Net terug: 10 dagen Orasice bij Louny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van 10 dagen tsjechië - Orasice bij Louny.
We moesten best ff wennen aan de taal, de borden (plaatsnamen herkennen ging wat lastig in het begin), ook het huisje was wat aan de oudere kant dan we hadden verwacht.

De omgeving van Orasice hadden we iets bosrijker verwacht.
maar we hebben uiteindelijk een super vakantie gehad en Tsjechië is zeker voor herhaling vatbaar, ook de kids vonden het geweldig...
Dan gaan we iets noordelijker meer richting Decin..(hoe krijg ik die letter-karakters ingevoegd?) vanwege de rotspartijen daar in de omgeving of verder, naar Moravië, (daar komt onze buurman vandaan...hij vertelde hoe mooi het daar is met watervallen en grotten etc..)

We hebben heerlijk gegeten in diverse restaurantjes in oa Melník en Louny.
 
Via configuratiescherm > landeninstellingen kan je het Tsjechisch toetsenbord ook installeren. Er komt dan een klein ikoontje onder in de taakbalk, waarmee je kunt schakelen van je gewonen toetsenbord naar het Tsjechische. Succes er mee.
En we zijn benieuwd aar een uitgebreider verslag van jullie eerste ervaringen.
 
Hallo Hilde,

Het herkennen van plaatsnamen, dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat ging bij ons de eerste keer ook bijna letter voor letter. Maar er is een manier om het goed in de slag te krijgen: gewoon heel vaak teruggaan:lmfao:

Hanneke
 
Terug gaan we zeker nog een keer...en dan zal het vast en zeker beter gaan...
We hebben diverse dingen bezocht en gedaan...
- In Kokorín hebben we Hrad Kokorin bezocht en vanaf de hoge toren, de omgeving bekeken en de jongens hebben er leuke souveniers gekocht...
- Nabij Hrensko (mezná) een lange wandeling (1½ tot 2uur) gemaakt naar Pravcicka braná en weer terug natuurlijk (weer 1½ tot 2uur) , op de terugweg regende en onweerde het in de verte en we zagen donker lucht maar liepen droog in het bos tegen de bergen. Beneden in het dorp hebben we lekker gegeten.
- Bij tisá hebben we rondgelopen in Tiské Steny. Dat vonden de jongens geweldig, lekker in de gaten kruipen en omhoog klimmen...
- Ook een berg in Boren nabij Bílina hebben we beklommen en nog iets in het logboek geschreven...
-In melník hebben we gewandeld en gezien hoe de Elbe en de Moldau samen komen. Daar hebben we savonds nog in een heel leuk restaurantje heerlijk gegeten.
-We zijn naar een markt geweest in Redhost, vanzelf hebben we daar het een en ander gekocht en weer wat gegeten;)
-Woensdag hebben we gewandeld in Libochovice, keramiek gekocht en in de kasteeltuin, tussen vele pauwen, broodjes en bramborak gegeten.

De andere dagen zijn we lekker bij het huisje gebleven en hebben de jongens aan de rivier (ohre) gespeeld en vuurtje in de tuin gemaakt voor de BBQ...

Ik zit net fotoos te bekijken en ik denk toch wel dat we een nieuw favoriet vakantieland hebben gevonden...

(excus voor het niet gebruiken van de letterskarakters, ik zie ze wel staan maar het is niet gelukt en word fout op pagina onderaan aangegeven...dus misschien volgende keer...)
 
Heel erg leuk hoor,Petra.
Alles wat je opnoemt, daar zijn wij ook al eens geweest, heerlijk om zo weer even terug te denken aan hoe het daar was.;)
Ik hoor het wel, geen twijfel mogelijk, dit was zeker niet de laatste keer dat jullie Tsjechie bezochten.
 
Het herkennen van plaatsnamen, dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat ging bij ons de eerste keer ook bijna letter voor letter. Maar er is een manier om het goed in de slag te krijgen: gewoon heel vaak teruggaan:lmfao:
:?: Hoewel het idee om vaak terug te gaan me heel erg aanspreekt, was ik het niet die iets had geschreven over de plaatsnamen,maar Petra.
Maar ondanks dat neem ik je advies gewoon aan.

Hilde
 
even een vraagje zaten jullie in een vakantie huisje in orasice wij gaan daar zaterdag naar een vakantie huis van tsjecho reizen. in iedergeval heb ik veel aan de informatie waar jullie zijn geweest
 
Bovenaan