Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Topic in 'Vervoer' gestart door egje, 17-01-2011.

  1. Dat weet ik niet (ik wil het ook niet weten :stout:), maar waarom zou je met een NL kenteken blijven rijden als je in CZ woont?
     
    PuNkEnStEiN vindt dit leuk/interessant.
  2. En ook niet onbelangrijk: ben je wel verzekerd als je tegen de regels in op een NL-kenteken blijft rondrijden?
     
    curious vindt dit leuk/interessant.
  3. Een auto moet gekeurd, wegenbelasting betaald en verzekerd zijn. En ook bij brommers uitkijken. Als die op kenteken staat en niet geschorst is, moet die verzekerd zijn. Zo niet, komt een flinke boete. Komt automatisch. Bij niet betalen verhoging en boete op boete. Er was iemand die naar Spanje was verhuisd maar een brommer in de schuur in NL had laten staan. Nooit meer aan gedacht. Toen die na jaren weer in NL kwam stond er intussen een boete open van duizenden Euro's .
     
    curious vindt dit leuk/interessant.
  4. Ik heb een keer een auto geïmporteerd en op naam gezet in Tsjechië. Veel rompslomp mee gehad. Ik had de auto eerst voor export afgemeld bij de RDW. Ik kreeg een handgeschreven exportkenteken en moest apart tijdelijk verzekerd worden. Bij de Tsjechische grens kreeg ik problemen. Ik mocht niet rijdend de grens over met een handgeschreven kenteken. Dus een vriend geregeld die de auto met een aanhanger ophaalde. Daarna had ik een homologatie rapport nodig. Die moest ik in Praag ophalen. Dat was ook vrij duur. Achteraf had ik beter in CZ gewoon een auto moeten kopen. Was goedkoper en minder gecompliceerd. Door de EU zal het nu wat minder gecompliceerd zijn, maar ik denk dat je beter de auto in Nederland kunt verkopen en dan een ander in Tsjechië kopen. En nooit vergeten de tenaamstelling in Nederland te schrappen en de verzekering, belasting en APK te betalen en te laten doen. Ook al rijdt de auto niet in Nederland, de systemen zijn gekoppeld. Geen APK, verzekering is boete. Gaat geheel automatisch. Je kunt voor nare verrassingen komen te staan als je dan ooit in Nederland wordt gecontroleerd en als blijkt dat er nog boetes openstaan die tot duizenden Euro's zijn opgelopen.
     
    curious vindt dit leuk/interessant.
  5. Zeker, het is nu vrij simpel. Wel mag je officieel nog steeds niet met de NL exportpapieren in het buitenland rijden. Dus beter eerst op NL platen naar CZ en dan exporteren.
     
  6. Als je in Nederland een auto verkoopt, dan krijg je een vrijwaringsbriefje. De tenaamstelling is dan automatisch geschrapt, daar hoef je zelf niets meer aan te doen. Verzekering wel zelf afmelden, maar de RWD hoeft ook niet, gaat vanzelf.
     
  7. In principe zijn er twee mogelijkheden:
    1. Op NL kenteken naar CZ rijden en je STK keuring laten doen. Met je kentekenplaten terug naar NL naar de RDW, daar inleveren en je krijgt jouw deel 2. Deze is nodig in CZ, hier staan alle gegevens op.
    2. Naar de RDW in NL, kentekenplaten inleveren en een exportkenteken aanvragen. Deze is bij mijn weten 14 dagen geldig en kost rond de 120 euro. Daarna de STK in CZ en daarna in mesto Urad je kenteken met platen aanvragen (wel een bewijs van CZ verzekering meenemen).
    Je kunt er ook voor kiezen om je kentekenplaten vanuit CZ op te sturen naar een vriend in NL, dat deze de platen naar de RDW in NL brengt en je deel 2 opstuurt (deel 2 wordt maar 1 keer afgegeven door de RDW).
    Heb je nog een papieren kenteken, dan wordt alles anders, dan heb je deel 2 nog thuis.
    Waar je jouw kenteken aanvraagt in CZ maakt niet uit. Kan bij elke Urad waar je ook woont in CZ.
     
    Bewerkt door een moderator: 11-06-2020
    curious en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  8. Klopt, ik had voor optie 1 moeten gaan.
     
  9. Ik ben het eens met de omschrijving, behalve het bovengenoemde. Het exportkenteken is 14 dagen geldig (als de APK ook zo lang geldig is), maar volgens de regels is deze alleen geldig om het voertuig buiten Nederland te brengen. Dit betekent dat die niet geldig is in andere landen in de EU. Hij is dus alleen geldig tot de NL grens.
    Er zijn zat mensen die toch buiten NL rijden met dit exportkenteken :stout:, maar het mag niet. De gemiddelde agent in de EU landen weet dat niet.
    Ik zou dus voor optie 1 gaan als dat kan. Het exportkenteken hoeft niet zoveel te kosten. RDW 10, 2 witte platen (aanhanger) 23 en een verzekering op chassisnummer regelen in CZ. Met de witte aanhangerplaten (liefst met blauw EU) val je ook niet zo op. :stout:
    Maar nogmaals, optie 1 is beter. :ja:
    Nog 2 tips, de úřad kan ook het kenteken in NL ongeldig laten maken. DOE DIT NIET. Het duurt erg lang, dus moet je ook heel lang nog alle kosten betalen in NL. Ik heb dat 1x geprobeerd met een aanhanger. 3 maanden later een bericht van de RDW. Met een aanhanger is dat niet zo erg (geen wegenbelasting etc.). De Nederlandse APK is ook geldig in CZ, maakt het dus goedkoper bij import.
     
  10. Als ik dit allemaal lees, dan ben ik echt blij dat ik de makkelijkste weg heb gekozen.
    Hier een nieuwe auto gekocht die dan gelijk op CZ kenteken staat. Mijn oude auto in Nederland verkocht en het vrijwaringspapiertje goed bewaard. Alleen de verzekering even gebeld dat ik hem per direct uit de verzekering wilde halen.
     
    Joaninha en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  11. Bovendien kans op (hoge) boetes als de auto nog steeds niet in Nederland afgemeld is en onverzekerd, apk verlopen, belasting niet betaald is. Dus zorgen dat dit voor elkaar is zolang de auto niet is afgemeld bij de RDW.

    En zoals Feertje zegt, een auto in Tsjechië kopen is veel eenvoudiger. Maar dat is ieder zijn eigen afweging natuurlijk.
     

Deel deze pagina