Nederlander met CZ auto naar NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Nog maar een keer grens overschrijdend.

Mag ik met als Nederlander, tijdelijk woonachtig in Praha, met een CZ auto die me ter beschikking wordt gesteld door een CZ bedrijf, rijden in NL?

Ik heb een tijdelijk adres in Praha, een vast woonadres in Nederland en wordt door mijn NL bedrijf uitgezonden naar Tsjechie als inkoper en controleur voor 1 a 2 maanden achtereen
De eigenaar (51%) van ons productie bedrijf hier had mij al bij aankomst gewaarschuwd dat de kans groot is dat mijn NL auto wordt opengebroken of gestolen.
Nu na 4 maanden is deze 2x opengebroken en vannacht voor de deur weggehaald. Hij heeft het dus bij het rechte eind.
Nu stelt hij wederom voor mij een (bedrijs)wagen terbeschikking te stellen maar mag ik met deze CZ auto naar NL? Alleen maar van CZ naar de zaak, daar stallen tot we weer terug gaan. We rijden in NL dan met een NL bedrijsauto.

Wie weet het zeker? Wie heeft er ervaring mee?

Met vr gr Leen
 
Beste Leen,

ik kan je niet veel verder helpen maar ben erg ongerust over je bericht. Mogelijk nemen we een mini en vw bus eerst op NL kenteken mee naar Praag. Ik weet me geen raad als die gestolen zouden worden. Ligt het aan regio / wijk of maakt dat niet uit ? Toch maar zorgen dat we een garage hebben waarschijnlijk...
Wat je vraag betreft.. ik kwam op een site (douane ?) ergens een termijn van 3 maanden tegen. Mogelijk mag je dus maximaal 3 mnd in Nl. zijn met een tsjechische auto. Heb gezocht maar het linkje niet meer kunnen vinden. Ik zal zelf ook regelmatig met DHL lease auto naar Nl. komen maar niet voor langere tijd denk ik.

Succes

Grts

Dave Ruzius
 
Er zijn in praag genoeg bewaakte parkeerplaatsen... Desnoods kun je 'm ergens parkeren en daarna alleen gebruik maken van 't openbaar vervoer...

Houdoe

Wiseguy
 
In NL 3mnd toegestaan. Je mag een CZ bedrijfsauto gebruiken maar je moet wel een kontrakt hebben met het tsjechisch bedrijf die de auto in eigendom heeft of huirt/leased. Tevens dient iedere werknemer die in Tsjechie een bedrijfsauto gebruikt periodiek een scholing te hebben gedaan (is af te kopen, dus geen regeltjes gaan leren...). Verder heb je een verklaring van de eigenaar/directeur in het tsjechisch nodig dat je de auto gebruikt voor werkdoeleinden (bij de CZ grens kunnen ze je hier naar vragen als je verlaat).
 
Bovenaan