Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb vorig jaar de procedure kunnen inzien die een STK moet volgen om een geïmporteerd voertuig te registreren (dat was bij STK Krasna Lipa) In die procedure stonden voorbeelden van de papieren die aanwezig moeten zijn bij een uit NL uitgevoerd voertuig (het uitvoerdocument).
Ik kon dat op dat moment niet laten zien van de Jawa motorfiets dus werd ik "afgewimpeld".
Ik moet er wel bij melden dat er in Krasna Lipa juist voor die tijd een grote zwendel opgerold was, dus was bij erg voorzichtig geworden. Dat het nog weleens anders gebeurt, niet volgens de procedure's, dat geloof ik graag en is niets bijzonders in CZ!
 
Tja, dat uitvoerdocument, dat had ik dus niet, want ik was verhuisd met die twee auto's en ik had gelezen op het forum dat je die kentekentoestand hier ook kon regelen. Dat is dus ook zo gebeurd. Daarom heb ik die STK ook laten doen door een Tsjechische garageboer met goede connecties met de STK en heb ik dat niet zelf gedaan.

Het maakt dus wel uit wie er zijn neus laat zien en ik heb de ondervinding dat lijntjes en relaties een hoop voor je kunnen doen. Daarom adviseerde ik ook om iemand mee te nemen die Tsjechisch spreekt, het liefst een Tsjech natuurlijk, en het door een garage te laten doen die dus vaker met die bijltjes hakt. Met mij is ook iemand mee geweest naar de kentekenregistratie, een Tsjechische, die kon lullen als brugman en dat scheelt een slok op een borrel.:fluit:
 
Wij zijn begin dit jaar met de auto naar STK gegaan, auto gekeurd, papieren in laten vullen, kenteken aangevraagd en auto laten verzekeren, paar dagen moeten wachten en kregen toen bericht dat de tsjechiese kentekenplaten klaar lagen.
Alles naar de RDW gemaild en kregen een mail terug dat de auto in Nederland uitgeschreven was.
Zelfde verhaal met de verzekering in Nederland.
 
Ik vergeet te vertellen dat toen wij de eerste keer kwamen, de auto niet verzekerd kon worden en we geen Tsjechisch kenteken aan konden vragen. We hadden wel een verblijfsvergunning maar nog geen rodny cislo, die aanvraag liep nog. Een paar weken later toen we ons rodny cislo hadden, weer terug gegaan en alles geregeld. Dit gebeurde in Trutnov.
 

Vodnik

† In Memoriam
Mijn eerste tsjechische auto (1998) is op mijn naam gesteld zonder RC (vóór 2000 duurde het "eeuwen" voordat je dat RC kreeg) Wél was de tenaamstelling slechts één jaar geldig en moest ik elk jaar verlengen.

Regels in CZ vele! En nog meer interpretaties door de overheid!
 
Ah, het lijkt dus dat het ook per regio dus verschillend is, afhankelijk van hoe streng ze zijn. Ik heb in elk geval ook nog geen RC. Moet ik me sowieso op meer plekken melden dan bij de vreemdelingenpolitie? Daar moet ik ook nog heen, maar ik wacht nog op mijn zorgverzekeringskaartje, want die willen ze daar zien. Ik begreep dat je bij hen je RC kunt aanvragen? Volgens mij ben ik namelijk ook geëmigreerd, althans ik heb me in NL uitgeschreven bij de gemeente.

Een Duitse collega van me heeft haar auto ook hier op CZ-platen laten zetten (7 jaar terug). Ze vertelde me alleen dat ze geen idee had hoe het geregeld was, want een bevriend kereltje uit het dorp heeft alles geregeld. Ze had wel wat meer betaald, maar heeft ook geen moeite ervoor hoeven doen. Ik ga denk ik eens wat collega's vragen of ze connecties hebben. Overigens had zij wel een probleem, haar rijbewijs was gestolen en aangezien ze in Praag woont wilde ze een nieuwe aanvragen, maar bijna niemand wist dat dat hier uitgegeven moest worden. Ze is uitgeschreven in DL, maar heeft geen permanent adres in Praag en zo vallen buitenlanders een beetje tussen wal en schip. Uiteindelijk is ze in een ander stadsdeel geholpen door een vrouw die de regels wel kende en wist dat zij verantwoordelijk waren. Die heeft zelfs nog met veel moeite haar eigen collega's moeten overtuigen van het feit dat het zo was... Dus inderdaad, ze interpreteren het vaak op meerdere manieren.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb het even nagevraagd.
Voor het importeren van een voertuig moet je rekenen op 5000 czk voor STK (emissie en techniek), registratie bij de tsjechische variant van de nederlandse RDW en kentekenplaten.
Daar komt nog bij ca 1000 czk als je het door een bevriende garagehouder (Otjik) laat doen.
Als je auto van 2000 is zou deze net in emissienorm 3 kunnen zitten en dan is er geen ecotax. Probleempje kan zijn dat deze bevriende garagehouder in Jirikov (bij Rumburk) zit, 130 km van Praag (gaat wel een directe bus van Jirikov naar Praag voor ca 120 czk :D ).

De auto moet bij registratie verzekerd zijn, dat kan door het VIN-nummer ipv kentekennummer te gebruiken.

