Nederland in het Tsjechische nieuws

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Zemědělci způsobili největší dopravní zácpu v historii Nizozemska.

Demonstrující nizozemští zemědělci v úterý způsobili největší zácpy v historii země. Celkem byly dlouhé 1136 kilometrů, uvedl místní autoklub ANWB.
Farmáři požadovali větší uznání, hlavně ale vztekle reagovali na obvinění, že zemědělská produkce může za problém s emisemi skleníkových plynů.

Een Tsjechische krant de novinky.cz heeft aandacht besteedt aan het boerenprotest.
Boeren hebben de grootste file in de geschiedenis van Nederland veroorzaakt.
Demonstratie van Nederlandse boeren op dinsdag veroorzaakte de grootste file in de geschiedenis van het land. In totaal waren ze 1136 kilometer lang, zei de lokale autoclub ANWB.
Boeren eisten meer erkenning, maar reageerden vooral boos op beschuldigingen dat de landbouwproductie verantwoordelijk was voor het probleem van de uitstoot van broeikasgassen.
 

kuurgast

Donateur
První evropská rozhlasová stanice se ozvala před sto lety.

Artikel in idnes.cz over 100 jaar radio dankzij radiopionier Hanso Idzerda in Nederland.
Het is precies honderd jaar geleden dat de eerste Nederlandse radio-uitzending in de ether ging. Op 6 november 1919 verzorgde radiopionier Hanso Idzerda vanuit Den Haag de allereerste commerciële radio-uitzending ter wereld beginnend met het liedje 'Turf in je ransel'.
 

kuurgast

Donateur
Het meisje dat 17 vreemde talen spreekt: ik zie talen als muziek en kleuren.

Eva Spekhorstova heeft een passie voor talen. Op 15-jarige leeftijd spreekt ze al 17 talen en heeft ze een onverzadigbare honger om meer te leren naarmate verschillende culturen zich voor haar openen.

"Ik begon Engels te leren op de basisschool, maar mijn passie voor talen begon toen ik 13 jaar oud was - toen begon ik Spaans en Frans te leren. ”

Je bent vast eerder begonnen dan dat ... welke talen sprak je als kind? Wat is jouw moedertaal?
“Mijn moedertaal is Tsjechisch en Duits en ik zou ook Engels zeggen. Mijn moeder is Tsjechisch en mijn vader komt uit Nederland, dus ik sprak altijd met hem in het Duits, maar vanaf dit jaar ook in het Nederlands en met mijn moeder alleen in het Tsjechisch. "

Dus tot de leeftijd van 13 jaar sprak je gewoon drie talen en in twee jaar tijd heb je de rest opgezogen! De meeste mensen leren een of twee vreemde talen - die ze nodig hebben - en stoppen daar. Waarom ben je doorgegaan?
“De mensen hielden me op de been. Ik leer geen talen om er over te kunnen opscheppen. Ik wil met mensen praten, want als ik met hen praat in hun moedertaal, openen ze zich, ze zijn zo warm en gastvrij en vriendelijk en het is geweldig om alleen hun gezichten te zien. Ik zie ze graag gelukkig dat ik een paar woorden ken en dat ik met hen kan communiceren in hun eigen taal. Dus dat is mijn ultieme doel - gewoon om met mensen te praten. ”

Dus welke talen spreek je?
“Ik spreek Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands, Duits, ik leer Noors - ik ben dit jaar begonnen - en ook Turks; Ik heb een passieve kennis van het Grieks, ik kan communiceren in het Koreaans, Japans, Chinees, Indonesisch ... ben ik wat vergeten? "

In welke taal denk je?
“Dat verschilt. Als ik zenuwachtig ben, denk ik meestal in het Engels. Als ik boos ben, merk ik dat ik in het Italiaans denk, als ik me pijn voel, denk ik meestal in het Koreaans. '

Hoe zit het met je toekomstige carrière? Zal het draaien rond talen?
“Ik wil archeologie studeren. Het oude Griekenland, het oude Rome en ik willen de Etruskische taal bestuderen, want toen ik hun alfabet bestudeerde, zag ik er enkele Aziatische tekens en symbolen in. En ik dacht bij mezelf: hoe kan Etruscan een vergelijkbare grammaticale structuur en vergelijkbare symbolen hebben als Koreaans? Hoe is dat mogelijk? Dus ik wil het weten. Toen ik Turks begon te leren, realiseerde ik me dat de grammaticale structuur volledig hetzelfde is als die in het Koreaans. Zonder Koreaans zou ik geen Turks kunnen begrijpen. Dus het verbaast me hoe de verschillende talen met elkaar verweven zijn. Dus ik wil echt de oude talen bestuderen. ”
Bron radio.cz/en.
 

kuurgast

Donateur
Nejaktivnější obchodníci. Nizozemci jsou králi evropského vývozu.
De meest actieve handelaren. Nederlanders zijn de koningen van de Europese export.

De handel tussen Tsjechië en Nederland bloeit. Alleen al in de afgelopen zes jaar is de Tsjechische export naar het tulpenland met maar liefst 75 procent gegroeid.

Nederland behoort tot de top tien van belangrijkste handelspartners in Tsjechië. In termen van het totale volume van de onderlinge handel stond het vorig jaar op de 8e plaats. Nederland is qua exportvolume het zevende belangrijkste doelwit voor Tsjechische bedrijven.

Vorig jaar bereikte de onderlinge handelsomzet de hoogste waarden tot nu toe, bijna 292 miljard CZK. Hiervan bedroeg de export bijna 174 miljard. Dit betekent een overschot van bijna 56 miljard ten voordele van Tsjechië. De export naar Nederland is de afgelopen zes jaar snel gegroeid met 75 procent.

