Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een auto moet gekeurd, wegenbelasting betaald en verzekerd zijn. En ook bij brommers uitkijken. Als die op kenteken staat en niet geschorst is, moet die verzekerd zijn. Zo niet, komt een flinke boete. Komt automatisch. Bij niet betalen verhoging en boete op boete. Er was iemand die naar Spanje was verhuisd maar een brommer in de schuur in NL had laten staan. Nooit meer aan gedacht. Toen die na jaren weer in NL kwam stond er intussen een boete open van duizenden Euro's .
 
Ik heb een keer een auto geïmporteerd en op naam gezet in Tsjechië. Veel rompslomp mee gehad. Ik had de auto eerst voor export afgemeld bij de RDW. Ik kreeg een handgeschreven exportkenteken en moest apart tijdelijk verzekerd worden. Bij de Tsjechische grens kreeg ik problemen. Ik mocht niet rijdend de grens over met een handgeschreven kenteken. Dus een vriend geregeld die de auto met een aanhanger ophaalde. Daarna had ik een homologatie rapport nodig. Die moest ik in Praag ophalen. Dat was ook vrij duur. Achteraf had ik beter in CZ gewoon een auto moeten kopen. Was goedkoper en minder gecompliceerd. Door de EU zal het nu wat minder gecompliceerd zijn, maar ik denk dat je beter de auto in Nederland kunt verkopen en dan een ander in Tsjechië kopen. En nooit vergeten de tenaamstelling in Nederland te schrappen en de verzekering, belasting en APK te betalen en te laten doen. Ook al rijdt de auto niet in Nederland, de systemen zijn gekoppeld. Geen APK, verzekering is boete. Gaat geheel automatisch. Je kunt voor nare verrassingen komen te staan als je dan ooit in Nederland wordt gecontroleerd en als blijkt dat er nog boetes openstaan die tot duizenden Euro's zijn opgelopen.
 
In principe zijn er twee mogelijkheden:
  1. Op NL kenteken naar CZ rijden en je STK keuring laten doen. Met je kentekenplaten terug naar NL naar de RDW, daar inleveren en je krijgt jouw deel 2. Deze is nodig in CZ, hier staan alle gegevens op.
  2. Naar de RDW in NL, kentekenplaten inleveren en een exportkenteken aanvragen. Deze is bij mijn weten 14 dagen geldig en kost rond de 120 euro. Daarna de STK in CZ en daarna in mesto Urad je kenteken met platen aanvragen (wel een bewijs van CZ verzekering meenemen).
Je kunt er ook voor kiezen om je kentekenplaten vanuit CZ op te sturen naar een vriend in NL, dat deze de platen naar de RDW in NL brengt en je deel 2 opstuurt (deel 2 wordt maar 1 keer afgegeven door de RDW).
Heb je nog een papieren kenteken, dan wordt alles anders, dan heb je deel 2 nog thuis.
Waar je jouw kenteken aanvraagt in CZ maakt niet uit. Kan bij elke Urad waar je ook woont in CZ.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een exportkenteken aanvragen. Deze is bij mijn weten 14 dagen geldig en kost rond de 120 euro.
Ik ben het eens met de omschrijving, behalve het bovengenoemde. Het exportkenteken is 14 dagen geldig (als de APK ook zo lang geldig is), maar volgens de regels is deze alleen geldig om het voertuig buiten Nederland te brengen. Dit betekent dat die niet geldig is in andere landen in de EU. Hij is dus alleen geldig tot de NL grens.
Er zijn zat mensen die toch buiten NL rijden met dit exportkenteken :stout:, maar het mag niet. De gemiddelde agent in de EU landen weet dat niet.
Ik zou dus voor optie 1 gaan als dat kan. Het exportkenteken hoeft niet zoveel te kosten. RDW 10, 2 witte platen (aanhanger) 23 en een verzekering op chassisnummer regelen in CZ. Met de witte aanhangerplaten (liefst met blauw EU) val je ook niet zo op. :stout:
Maar nogmaals, optie 1 is beter. :ja:
1. Op NL kenteken naar CZ rijden en je STK keuring laten doen. Met je kentekenplaten terug naar NL naar de RDW, daar inleveren en je krijgt jouw deel 2. Deze is nodig in CZ, hier staan alle gegevens op.
Nog 2 tips, de úřad kan ook het kenteken in NL ongeldig laten maken. DOE DIT NIET. Het duurt erg lang, dus moet je ook heel lang nog alle kosten betalen in NL. Ik heb dat 1x geprobeerd met een aanhanger. 3 maanden later een bericht van de RDW. Met een aanhanger is dat niet zo erg (geen wegenbelasting etc.). De Nederlandse APK is ook geldig in CZ, maakt het dus goedkoper bij import.
 
