Nederlanders in de omgeving van Jesenik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo
Even een vraagje of er misschien meerdere Nederlanders wonen in de omgeving van Jesenik?
Wij wonen zelf in Lipova Lazne, en waren benieuwd of dat zo was. Lijkt me leuk om dan eens kontakt te hebben. Wij zijn zelf ook Nederlanders en komen uit limburg.
We horen het graag van jullie.

Groetjes Hetty
 
Meteen even gedaan. Dacht dat ik dat al een keer gedaan had, maar zal ik wel iets verkeerd gedaan hebben. Als het goed is, staan we nu wel op de kaart.

Baan, ik heb je foto's en je verhaal eens bekeken, heel herkenbaar allemaal. Die plaatsen raad ik mijn gasten ook altijd aan om te bezichtigen, want dat is zeker de moeite waard.
 
Waarom zitten Jullie zoooo ver in het oosten van Tsjechie, is dat soms wegens het kuuroord of zo iets? Ik heb gelezen dat er daar in Lazne Lipova "obezitas" behandelt word. Hoe zit dat?Ligt er bij Jullie al sneeuw?Groetjes!
 
Hallo mazackova
We hebben deze omgeving uitgezocht omdat we het een prachtige natuur vinden hier. En natuurlijk het pand speelde ook een rol in de keuze.
En wat is tegenwoordig nog ver. Als we naar nederland rijden dan hoeven we ook maar een kleine 1050 km af te leggen.
Er zijn hier 2 kuuroorden nl. Priesnitz en ook in Lipova Lazne is een kuuroord. Van de laatste weet ik eigenlijk niet zoveel dus kan je vraag niet beantwoorden of er behandelingen zijn voor obezitas. Ik zal er eens naar gaan informeren ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd dan.
We hadden vorige week wel sneeuw maar het meeste is wel weer weg.
Als ik de grotere skipistes in de buurt bekijk hebben die wel sneeuw genoeg om te skieen.
Zitten net aan de andere kant van de berg, en onze ervaring is dat het daar ook altijd wat graden kouder is dan hier.

Groetjes Hetty
 
Hartelijk dank voor Je zeer snel antwoord, heb niet verwacht dat het zo vlug gaat....en als Jullie dan een keer naar Nederland rijden hoe gaan Jullie dan , toch via Polen of? Ben zelfs van zoomer in Klodzko geweest saamen met onze dochter en het heeft daar erg diepe indruk op mij gemaakt maar ik moet wel toegeeven dat ik een "rijsmuis " ben en erg op Polen gesteld Hellaas was het onroerend goed daar ales flink aan de prijs en wij houden ook niet zo zeer van wilde toestanden.Moet denken aan onze kooning Willem 1 die daar enkele jaaren niet ver van Jullie vandaan vertoevd had voordat Napoleon "in de pan gehakt werd".Het kasteel van zijn dochter staat er ja, hij zelfs heeft niet zo pontificaal gehuisd. En Johann Schroth was bij Jullie de geneesheer en die heeft de Schroth- kuur ingevoert, was zelfs broodmager dus het werkt wel....Ik ben benieuwd of er noch meer Nederlanders of zelfs Limburgers bij Jullie in de streek zijn maar geloof het bijnaa niet, in Polen zal Je mischien meer geluk hebben.Hier heeft het vandaag gesneeuwd maar ales is weer gelukkig weggedooit. Ik houd niet van skien en onze schaapjes en gijten ook niet. Groetjes Janka
 
Wij reizen inderdaad altijd via polen.
We rijden dan via Nysa naar de 4 die richting Wroclaw gaat, vandaar naar de grensovergang Olzyna richting Berlijn.
Dat het kuuroord vernoemd is naar Johann Schroth is vernoemd dat wist ik wel, maar wat er daar voor kuur wordt gegeven weet ik niet. Gelukkig nog geen gebruik van hoeven te maken.
Groetjes Hetty
 
Hoe is de naam van Je pension?Mijn ervaaring is dat Nederlanders de landsart overgenemen en in polen spontaner , niet zo afwachtend zijn. Groetjes janka
 
Ons pension heet Nas Palac.
Ik denk niet dat ik mijn spontaniteit ooit zal af kunnen schudden.
Ik ben en blijf toch wel een gezellige babbelaar.
Ik denk dat het ook veel aan de personen zelf ligt hoe ze worden of zijn.
En mijn motto is wat je geeft krijg je ook terug.
Groetjes Hetty
 
Dat is dan wel stomm dat er bij Jullie in de buurt verder geen Nederlanders meer zijn of heeft zich iemand toch gemeld, ik vrees van niet. Ik weet hoe dat voelt als men zo aleen tussen de inheemse bevolking verscholen is... ik ben nu ook niets, geen Tsjech, geen Nederlander, geen Zwitser, geen Deutscher...maar ik leid er niet onder want ik beheers de taal redelik, het dialekt niet.En ik kan goed aleen zijn.Hier in het Krkonose-gebergte zijn wel veel Nederlanders, vooral in vakantietijd.Soms is dat zelfs een beetje te, op zaterdag bij de Lidl in Vrchlabi waan Je je in Nederland te zijn.Ik wens Je leuke buuren want een goede buur is beeter als een vere vriend.
Wij hebben hier nu sneeuwstorm en bij Jullie is het zeker van het zelfde volgens de weerkaart.IK wens Jullie een fijne avond bij de warme kachel. Groetjes janka
 
Jammer genoeg beheersen we nog steeds de taal niet. Bepaalde woorden herkennen we wel maar het o zo moeilijk.
We hebben inmiddels wel wat kontakten opgebouwd en het gaat ook steeds beter. Op zich hebben we weinig buren want we zitten in een zogenaamd vakantie dorp dus weinig vaste bewoners. Met de mensen die er wel wonen hebben we weinig kontakt maar we groeten wel altijd vriendelijk en soms met handen en voetenwerk toch een praatje.
Al met al zitten we hier graag. De vraag of er nederlanders in de buurt zaten was eigenlijk bedoeld om ook eens zo wat met nederlanders te kunnen kletsen en wat hun ervaringen zijn.

Op het moment is het hier echt beestenweer. Wind regen sneeuw koud, stormachtig weer. Inderdaad lekker vertoeven bij een warme kachel. Groetjes Hetty
 
Hey hey, Jeseniky is zijn heel mooi idd.
Ik rij in de zomer over Zlaych Hor en in de winter over Prudnik (ivm slechtere wegen) naar m'n moeder, die woont een stukje onder Praded, dus kan wel eens gezellig een bakkie komen doen :D

Hoewel de laatste tijd elke maand een weekendje op Brno vlieg en daar vandaan rij, dan kom ik er weer niet echt in de buurt.

Groeten, Erik
 
Hoi Hetty,

Ik denk dat wij aardig dicht in de buurt zitten, maar het zal toch nog wel een half uur a 3 kwartier rijden zijn... Maar als je een keer in de buurt bent mag je altijd komen aanwaaien. Er wonen ook nog Nederlanders in Krnov en in het dorp naast ons.

Groetjes,

Mirjam
 
Bovenaan