Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,
Heb net even gekeken bij hoe en wat moet je doen, om een auto in te voeren. Er staat veel over geschreven. Maar volgens mij is er veel veranderd, misschien heb ik het mis, maar klopt het nog wel allemaal?

Graag zou ik willen weten hoe het zit met het invoeren van een auto.
Wat moet je doen. BPM hoef je nu toch niet meer te betalen?

Ook ben ik benieuwd wat een auto ongeveer in Tsjechië kost (klein of middelmaat klasse).
Heb gehoord dat er in Tsjechië een bedrag betaald moet worden voor verzekering en belasting, klopt dit?
 
Van de RDW site :

Voertuig uitvoeren dat al in buitenland is

Als het voertuig dat u wilt uitvoeren al in het buitenland is, kunt u de Nederlandse registratie schriftelijk vanuit het buitenland beëindigen. Alleen de geregistreerd eigenaar/houder van het voertuig kan dit doen door een verzoek naar de RDW in Veendam sturen.

Samen met het schriftelijke verzoek moet u de volgende zaken meezenden:

een document (fotokopie) met een verklaring van een officiële, registrerende buitenlandse instantie of een kopie van het nieuw afgegeven buitenlands kentekenbewijs;
het Nederlandse kentekenbewijs (als dat nog aanwezig is);
een kopie van een geldig legitimatiebewijs.

Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat de registratie in Nederland is beëindigd. Aan deze schriftelijke procedure zijn geen kosten verbonden.
 
Goed, dan heb ik een auto, bijvoorbeeld een Fordje/ Opel of weet ik veel en ik rij naar Tsjechië. En dan?
Maakt het gewicht en leeftijd van de auto uit?
Wegenbelasting hebben ze niet, begreep ik. Maar dan moet een verzekering hebben, hoeveel kost dat. Hier kun je even op een site kijken wat het goedkoopste is, maar ik kan geen Tsjechisch lezen. Probleem.
Vandaar de vraag of advies graag van jullie.
:dank2:
 
Ik heb een kennis www.dovozvozidel.cz die voornamelijk auto's uit NL naar CZ brengt. Auto's uit NL gaan niet dagelijks bergje op en af zoals de meeste duitse auto's. En auto's uit NL zijn beter onderhouden volgens hem.

Ik heb laatst iemand geholpen die d.m.v. het opsturen van zijn kenteken van NL zijn auto heeft ingevoerd in CZ. Op de oude manier met het uitvoerkenteken kan ook, maar is duurder.

Verzekering in CZ heeft mijn no-claim uit NL overgenomen (ben wel bij dezelfde maatschappij gebleven).
 
auto invoeren in tsjechie
als je een auto hebt die tot uit het jaar 1999 komt, betaal je 400 € (EURO 1)
een auto uit +/- 2002 tot 2006 betaal je 200 € (EURO 2)
een auto uit +/- 2006 tot 2009 betaal je 120 € (EURO 3)
en een auto met EURO 4 EN 5 betaal je 40 €
is een soort bpm (Ecologische belasting)
dan een inschrijving bij de gemeente(politie) 100 €
en een controle van papieren met auto (overeenstemming) 30 €
en een technische keuring + invoer bij de STK (RWE) 130 €

Dus minimaal 100+40+30+130 = 300 €
en een maximum 400+100+30+130 = 660 €

Een verzekering WA kost in tsjechie max. 650 per jaar (inhoud van de motor meer dan 2,5 liter)
en een verzekering WA min 120 € per jaar (inhoud van motor minder dan 1,1 liter)
de prijzen zijn ongeveer, dus val niet over een tientje!!!
 
Verschilt per merk en type, maar meestal is een nieuwe auto goedkoper.
De standaarduitrusting kan echter verschillen.

Om een voorbeeld te geven: Dacia levert een dieseltype met 10 kw meer dan de Hollandse uitvoering en er zitten meer accessoires op dan de Hollandse variant.
 
We hebben binnenkort (hopelijk) een andere auto. Nu is het een tijd geleden dat hier op het forum de kosten hebben gestaan. Dus nu wilde ik vragen wie er recentelijk een auto heeft ingevoerd, en wat de kosten voor STK en kentekenplaten en zo zijn... Thanks!
 
Ligt eraan of de auto milieuvriendelijk is. Hoe vervuilender hoe duurder. 10.000 kronen milieuheffing heb je zo te pakken als de auto een paar jaar oud is.

Help regelmatig forumleden met het invoeren van auto's, spreek dus uit ervaring.
 
De in NL zo populaire - en in het Tsjechische Kolin geproduceerde drietal - Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 zijn daar gek genoeg duurder.
Een standaard Skoda Fabia is echter in CZ iets goedkoper. Dat geldt ook voor een Dacia Sandero. De basisuitvoering kan we iets kaler zijn (bijvoorbeeld zwarte, niet in kleur meegespoten bumpers).
Ook worden m.i. in CZ auto's geleverd die erg interessant zijn maar in NL niet verkrijgbaar: bijv. een Renault Thalia (vorig type Clio met kont) en de sedanuitvoering van de Dacia Logan MCV. Ook Hyundai heeft in CZ goede aanbiedingen. Succes met de aankoop waar dan ook en het eventueel invoeren.
 
ik wil voor een vriend een auto meenemen, in dit geval een peugeot 306 uit '96.
alleen schijnt dit behoorlijke kosten met zich mee te brengen, sommigen hebben het ook over ekotax of ekodan.
wie heeft de juiste informatie?

Pes.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat curious met normale invoer en evidence etc. bedoelt weet ik niet, maar voor het invoeren van een oudere auto moet inderdaad ecotax betaald worden, ik dacht 8000 czk maar dat kan ook 10.000 czk zijn als het voertuig ouder is dan 8 jaar.
Verder zijn er eigenlijk geen bijzondere kosten. Als je een nieuwe auto invoert, betaal je DPH (btw) en de kosten voor het op kenteken stellen. Als het in te voeren voertuig niet "brand new" is en al op (buitenlands) kenteken staat, moet je STK laten keuren voordat je op kenteken kan laten stellen.

aanvulling: op http://www.hybrid.cz/tagy/eko-dan-tabulka kan je iets meer terugvinden over de ecotax die betaald moet worden, het gaat blijkbaar niet meer om hoe oud een voertuig is, maar in welke econorm die valt.
 
Bovenaan