Nederlandse melkboxen naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Prolion ontvangt order in Tsjechië voor melkboxen

Prolion heeft een order van een boerderij in Tsjechië ontvangen voor 16 melkboxen, ofwel vier 4-box systemen. Dat heeft de onderneming woensdag bekendgemaakt.

Deze order is volgens Prolion de grootste order tot op heden in de geschiedenis van het bedrijf. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Bron: Het Financiële Dagblad

Zijn hier nog boeren die er verstand van melkrobotten hebben? Ik kan nergens vinden wat zo’n 4-box systeem eigenlijk doet. Ik vermoed veeeel koeien melken in zeeeer korte tijd.

Op de foto ’n Prolion systeem, maar of het 4-box systeem is....
 

Bijlagen

  • 33257-robot.jpg
    33257-robot.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 29
Deze order is wellicht de redding voor dit beursfonds, dat een koers van zo'n 6 tot 7 cent heeft op de beurs. Stond dus dicht bij het faillissement.
Overigens grappige naam: ik heb lang gedacht dat dit het zoveelste ICT/Internet bedrijf was. Prolion, dan denk je niet gelijk aan melkboxen (voorzover ik daar ooit aan zou denken, inderdaad...). Maar: goed werk van die jongens! Fijn voor de Tsjechische koeien! Als Prolion nog als eis stelt, dat de koeien na 't melken hup de wei in gestuurd moeten worden, is 't helemaal fijn voor de dames.
 
Ik heb de aandelen ooit gehad, maar helaas, het was geen goede investering. Gekocht voor plm. 30 euro, verkocht voor rond de 20 euro. Daarna is het eigenlijk alleen maar omlaag gegaan.

Top was meen ik 35, en je ziet wel wat de aandelen nu nog waard zijn, centenwerk. Misschien toch opnieuw instappen? Product is uniek zeggen de kenners.
 
Bartiku schreef:
Overigens grappige naam: ik heb lang gedacht dat dit het zoveelste ICT/Internet bedrijf was. Prolion, dan denk je niet gelijk aan melkboxen

Hihi.... Proliant server???
35.gif
cheer.gif
 
Ik wens ze veel succes met deze robot
crazy.gif


Het plaatje klopt iig niet Vasek haha, dat is een rotor melkput, dus gewoon ouderwets melken maar dan staan de koeien niet in rijen maar in een rondje.

Lely was al eerder in CR met hun melkrobot, er staan nu op 2 plaatsen in CR Lely's wat ik zo weet, deze zien er zo uit:

astronaut_E_145px.jpg


Het 4-boxen systeem zijn eigenlijk 4 van bovenstaande robotten achter elkaar, maar dan maar 1 robotarm.
Inwezen is dit gewoon kosten besparing.
Het idee van dit systeem is goed, helaas is het in praktijk een stuk minder!

Je kan met zo'n 4-boxen systeem ongeveer 240 koeien melken, dus dat is een aardig grote boerderij
smiley20.gif


Een melkrobot is voor de boer en de koe een hele vooruitgang. De koeien kunnen temeest gemolken worden wanneer hun dat willen. Nadeel is echter wel dat de boer niet meer de persoonlijke aandacht geeft aan de koeien zoals eerst, toen zag hij ze 2x per dag langs komen en zag of ze mank liepen en dergelijke, dat neemt wel af.
 
Erik bedankt! Dus als ik het goed begrijp, kun je met vier 4-box systemen bijna 1000 koeien tegelijk melken?
confused.gif

Lijkt me heel wat.
 
dat zal dan waarschijnlijk per 24 uur zijn,dus niet tegelijk. Koeien kiezen trouwens zelf ervoor om 3 x per dag gemolken te worden, als de boer een melkrobot heeft.
 
Nee haha, je ziet het verkeerd.

Voor een melkrobot staat de standaard dat er per 60 melkkoeien op 1 robot moet zijn zeg maar. Dat kunnen er natuurlijk een paar minder of meer zijn.

Als jij 130 koeien hebt zal je gewoon 2 robots nemen, vaak worden er ook gewoon koeien verkocht om bij het ideale in de buurt te komen. Maar per boer dus gewoon verschillend.

Zo'n getal komt gewoon tot stand hoe lang een koe gemiddeld gemolken wordt en hoe vaak per dag en dan zou hij heel de dag vol zitten met dat aantal zeg maar.
Soms staan ze dan in de rij en soms istie leeg.

De koeien krijgen meestal een halsband om waar een chip in zit, aan de hand hiervan herkent de robot de koe, die geeft hem dan de hoeveelheid voer die die koe hoort te krijgen en het melken begint. Van die koe wordt alles opgeslagen, dingen als hoeveel melk, hoeveel hij weegt, er kunnen automatisch monsters genomen worden, er zitten detectoren in of de melk wel goed is etc, zo uitgebreid als je maar wilt. Ook onthoudt het systeem of de koe al geweest is of niet en stuurt hem anders meteen door, de koeien zouden anders continu erin gaan om eten te krijgen haha. Lely loopt op het gebied hiervan erg voorop tov de concurrentie.

In 1 4-box systeem kunnen 4 koeien tegelijk gemolken worden, het zijn 4 boxen he haha. Dus met 4 4-boxsystemen zijn dat max 16 koeien tegelijk.

Het is heel mooi om te zien, ga anders een keer bij een boer bij je in de buurt kijken, is er vast een met een robot.
 
Hai Saskia, het is niet per 24 uur, maar gewoon een standaard. Het zelfde dat als jij 50 personen wilt laten zitten moet je ook 50 stoelen hebben. En bij een robot is het zo om ongeveer 60 koeien te willen melken moet je 1 robot hebben.

En koeien zouden ook 3x per dag gemolken moeten worden, sommige boeren die er de tijd voor hebben doen dat ook, de melkproductie neemt hierdoor ook toe. Alleen is het dus het probleem van de tijd, meeste boeren hebben het niet en doen het dus alleen 's morgens en 's avonds. Dat kan ook, maar is dus niet ideaal. Vandaar dat de robots ook voor dit een goeie uitkomst zijn.
smiley20.gif
 
Gaat het toch maar ietsje beter? Uit de Telegraaf 18-11-2004

Prolion levert meer dan 50 robots

AMSTERDAM (Dow Jones) - Prolion zet dit boekjaar minimaal 50 melkrobots af volgens financieel bestuurder Johan D’Hauw.

Over het eerste kwartaal behaalde Prolion een nettowinst van 120.000 euro bij een omzet van 1,4 miljoen euro.

D’Hauw denkt dat Prolion, dat een productiecapaciteit heeft van zo’n 110 robots per jaar, groei kan halen uit Duitsland. "De Duitse markt heeft veel potentieel en we zijn daar nog relatief klein." Hij overweegt om het verkoopteam in Duitsland uit te breiden. Ook het partnerschap met het Tsjechische BD-Tech lijkt zijn vruchten af te werpen, zegt D’Hauw.

Recent meldde Prolion de eerste orders in het voormalige Oostblokland. "We hebben zowel in Duitsland als in Tsjechië de nodige potentiële klanten." Over een eventuele fusie van Prolion en Punch International is nog geen beslissing genomen. Aanvankelijk zou daarover eind oktober begin november uitsluitsel komen.

D’Hauw: "We zijn nog steeds bezig de verschillende mogelijkheden te bekijken, zoals conversie van de schuld door middel van uitgifte van aandelen, een overname van Punch door Prolion of andersom."

Volgens D’Hauw moeten er "nog wat financiële, juridische en fiscale complicaties uitgezocht worden."
 
Bovenaan