Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laat ik me ook weer eens in dit topic melden :). Auto nog steeds niet geregistreerd trouwens, want ik moest me registreren bij het ministerstvo vnitra en niet de vreemdelingenpolitie, dus dat moet nog gedaan worden. Ach, we komen er wel een keer ;).

Maar over het RC heb ik wel 'nieuws'. Je hebt het niet nodig! Alleen om de lokale garagehouder daarvan te overtuigen wordt misschien lastiger. In elk geval is me dit door een jurist die voor het ministerstvo vnitra werkt verteld (heeft zelfs nog overlegd met collega's van ministerstvo doprava). Hij heeft uitgezocht hoe het zit met de wet en omdat wij toch een geval apart zijn als buitenlanders en er erg veel onduidelijkheid over is bij mensen. Het was ook niet zo makkelijk, want verschillende wetten spreken elkaar tegen, maar zijn eindconclusie was dat het niet nodig was. Mochten jullie het willen kan ik de wetnummers en paragrafen wel doorgeven ;).

In elk geval is er een nieuwe wet in de maak die regelt dat ze je niet mogen vragen om een RC als je die niet hebt, dan is geboortedatum e.d. voldoende. Wordt alleen wel volgend jaar voordat deze klaar is.
 

Vodnik

† In Memoriam
Mm, dan gaan ze terug tot de oude situatie waarbij RC vervangen werd door JJMMDDxyz waarbij xyz een redelijk willekeurig getal is (zo had im bij VZP voor xyz 333 naar bij Alianz 999)

goed werk van je om dit uit te zoeken!:toppie:
 
Ha, ja nou het was meer toeval hoor moet ik bekennen ;). Mijn Duitse collega heeft namelijk contact met de garagehouder voor mij. Ze spreekt beter Tsjechisch en brengt zelf haar auto ook altijd naar he toe, dus kent hem ook beter. Alleen na navraag zei hij inderdaad ook het RC nodig te hebben. Dus ik zei dat ik bij het ministerstvo was geweest en ik had niet alle papieren voor inschrijving bij me (bleek naast het huurcontract nog een aparte bevestiging van de huisbaas nodig te hebben) en dat ik dus tot nog toe geen RC had kunnen aanvragen. Op dat moment kwam een andere collega binnen en hoorde onze conversatie over RC en ministerstvo. Toen vertelde ze dat haar broer ook voor het ministerstvo vnitra werkt als jurist, dus dat hij waarschijnlijk wel weet hoe het zit en dat ze het hem wel eens kon vragen. Naja, zo gezegd, zo gedaan dus. Vervolgens heeft hij zelf met z'n collega's bij doprava overlegd :).

Ik ga even in de mail spitten, maar moet even uitvogelen wat allemaal bij elkaar hoort (de mail is in het Tsjechisch en ik kan het nog niet zo goed), want wil ook niet de hele mail hier neerzetten i.v.m. privacy enzo. Ik kom er zo op terug!
 
Ok, het was dus veels te ingewikkeld om de mail uit elkaar te trekken dus heb hem er nu toch maar ingeplakt. Staat niet zo heel veel persoonlijks in, behalve dat ik de slecna ben en verder had mijn collega niet de specifieke situatie uitgelegd. Maar goed, geen idee of jullie er wijzer uit worden :).

Podle § 4 odst. 4 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v účinném znění, se do registru silničních vozidel skutečně zapisuje i rodné číslo. Když pominu, že rodné číslo jako osobní identifikátor by se nemělo užívat a Úřad pro ochranu osobních údajů proti tomu brojí, moderní zákony obsahují i dovětek "rodné číslo, bylo-li přiděleno, popřípadě datum narození" - toto pravidlo bude výše uvedený zákon obsahovat na základě novely provedené zákonem č. 239/2013 Sb. s účinností až od 1. ledna 2015.
Nicméně, podle logiky správní úřad nemůže požadovat po žadateli to, co žadatel nemůže objektivně doložit, neboť podle mého názoru (bez výše uvedené bližší znalosti situace) slečna nemá podle § 14 a 16 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), šanci ani rodné číslo získat.

