Nederlandse belastingdienst en huis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik volg deze topic met veel interesse.
Heb net de aangiste 2007 de deur uit en of ik het goed heb gedaan ?? :fluit:

wie het weet ..die mag het zeggen ( de dijk )

Volgende situatie:
hypotheek huidig huis in NL met (stel) 100.000 euro verhoogd. het huis in CZ wordt daarvan gebouwd.
De huidige hypotheek geeft aftrek voor het gedeelte voor de verhoging.
Waarde huis in CZ 100.000 opvoeren in box 3.
Schuld van hypotheek waarvoor geen renteaftrek mogelijk is 100.000 euro ook opvoeren in box 3 als aftrekpost.
Per saldo maakt het dus niets uit, geen aanslag ivm vermogen.
 
Ik volg het ook met veel belangstelling en verbaas me erover dat hierover nog verwarring bestaat en veel vragen openstaan.
Voor mij als toekomstige Tsjechische huiseigenaar is het echt zoeken naar de do's en don'ts en belastingtechnische zaken.
Ik had verwacht dat dit voor de vele huiseigenaren op dit forum echt gesneden koek zou zijn.
Is het dan echt zo moeilijk?

Heeelllluupppppp :gek:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik denk niet dat het zo moeilijk is, maar de persoonlijke omstandigheden zijn voor een ieder anders. SRO-constructie of privebezit, wel of geen hypotheek en zo ja, uit NL of CZ . . . en ga zo maar door!
De uitleg door belastingdienst is nmm duidelijk

Pieter
 
Hallo,

Ik speur regelmatig dit forum af nu mijn Tsjechische partner en ik op het punt staan een huisje in Tsjechië (Vysocina, Police) te kopen.

Situatie:
Zelf wonen wij in een huurhuis. Wel gaan wij met een familielening een huisje van 12.000 euro in Tsjechië kopen. Een opknappertje!
Met een aanvullende familielening van zo'n 35.000 á 40.000 euro gaan wij in mei volgend jaar de boel aanpakken (dan komt dit geld namelijk pas vrij). Tot die tijd zullen mijn partner en ik er in de vakanties heen gaan om zo veel mogelijk zelf te doen.

Wij gaan geen S.r.o. beginnen en ik heb begrepen dat ik sinds april '09 ook geen verblijfsvergunning hoef aan te vragen.
Wat ik nu graag zou willen weten is hoe het zit met evt. inkomsten-/omzet-/vermogenbelasting in NL en/of in Tsjechië. Het is dus geen 2e huis, we hebben geen hypotheek, wel een familielening, en we hebben de mogelijkheid om het via Tsjechië te doen omdat mijn partner een Tsjechische nationaliteit heeft. Of dit voordelig kan zijn weet ik niet, dus graag advies!

Verder ben ik erg benieuwd naar gemiddelde vaste lasten die wij zullen tegenkomen. Via de overbuurvrouw kunnen wij van gas/water/elektra al een aardige schatting maken, maar waar moeten we nog meer mee rekening houden?

En klopt het dat wij niet hoeven aan te geven/vragen of het huis als woonhuis of als recreatiewoning dient?

Wanneer nodig geef ik graag nog meer info.
Alvast heel erg bedankt!!!

PS. Met die 2e lening van 35.000 á 40.000 euro, lossen we die 1e lening van 12.000 euro trouwens weer af!
 
waardebepaling

Interessant allemaal in dit topic. Ik wil graag nog een verwante vraag stellen. In 2010 hopen wij een minihuurflatje uit een huurconstructie (drustvo) te kunnen bemachtigen. Het is 100% oostblok (zeg maar gerust betonblok). Het is een 1-kamerflatje maar we zouden er dolblij mee zijn. Nu denk ik dat een gemiddelde nederlandse caravan meer waarde heeft (maar daarover hoeft niemand vermogensbelasting te betalen). Voor dit paneelbouwflatje wel en ik wil graag eerst weten hoe dat werkt. Met dit topic en info van BD kom ik al een heel eind. Maar nu rest 1 belangrijke vraag: hoe kom ik aan een realistsche waardebepaling? Zou ik bijv. een bepaald % van vraagprijzen in makelaarskrantjes kunnen nemen? De waarde van het oude huurdersbelang stelde nl. niets voor maar zo'n flatje zou nu wel iets waard zijn. Benieuwd naar hoe anderen de waarde van huis bepalen. Vaak zal dat de koopprijs zijn maar hoe doen mensen dat bijv. na een verbouwing of na een paar jaar? Alvast grote dank voor het meedenken / delen.
 
Hallo Jjiskra,

Vergelijken is heel belangrijk en dit geeft je ook het beste beeld van wat jouw huis waard kan zijn. Goed zoeken naar soortgelijke woningen in hetzelfde gebied in de zelfde staat.
 
