nederlanders in tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo alemal ik ben michelle en woon al 7 jaar in nederlan maar ben verpland denk ik bine 1 jaar terug gaan naar tsjechie en ik zal wel graag contakte houden daar met nederlanders wand zal jammer zij als ik de taal verget ik zelf woon in tsjechie usti nad labem ongeveer 100 km van prag af kan me imand helpen?
 
hallo michelle hier met peter en hilda waarom ga je terug
wij zijn serieus op zoek naar een oude boerderij in de omgeving van Trutnov of Nachod
 
hoi peter en hilda!ik heb 6 jaar relatie hier in nederland hehad en dat is nou meer als jaar uit en dan zit ik bejtje tweifelen als ik dat doe maar denk het wel maar ik heb met me ex huis gekocht dus als ik defienitiv wet dat ik terug gaa dan moet nog huis verkocht worden dus allemal bejtje moilil en overal dat ik hier ook heel vat vriende heb in de 7 jaar maar ja wy zalen zien en hoezo wil julie naar tsjechie? groetjes michelle en soory de ned.schriven is nog niet hellemal goed ha ha
 
Inderdaad, zou zonde zijn! Ben het met Adrie eens! Ben echter wel zelf van plan om naar Tsjechie te gaan en zal ook wel eens wat Nederlands willen babbelen af en toe
59.gif


Daniel
 
als ik in NL zit, zitten er Tsjechische vrienden in CR en als ik in CR zit zitten er ook weer Tsjechische vrienden in NL (en Zwitserland, Amerika, Israel, Engeland, atd)

het zal nooit goed zijn waar ik ook ben
tongue.gif
 
Laura,
het is niet haar kindje.
En hoe bedoel je als het haar kindje was,dat ze aan de toekomst van kind moet denken?Zijn zoveel kinderen die naar buitenland verhuizen.Of heb je iets tegen Tsjechie?
 

Adrie

Geroyeerd Lid
Ik ben net als vele anderen hier om verschillende reden van plan om op termijn te gaan wonen en werken (bij voorkeur in de automotive; momenteel ben ik assistant-manager in een automotive callcenter) in Tsjechië. Momenteel is de situatie voor de EU-ers niet zo simpel. Is er iemand die iets weet omtrent de ontwikkeling en/of ervaring heeft met het werken (op Nederlands of Tsjechische voorwaarden) in Tjechië?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Adrie
 
Opzich wel een logische opmerking van Laura hoor.

Niet dat dat een goeie rede is,
maar ze heeft wel enigsinds gelijk natuurlijk.

Cauky
 

Adrie

Geroyeerd Lid
Ik weet niet precies hoe de voorzieningen zijn voor alleenstaande moeders in Tsjechië, maar ik denk dat de opmerkingen van Laura op zijn minst gerechtvaardigd is ... Toch?
 
Volgens mij zijn de voorzieningen hetzelfde als in NL. Als je hier niet topbaan hebt en je wil thuis zijn bij je kinderen, dan is het net zo moeilijk als in CR. Het hangt meer vanaf, wat je zelf in Tsjechie hebt (vrienden, familie). Daarmee redt je het wel.
 
Ik zou nou ook niet gelijk kunnen zeggen dat het hier per se beter is "voor je kind", en in Tsjechie minder goed....
Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland, ben ik zelf niet al te optimistisch. En als Tsjechie je "thuis" is zoals de schrijfster indirekt aangaf, lijkt het duidelijk waar je keuze op zou moeten vallen.
 
Ja dat is helemaal waar.

Ik zelf dacht meer aan de opleiding,
dat is in Nederland toch wel wat beter geregeld in bepaalde opzichten.

Hoewel ze nu in CR ook meer naar het Nederlandse concept willen gaan.

Gezondheidszorg gaat in CR ook achteruit, dus daar hoef je het ook niet zo hard meer voor te doen.

Maar ja, het is overal wat...
Overal zitten voor en nadelen aan.

Dus maakt t eigenlijk niet uit.

En wie weet hoe de dingen zijn als je 10 jaar verder bent haha.

En dan heeft Smajlik wel gelijk dat je dan beter daar kunt zijn waar je "thuis" bent.

Cauky
 

Adrie

Geroyeerd Lid
Helemaal mee eens! Ik ben dan weliswaar geen Tsjech, maar ikherken de situatie. Ik woon nu al zo'n beetje 7 jaar in Eindhoven, maar ben oorspronkelijk afkomstig uit een klein plaatsje (dorp, gehucht) bij Enschede waar het in sommige opzichten 'minder' is als hier in Eindhoven. Maar in Twente voel ik me wel écht thuis, woont mijn familie, wonen m'n beste vrienden, ..., ...
 
Bovenaan