Na jejím místě bych tedy trval na tom, že namísto rodného čísla správnímu úřadu musí postačit datum narození s odkazem, že je prostě cizinka a rodné číslo (české) nemá...
 
Hoi hoi,

een oud topic dit, maar kon verder niet echt iets vinden. Wij willen onze motorfiets die nu nog in Nederland geregistreerd staat meenemen.

Hoe kunnen we die het beste invoeren, en enig idee wat de kosten vandaag de dag zouden zijn?
 
Het enige wat jij moet hebben is dat je bij de vreemdelingepolitie bent geregistreerd. En een woonverblijf hebt
De kosten zijn voor een auto ongeveer 400. €.
Dat zijn invoer kosten keurings raport en verplichte min. Verzekering.
Inclusief een soort van bpm de hoogte hangt af van de uitstoot norm van de auto.
Euro 1-6
 
Thanx!

We hebben er een huis en allebei een verblijfsvergunning, evenals de Rodné Cislo.

Moeten we voor de motorfiets niets meenemen vanuit Nederland? Een uitvoerbewijs of iets? En enig idee wat de kosten voor een motorfiets zijn?
 
Ik ga zaterdag naar Tsjechie, 1 om in te schrijven, 2 om mijn auto Renault Kangoo 1999 Diesel Euro 2 verhaal over te laten schrijven.
Wanneer ik terug ben zal ik jullie laten weten wat de kosten zijn.
Want volgen horen zeggen in Tsjechie kloppen de prijzen die hier genoemd worden niet zo goed.
 
Nou daar gaan we invoeren Nederlandse auto in Tsjechie.
Is helemaal niet duur als je een auto heb v.a 2001 en minimaal euro3.
Dan kost het je alleen de keuring en de kentekenplaten 2500 kronen zeg
100 euro, maar je moet wel een verzekering aangevraagd hebben die word pas officieel
als je de platen heb maar dat is prima te tegelen.
In mijn geval Renault Kangoo 1.9 D 1999 komt er een eco tax op van 3000 kronen 120 euro en de vetzekering wordt hier ook anders berekend dan in Nederland maar kost mij 4000 kronen is 160 euro totaal 380 euro met dus 1 malig eco tax en 1 jaar verzekering.
Voor een motor tot nu toe gehoord geen eco tax wel keuring en verzekering zal een heel stuk goedkoper zijn als wat ik kwijt ben.
 
P.s. makkelijkste is gewoon met NL kenteken en verzekering naar Tsjechie rijden. Dan invoeten en keuren enz.enz en dan je NL papieren ( kopieen ) opsturen naar RDW wel ook even kopieen van CZ erbij doen ik doe foto maken met NL en met CZ kenteken deze voeg ik er ook bij voor alle zekerheid
 
Ik wil graag nog even terugkomen op dit onderwerp.
Als ik mijn oude auto invoer in Tsjechië om bij mijn vakantie huisje te zetten en daar rond te rijden:
- Heb ik dan een Tsjechisch rijbewijs nodig.
- Kan/mag ik met deze auto op en neer rijden naar Nederland om spullen op te halen?
Ik hen een tijdelijke Tsjechische verblijfsvergunning en een adres in Tsjechië.

Groet Luigi.
 
OP je eerste vraag: Nee, je hebt een rijbewijs nodig die geldig is.
Ik zie in je profiel dat je in Maaskantje woont neem aan dat dit nog steeds zo is dus het antwoord op de 2e vraag is ook Nee. Als je aangehouden wordt dan moet je BMP gaan betalen.
Je kan overigens volgens mij als Nederlander geen NL auto invoeren in CZ, maar dat weet ik niet zeker.
Mocht je in Tsjechië wonen dan is dat anders dan kan en mag je wel in NL rond rijden met een auto op CZ kenteken.
Let wel op dat je dan je rijbewijs verlengt in CZ voordat hij verlopen is. Ik weet uit ervaring ( een vriend van mij is hier tegenaan gelopen) dat je anders dikke problemen krijgt.
 
Bovenaan