Hoi Nine,
Dank je voor je snelle bericht. Is dat verzamelen ook voor de nederlandse belastingdienst ok?
Ik stel me iets voor als 75% van de vrije vraagprijs die ik in de krantjes vind voor een soortgelijk flatje. Het lastige is: ik wil graag betalen wat volgens de regels hoort maar als jee eenmaal een keuze maakt voor een bedrag moet je dat ook altijd zo vasthouden lijkt me.
Vandaar ook de vraag aan mensen wat zij na een verbouwing doen etc.

Groetjes,
Jeroen
 
Je hebt een gemiddelde m2 prijs voor een woning.

Dat geld voor Nederland en ook voor Tsjechie.

Een verbouwing telt niet zo erg mee, of het moet een vergroting zijn.

Dus bekijk de advertenties, de vraagprijs en deel deze door de oppervlakte van de woning.

Nu heb ik je houvast gegeven, hoop ik.

Groet van een ex projectontwikkelaar.
 
Benieuwd naar hoe anderen de waarde van huis bepalen. Vaak zal dat de koopprijs zijn maar hoe doen mensen dat bijv. na een verbouwing of na een paar jaar? Alvast grote dank voor het meedenken / delen.
De waarde van een verbouwde woning gaat natuurlijk wel veranderen als de kwaliteit en het comfort verbeterd is. En niet zoals Kukel zegt als het slechts om een uitbreiding van m2 meters gaat. Anders zou iemand die een oud pand heeft gekocht en heeft verbouwd bij eventuele verkoop nog steeds dezelfde prijs krijgen als waar hij het destijds zelf voor gekocht heeft. Dat klopt natuurlijk niet. Landelijk gezien is er wel een gemiddelde verkoopprijs per m2, maar die kan erg fluctueren en is net als in Nederland ook afhankelijk van plaats en ligging.
 
Met dank allemaal.
Vraag blijft nog even hoe / wanneer pas je de waarde aan.
Stel: gekocht in 2002 voor 100.000,- Tegen welke waarde geef je dat huis dan op bij de IB over 2009. Nemen jullie / men dan meestal nog steeds de 100.000 of met een X% waardevermeerdering per jaar?
 
Dat is wel ongeveer de lijn ja.

Je kunt ook eens om je heen kijken wat vergelijkbare huizen in de omgeving moeten kosten, of bij een lokale makelaar binnenlopen voor het bepalen van een reële waarde.


Te hoog opgeven is niet handig maar veel te laag ook niet.
 
Niet noodzakelijk hoor. De Nederlandse belastingdienst vereist dat niet persé:

Waarde tweede woning

Als u een tweede woning in Nederland had en die woning in 2008 30% of meer van de tijd tot uw beschikking had, geef dan de WOZ-waarde met als peildatum 1 januari 2007 aan. Had u de woning voor minder dan 30% van de tijd tot uw beschikking (bijvoorbeeld door verhuur), of is het een woning in het buitenland, geef dan de waarde in het economische verkeer aan. Geef de waarde ervan aan op de peildatums.
en daarvoor hoef je niet beslist een (duur) taxatierapport te laten maken.

*EDIT*
Even nagezocht in een belastinggids:
Bij verschil van mening met de inspecteur moet een taxatierapport inderdaad uitkomst bieden.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een taxatie rapport laten maken door een official hoeft helemaal niet duur te zijn Ik betaalde vorig jaar nog 2500 czk en dan weet je precies waar je aan toe bent. Daarbij heb ik het gevoel dat de taxateur best wel te "sturen" is.

Overigens: weet het niet precies maar tweede woningen onder een waarde van 32.000 euro hoef je die niet op te geven?
Als ik de beschrijving van jjisrka zo lees valt de beoogde flat daar onder.
 
Het kunnen sturen van die taxateur bepaalt wel weer een beetje de "waarde" van het rapport zelf;)

Op je andere vraag Pieter:
Je moet de waarde van de woning en je overige bezittingen (op te geven in BOX 3) bij elkaar optellen en vervolgens vergelijken met het heffingvrij vermogen.

Valt die waarde daarbinnen, dan hoef je niets op te geven. Het hangt er dus een beetje vanaf of de vraagsteller getrouwd is (2 x de vrijstelling) en of er meer bezittingen cq schulden zijn.
 
Een taxatie rapport laten maken door een official hoeft helemaal niet duur te zijn Ik betaalde vorig jaar nog 2500 czk en dan weet je precies waar je aan toe bent. Daarbij heb ik het gevoel dat de taxateur best wel te "sturen" is.

Dat sturen hoeft helemaal geen negatieve lading te hebben, er zijn gewoon verschillende manieren om die waarde te bepalen, met verschillenden uitkomsten. Kiezen maar en je haalt die 2500 kronen er zo uit.
 
Beste reageerders, met grote dank. Ben erg geholpen.
Ik zie nu ook hoe anderen het doen en de info over 2e huis en taxatie.
Ik ga maar eens kijken of ik voldoende referentie kan verzamelen en anders wordt het een taxatie. Ik gok dat zelfs een 1 kamerflatje paneelbouw in Praag helaas toch waarde heeft boven de drempel maar we zullen zien. Groet, JJ.
 
Bovenaan