nog een keer naar die leuke klimspeeltuin kunnen gaan. Echt een aanrader waar je met je gezin een dag kunt vermaken.
midden-bohemen-mirakulum-6.jpg
Mirakulum-tsjechie-14.jpg
midden-bohemen-mirakulum-4.jpg


Praktische informatie Park Mirakulum
Park Mirakulum ligt ten noordoosten van Praag in de regio Midden-Bohemen. Ongeveer 45 minuten rijden van de hoofdstad en dus heel makkelijk in te plannen in je vakantie in Tsjechië met kinderen als je een eigen auto of een huurauto hebt. Een andere optie is een combi van trein en bus vanaf Praag, maar check dan wel even goed de tijden, want treinen in Tsjechië rijden vaak maar enkele keren per dag. Het park is open van april tot en met oktober in de weekenden en in de drukkere periode elke dag. Voor exacte tijden en entreeprijzen, bekijk de website van Park Mirakulum.

Vergeet niet bij mooi weer zwemspullen en een handdoek mee te nemen! De waterspeeltuin is te leuk om over te slaan.

Mirakulum-tsjechie-06.jpg


Wij bezochten Park Mirakulum in samenwerking met het Tsjechisch Verkeersbureau. Bekijk hun website voor nog meer tips over Tsjechië met het gezin. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd onze eigen mening en ervaringen.

Bron: gezinopreis.nl
 
Bovenaan