Levensmiddelen Nederlandse winkel in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand wel eens hagelslag bij een Albert gezien? Op de Nederlandse pakken staat namelijk een Tsjechische tekst: Čokoládová rýže tmavá + lijst van ingrediënten. Hier in de buurt heb ik het nooit gezien.
Koffiepads ben ik alleen bij Ikea tegengekomen. Vroeger hadden ze bij de Lidl in de zomer wel eens verschillende soorten, maar de laatste jaren zie ik ze daar nooit meer.
 
In Svitavy is de Kaufland verbouwd en het assortiment is flink uitgebreid. Ze verkopen nu zelfs hagelslag. Je moet het alleen zoeken bij de ingrediënten om een taart te versieren. Maar het zijn normale pakken, met de grootte van Nederlandse hagelslag. Ook zag ik bij de Kaufland groene spliterwten. Gele kan je overal kopen, maar die smaken toch anders.
 
Is dat ie zaak die nooit open is geweest omdat de beste persoon niet door had dat samenwerken met een Tsjech de zaakjes makkelijker maakte en zo dus ook niet wist dat een klein envelopje met geld al zijn vergunningen kon regelen?

Magoed, we zijn inmiddels 6 jaar verder. Tijd voor een update!

Frikandel (speciaal):
  • De laatse jaren verkrijgbaar geweest bij Paddy's Bar (oude eigenaar) en Lion & Ball Sportsbar (geen idee of die ze nog heeft?). Momenteel weet ik geen plek waar ze te krijgen zijn.
Snacks: frikandelletjes/bitterballen/e.d.:
  • De man van de eigenaresse van Coyotes bar is Nederlands en heeft zodoende voor een compleet assortiment van alle snack gezorgd. Bamiballen, vlammetjes, alles... http://www.coyotesprague.cz/en
  • Afgelopen jaar ook verkrijgbaar bij Žluté lázně, al schijnt de eigenaar deze nu verplaatst te hebben naar zijn andere locatie vlak bij Nature Park Hostivař-Záběhlice. Moet nog ff uitzoeken waar precies!
Kaas (echte nederlandse):
  • Inmiddels op elke straathoek van het centrum, Vinohrady en Žižkov te krijgen.
  • In Albert
Drop:
  • Albert en soms de Norma (aanbiedingen)
Pindakaas:
  • Bij Lidl, Albert, Tesco, etc
Ontbijtkoek:
  • Nog niet ontdekt. Iemand?
Boerenkool:
  • Bij Makro, Farmersmarket heeft het vaak in de boerenkoolperiode. Was/is ook een hype op FB pagina Crowdsauce onder de Engelse naam kale.
Haring:
  • Viszaak op Dlouha was twee jaar geleden aan het claimen "echte" Hollandse Nieuwe te hebben..., mwa..., was eerder de gezouten Russische variant. Tot nu toe alleen op Koningsdagfeest van Ambassade gezien.
Bloemen:
  • In overvloed (Holansky kvetiny)
Stroopwafels:
  • Bij Albert (al zijn deze vaak wat ouder en bikkelhard)
Poffertjes:
Albert:
  • De laatste jaren is Albert hard bezig om steeds meer en meer "Nederlandse" producten in te voeren. Nu liggen daar al de verse pasta's, sausjes, kazen, tapas, e.d. in de winkel. Deze hebben vaak nog gewoon het Nederlandse etiket met daarover een Tsjechische vertaling geplakt.
Iemand nog meer tips?

Groetjes!

Dit hadden we moeten weten afgelopen week! Zoons (net 4) culinaire geneugten buiten de deur gaan qua vlees niet verder dan frikandel, dus hij heeft de hele week op uitsluitend patat geleefd...thuis eet hij overigens gerust struisvogel enzo, maar buiten de deur is het een crime....zijn echt regelmatig langs die Coyotes bar gelopen, zou hij geweldig hebben gevonden!
 
Bovenaan