Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wel leuk om te weten of er iets is veranderd ?
Vroeger kon je eerst invoeren ,en later je auto bij de rdw afmelden.
In Nederland was/is... ook eenvoudig een Duits export kenteken te krijgen,goedkoop .
Veel dingen veranderen in de loop der jaren, of nog erger ,wat bij de ene instantie hier geen probleem is .
Is bij de andere een bureaucratische uitdaging..
 
Dat is een lange tijd geleden ,als de auto uit de EU komt, zijn er geen invoerrechten of belastingen meer. ( Bij een oudere auto is er in CZ nog wel een milieu belasting) Aleen de kosten voor het kenteken en de export papieren.
Het Nederlandse export kenteken is niet geldig buiten Nederland. Als je in (meestal) Duitsland wordt aangehouden en de agent kent de regels, kan je een afsleepdienst bellen.
Beter is (als dat kan) met het Nederlandse kenteken naar CZ rijden en daarna alles regelen, of zoals curious zegt een Duitse, die is wel geldig buiten Duitsland.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ben wel aangehouden in duitsland met exportkenteken . geen probleem . . en mijn vrienden in tsjechie het zelfde geen probleem. als het niet mocht ging de polizei wel aan de e30 staan . kunnen ze er elke dag meer dan 100 pakken.
 
ik heb alleen gevonden dat misschien in sommige landen het exportkenteken niet geldig is. maar welke landen is onbekend. mij vroegen ze naar de papieren en groene kaart. verder geen probleem gehad.
 
Mijn vraag (10 juni 2023): ik heb Renault Clio 2017, op mijn Nederlandskenteken maar staat in Tsjechie (ik ben en blijf wonen in Nederland) Ik wil kenteken en ten naamstelling op adres vriendin in Tsjechie.zij wordt eigenaresse. Hoe regel ik dat terwijl auto en origineel kentekenbewijs in Tsjechie? (daar is auto en kentekenbewijs). Ik ben nu zonder auto en origineel kentekenbewijs in Nederland. Ik heb wel de originele RDW code brieven en copy kentekenbewijs behorend bij het nog steeds Nederlands kenteken. En hoe en wanneer regelen met opzeggen verzekering?
 
het makkelijkste was geweest dat je alle papieren en beide kentekenplaten mee had genomen. daarmee naar een export kantoor. platen inleveren .export papieren terug wat ook een vrijwaring is. voor de verzekering. uitvoeren kost 35 euro . en als i op tsjechies kenteken staat kan je ook nog bpm terug krijgen. wel binnen 13 weken na de export.
 
Hoe zit het met de APK van de auto? Zorg dat hij gekeurd is, dat kan veel moeilijkheden voorkomen.
Als je de auto importeert wordt de APK (vervaldatum) in Tsjechië overgenomen. Is je auto niet meer gekeurd mag je ook in Tsjechië niet rijden en probeer dan alles maar eens te regelen.
Je zult daar dan toch eerst je auto moeten laten keuren voor je mag rijden, en je hebt geen kenteken!
Dan zul je dus alles met een autoambulance of iets dergelijks moeten doen.
Het zou voor mij erg handig zijn om een auto mee naar Tsjechië te nemen om daar te kunnen gebruiken.
Ik ben dus heel benieuwd hoe dit alles gaat.

Heel veel suc6
Luigi
 
ik zou de rdw bellen en vragen of je de auto kan afmelden omdat hij in het buitenland staat en blijft ?
Dan een koopcontract met nieuwe eigenaar, en meteen de papierkraam regelen voor een cz kenteken.
 
De CZ instantie waar je een CZ kenteken aanvraagt, kan ook de export in NL regelen.
Heb ik 1x gedaan voor een aanhanger. Duurt enkele maanden, dus voor een auto zou ik dat afraden.
De wegenbelasting en verzekering blijft tot die tijd in NL doorgaan, met een aanhanger heb je daar geen last van.

Misschien helpt dit;
 
Beste mensen,

Heeft iemand hier ervaring met de werkwijze vanuit België op dit moment? Want regels durven nog eens wijzigen.
In de eerste plaats ben ik op zoek naar wat ik moet doen om het te regelen.
Ik zou met mijn wagen met Belgische nummerplaten naar Tsjechië rijden. Wat moet ik doen om deze dan op Tsjechische nummerplaten te krijgen?
Betrouwbare bedrijven in Tsjechië die helpen bij dat soort zaken wil ik gerust ook inschakelen.

Ter verduidelijking. Ik wil ben momenteel zoekende naar de werkwijze met de minste rompslomp.
Ik lees hier dat de officiele instantie in Tsjechië die je wagen daar helpt inschrijven, ook het nodige kan doen om de inschrijving in het exportland stop te zetten (alvast voor NL).
Nu wordt dit door jullie wel afgeraden wegens de lange duur en dus dubbele kosten qua wegentaks en verzekering in het exportland. Toch wil ik deze route even overwegen.
 
Bovenaan