Op je zorgverzekeringspasje staat je RC. Als je via VZP verzekerd bent, kan je daar is navragen. Er is daar een afdeling die zich over buitenlanders ontfermt (VZP is ook de contact organisatie met CVZ in NL).

Als je geëmigreerd bent, houdt dan ook even de geldigheid van je rijbewijs in de gaten, die kan je in NL niet meer verlengen en moet je omwisselen voor een tsjechisch rijbewijs (en dat kan alleen als het rijbewijs geldig is).
Natuurlijk ook de geldigheid van je paspoort in de gaten houden, maar die kan je eenvoudig vernieuwen op de ambassade.

Houd er ook rekening mee dat als je je auto in CZ importeert en dus uitschrijft uit NL, er eigenlijk geen weg terug is (alles kan natuurlijk, maar eenvoudig zal het niet zijn), dus . . . achterlaten als je teruggaat of je moet net zo zijn als ik, gaan voor één jaar . . . het zijn er nu al 17 :ja:).
 
Je moet je melden bij de vreemdelingenpolitie, het is handig als je een Tsjech meeneemt en die een afspraak laat maken, anders zou je wel eens heel lang in de wachtkamer kunnen zitten. En je moet je melden bij het gemeentehuis dat je ingeschreven wordt op het adres waar je een woning huurt. Dan zal er ook wat gemeentelijke belasting om de hoek komen kijken, o.a. voor de afvalverwijdering, maar dat is niet veel hoor, dat valt best wel mee.
 
Vodnik, dank je voor het navragen! De garagehouder die je noemt zit inderdaad ver weg, maar als dat de enige mogelijkheid is die enigszins makkelijk gaat heb ik het er graag voor over :). Ik heb het er hier met mijn Duitse collega nog eens over gehad en zij zou ook vragen aan de garagehouder die haar destijds heeft geholpen hoe hij erover denkt en hoeveel het gaat kosten als hij één en ander regelt. Ik zal jullie op de hoogte houden van zijn verhaal.

Ok, vanavond zal ik het VIN-nummer eens opzoeken, verzekeren is dus sowieso één van de eerste dingen die ik moet doen. Voor zover ik weet heb ik geen RC, staat niks op het pasje. Maar iemand vertelde me dat je dat dus moet aanvragen als je bij de vreemdelingenpolitie bent en daar moet ik nog heen, dus geen probleem. Rijbewijs is dit jaar vernieuwd, dus kan er weer een tijd mee door (wel wennen zo'n plastic kaartje, vind het maar niks, nog een pasje voor in de portemonnee :(). Ach ja, en dan moet ik dus ook naar de gemeente. Maar zou je je ook kunnen inschrijven op het adres van de gemeente zelf? Een collega vertelde me daar iets over, dat het niet handig is om op het adres ingeschreven te staan waar je huurt, want als er dan iets is met een deurwaarder o.i.d. voor de huisbaas dat ze dan dus ook jouw spullen weghalen. Ooo lekker duidelijk verhaal weer haha. Ik kan het me niet precies herinneren, maar zij raadde me aan me te registreren op het adres van de gemeente zelf (wat kennelijk kan). Ik zal het nog eens navragen :).
 
..... vanavond zal ik het VIN-nummer eens opzoeken, verzekeren is dus sowieso één van de eerste dingen die ik moet doen. Voor zover ik weet heb ik geen RC, staat niks op het pasje. Maar iemand vertelde me dat je dat dus moet aanvragen als je bij de vreemdelingenpolitie bent en daar moet ik nog heen, dus geen probleem.
kun je aanvragen maar is niet nodig
Maar zou je je ook kunnen inschrijven op het adres van de gemeente zelf? Een collega vertelde me daar iets over, dat het niet handig is om op het adres ingeschreven te staan waar je huurt, want als er dan iets is met een deurwaarder o.i.d. voor de huisbaas dat ze dan dus ook jouw spullen weghalen. Ooo lekker duidelijk verhaal weer haha. Ik kan het me niet precies herinneren, maar zij raadde me aan me te registreren op het adres van de gemeente zelf (wat kennelijk kan). Ik zal het nog eens navragen
dat kan niet bij buitenlanders volgens de vreemdelingenpolitie
 
Mag je een stk ook laten verlopen? Ik heb een auto op het erf staan die letterlijk helemaal uit elkaar ligt. In maart 2014 zou hij opnieuw voor de emissiestempel moeten op het rode papiertje, maar dat ga ik niet redden.
Denk dat ik hem op zijn vroegst in augustus kan aanbieden voor de keuring. In Nederland kan je een auto schorsen, maar kan dat hier ook?
 
Ja, het gaat om de Bedford, er komt toch een hele nieuwe opbouw op en er komt een geheel nieuwe wielophanging onder. Ik kan in augustus dus naar de garage rijden voor een nieuwe stk en verder niets aan de hand?
 

Vodnik

† In Memoriam
Kortste weg naar stk station nemen, dan heb je de minste kans dat je aangehouden wordt en een prent krijgt, ik heb ooit een prent gekregen wegens rijden met verlopen stk (mischien wel mijn fout, maar niet op mijn kosten, was 'auto vd zaak')
 
Is een RC nu wel of niet nodig voor het registreren / invoeren van je bolide ?
Krijg je de RC mee ( wellicht erom vragen )als je je meldt bij de vreemdelingenpolitie ?
Curious zegt hierboven dat het niet nodig is, anderen weer wel.
 
Bovenaan