Als ik dit allemaal lees, dan ben ik echt blij dat ik de makkelijkste weg heb gekozen.
Hier een nieuwe auto gekocht die dan gelijk op CZ kenteken staat. Mijn oude auto in Nederland verkocht en het vrijwaringspapiertje goed bewaard. Alleen de verzekering even gebeld dat ik hem per direct uit de verzekering wilde halen.
 
Nog 2 tips, de úřad kan ook het kenteken in NL ongeldig laten maken. DOE DIT NIET. Het duurt erg lang, dus moet je ook heel lang nog alle kosten betalen in NL. Ik heb dat 1x geprobeerd met een aanhanger. 3 maanden later een bericht van de RDW. Met een aanhanger is dat niet zo erg (geen wegenbelasting etc.). De Nederlandse APK is ook geldig in CZ, maakt het dus goedkoper bij import.
Bovendien kans op (hoge) boetes als de auto nog steeds niet in Nederland afgemeld is en onverzekerd, apk verlopen, belasting niet betaald is. Dus zorgen dat dit voor elkaar is zolang de auto niet is afgemeld bij de RDW.

En zoals Feertje zegt, een auto in Tsjechië kopen is veel eenvoudiger. Maar dat is ieder zijn eigen afweging natuurlijk.
 
Zoals ik het begrijp ,neem je nl kenteken bewijs en ga naar de lokale stk voor de evidentie.
met deze papieren ga je naar je lokale kenteken/rijbewijs uitgifte ,vult het dovoz /import formulier in .
Daarna waarschijnlijk je auto afmelden bij de rdw in nl.
2-3 weken later haal je je cz kenteken op.
 
Eerst uitvoeren, de CZ instantie wil een uitvoerpapier en een verzekeringsbewijs. Het uitvoeren kan ook via de CZ instantie, maar dat zou ik niet doen. Via de RDW gaat het veel sneller.
Je kan bij de STK ook gelijk een keuring doen, als de nl keuring niet lang meer geldig is of verlopen. In de wat grotere steden is het kenteken binnen een paar dagen klaar.

PS ik ga er nu van uit dat het een NL auto is, invoer gaat bij elke EU auto hezelfde, uitvoer niet.
 
Dus beter eerst het in Nederland regelen?
Dat hangt er vanaf of het voertuig nog moet rijden (op eigen wielen) naar CZ.
Ik ga meestal eerst naar CZ op het "orginele" kenteken en daarna voer ik hem uit.
Er bestaat ook een export kenteken in NL, maar die is alleen om het voetuig buiten NL te brengen.
Hoewel er genoeg mensen zijn die het export kenteken ook gebruiken om naar bijvoorbeeld CZ te rijden.

Of er een Tsjechische ANWB bestaat weet ik niet, ik heb bij mijn voertuigverzekering ook een sleepdienst verzekerd, die brengt je dan naar de dichtsbijzijnde garage of naar je huis/eigen garage
 

kuurgast

Donateur
Of er een Tsjechische ANWB bestaat weet ik niet,
Tsjechische wegenwacht UAMK.cz „Žlutí andělé“ = gele engelen.
ÚAMK is een puur Tsjechische aanbieder van hulpdiensten met de grootste traditie in het verlenen van hulpdiensten in Tsjechië met directe verbinding met internationale netwerken van prestigieuze autoclubs die zijn aangesloten bij de netwerken FIA (Fédération Internationale de L'Automobile) en ARC Europe, waardoor het biedt hoogwaardige hulpdiensten overal in Europa en de wereld.
In Tsjechië tarief 890,- Kč
In heel Europa en Tsjechië 1890,- Kč
Geldigheidsduur kaart: 1 jaar
Dit stond al ergens op het forum.......
Als Natascha eerst eens zelf gaat zoeken ipv vraag dumpen en wachten op antwoord, had ze allang alle antwoorden gevonden.
 
Wat betreft Tsjechische pechhulp. Ik heb een eenvoudige WA verzekering bij CPP voor mijn skoda fabia. Een paar jaar geleden wilde mijn auto niet meer starten na bezoek aan de kliniek waar mijn vriendin was geopereerd. Toen we in verzekering papieren keken bleek ik ook recht op pechhulp te hebben. Het pechhulpnummer gebeld en omdat ik er nog niet eerder gebruik van heb gemaakt was het gratis. Ik kreeg een link gestuurd naar mijn mobiel waar ik kon zien waar de pechhulpauto zich bevond met het tel. nummer van de monteur. Het was een kleine storing. Gecorrodeerde accuklemmen waardoor de accu niet oplaadde.
Dus wat betreft Tsjechische pechhulp , mogelijk zit dit al binnen de verzekering.
 
Bovenaan