Net in Nederland...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen van het forum,

Afgelopen donderdag ben ik naar Nederland gekomen en dat is best spannend. Ik ben Katerina een vrouw van 24 jaar en ben met mijn vriend naar Nederland gereisd, omdat hij daar woont en ik in Nederland waarschijnlijk een betere toekomst tegemoet ga. Alles is helemaal nieuw dus moeilijk omdat ik de taal niet spreek, maar ook geen andere talen ken. Ik hoop via dit forum nieuwe vrienden te leren kennen waarmee ik zou kunnen babbelen en waar ik ook meer informatie van kan krijgen over het wonen en leven in Nederland. Alle berichtjes zijn welkom. Ik probeer ze allemaal te beantwoorden.Waarschijnlijk wel in het Tsjechisch want dit is geschreven door mijn vriend. Wij wonen in Rotterdam, maar reacties uit andere steden zijn natuurlijk ook welkom.

Tot horens!
Katerina
 
Nou welkom in het evenzo koude Nederland Katerina! Helaas is mijn Tsjechisch van dusdanige kwaliteit dat ik niet echt met je kan converseren. Ik hoop dat je hier leuke maatjes/lotgenoten vindt. Veel geluk samen in Nederland!
 
_vyr_53vitame-vas.jpg

welkom_in_nederland.jpg
 
Welkom in ons mooi landje.
Mijn ex schoondochter leerde nederlands zeer snel en heeft een pracht baan.
Ze gaat nooit meer terug naar Tsjechie, zegt ze.
Ze heeft het verschrikkelijk naar haar zin hier.
Ik wens je alle goeds toe ennuh .........wel af en toe naar Tsjechie gaan hoor.
 
Welkom in Nederland Katerina,

Beetje raar om te zeggen, want wij zijn pas naar Tsjechie verhuisd. Ik hoop dat je net zo snel leuke vrienden zult maken in Nederland als wij in Tsjechie. Het is lastig dat je de taal niet spreekt, dat ondervinden wij ook, maar alles is te leren.
Ik kan niet beoordelen of de vooruitzichten in Nederland beter voor je zijn dan in Tsjechie, het gaat momenteel in heel Europa niet echt bijzonder goed.

Het leven in Nederland is wel anders als in Tsjechie, daar zul je wel aan moeten wennen. Het land is dichtbevolkt, dus je zult vaker in de file staan dan in Tsjechie. De mensen leven wat gehaaster dan in Tsjechie vinden wij. Over het algemeen houden Nederlanders wel van "gezelligheid". Kopje koffie bij elkaar drinken, koekje erbij.

Rotterdam is wel een stad waar veel te zien valt. Een van de grootste havens ter wereld. Rotterdam kent echter ook de nodige problemen, achterstandswijken en toch wel veel criminaliteit. Ligt er een beetje aan in welke wijk je woont.

Wat je in Rotterdam op zal vallen, en wat je in Tsjechie beduidend minder hebt, is dat er veel mensen wonen die van oorsprong geen Nederlander zijn, maar die komen uit de vroegere koloniën, Antillen, Suriname en Indonesie, en mensen die naar Nederland gekomen zijn als gastarbeider, uit bijv. Spanje, Italie, Turkije en Marokko. Ook heeft Nederland veel vluchtelingen opgevangen uit landen in Afrika. Echt een multiculturele samenleving dus. Dat kan op zich best wel leuk zijn. Je kunt in Nederland indonesisch, surinaams, chinees, grieks, spaans, italiaans en turks eten, en nog een paar die ik vergeten ben op te noemen.

Nou, je vriend zal het wel voor je vertalen, als ik wat beter Tsjechisch heb leren spreken en schrijven, zal ik eens in het Tsjechisch proberen met je te schrijven. Succes in Nederland.
 
Ahoj Katko,

ja jsem se narodila v Holandsku a když mi bylo 10, tak jsme se s celou rodinou přestěhovali do Čech. Teď po 10 letech bydlím zase 2 měsíce v Holandsku. Šla jsem do Holandska zpátky za dobrodružstvím, prací a abych si našla holandskýho přítele (ku podivu jsem ho už našla po tejdnu a výborně nám to klape). Ovládám češtinu i holandštinu. Možná ti budu moct někdy pomoct. Bydlím ve vesničce "Rottevalle" u Drachten (Friesland).
 
Bovenaan