Het buitengewone belang van Nederland voor de Tsjechische economie ligt in de instroom van directe buitenlandse investeringen in Tsjechië. In 2012 'haalde' Nederland zijn traditionele rivaal Duitsland in en behaalde het de eerste plaats onder buitenlandse directe investeerders. Volgens gegevens van de Tsjechische Nationale Bank bereikten de Nederlandse investeringen eind 2017 een vijfde deel van het totale volume van de directe buitenlandse investeringen in de Tsjechische Republiek met een cumulatieve waarde van bijna 660 miljard CZK.

Nederland is ook de belangrijkste bestemming voor Tsjechische investeringen. Hun cumulatieve volume bedraagt meer dan 205 miljard, wat 30 procent is van alle Tsjechische investeringen in het buitenland.
Bron euro.cz.
 

kuurgast

Donateur
Nizozemsko má záchranný balíček a chce hromadnou imunitu. Epidemie začala na karnevalu.
Nederland heeft een reddingspakket en wil massa-immuniteit. De epidemie begon met carnaval.

De komende drie maanden zal de Nederlandse regering 10 tot 20 miljard euro vrijmaken voor onmiddellijke hulp aan zelfstandigen en door coronavirus beschadigde bedrijven. Als onderdeel van het reddingspakket beloofde minister van Financiën Wopke Hoekstra.

De minister heeft eerder gemeld dat de staatsschuld kan oplopen tot 60 procent van het BBP. Eind 2018 was de schuld nog maar 52,5 procent. 'Laten we eerlijk zijn - deze crisis zal in alle opzichten pijn doen', zei Hoekstra.

Het aantal met coronavirus besmette mensen bedroeg op 19 maart in Nederland meer dan tweeduizend, waarmee het land een van de meest getroffen Europese staten is. De ziekte van Covid-19 bezweek al aan 58 mensen. Het land besloot de pandemie te bestrijden door dezelfde strategie te volgen als het Groot-Brittannië of Duitsland. Nederlanders willen het virus langzaam door de bevolking laten gaan om massa-immuniteit te krijgen. Premier Mark Rutte zei in een toespraak tot de natie dat hij verwachtte besmet te zijn met meer dan de helft van de bevolking.

“Maar in dit verband doen zich twee problemen voor. De eerste is capaciteit, of waar de zieken moeten worden opgeslagen, wanneer experts praten over 60 procent van de geïnfecteerden, wat overeenkomt met bijna negen miljoen mensen. De tweede is tijd - het proces zal jaren in plaats van maanden in beslag nemen”
Tegelijkertijd hebben ziekenhuizen ongeveer 1.500 bedden klaar voor patiëntenzorg in ernstigere toestand.

Wil je open zijn? Jouw keuze
In verhouding tot de gekozen strategie introduceert het Nederlandse kabinet wat zachtere maatregelen dan in Tsjechië. Het laat de operatoren beslissen of ze hun winkels open willen houden. Tot dusver hebben voornamelijk multinationale ondernemingen ze gesloten.
Bron euro.cz.
 

kuurgast

Donateur
Češka v epicentru holandského koronaviru: lidé se k lékaři často nedostanou. Čekají doma čtrnáct dní.
Tsjechische in het epicentrum van het Nederlandse coronavirus: mensen gaan vaak niet naar de dokter. Ze wachten veertien dagen thuis.

Radka woont al jaren in Nederland en werkt in een van de supermarkten bij Hertogenbosch, zo'n veertig kilometer van Eindhoven in Noord-Brabant, het centrum van het Nederlandse coronavirus. Ze ontmoet echter weinig mensen met maskers ...
De Tsjechen zouden op veel manieren zeker verrast zijn. Hoe leven Nederlanders met coronavirus en hoe beïnvloedt dit de samenleving als geheel?

Waar woon je?
“De plek waar ik woon is eigenlijk in het epicentrum van besmetting en de plek waar het allemaal begon in Nederland. Helaas, volgens de informatie die ik hoorde, arriveerde een persoon uit Italië op een moment dat er carnaval was en de ziekte zich zijn hele leven had verspreid. Carnaval in Nederland - het is leuk en bijna onbeperkt drinken. Geen wonder dus.'

Hoe gaan mensen daar om met de epidemie, wat is de stemming?
Uit wat ik zie, is duidelijk dat mensen zich zorgen maken, maar aan de andere kant hebben Nederlanders alles, zoals ze zeggen "aan de haak". Ze nemen het leven zoals het gaat: het zal - het zal niet, het zal - het zal niet. En ze gedragen zich dienovereenkomstig. Inderdaad, hetzelfde doet de regering hier. In het bijzonder heeft de premier dezelfde mening over de epidemie als de Britten, het is het beste om de samenleving nat te laten worden om immuniteit te krijgen. Het probleem ligt natuurlijk bij ouderen, maar helaas denk ik niet dat het op de een of andere manier aanzienlijk is opgelost.

Er zijn zeer strikte overheidsmaatregelen in Tsjechië, hoe is het in Nederland?
Zoals ik al zei, behandelt de regering het coronavirus anders dan in Tsjechië, dus zelfs de oplossing is milder. Kinderen gaan niet naar school net als in ons land, maar winkels zijn meestal open - elektronica kan bijvoorbeeld vaak worden gekocht, enzovoort. Het lijkt er dus op dat er minder impact zal zijn op de economie. De restaurants zijn natuurlijk gesloten en degenen die werken, brengen alleen eten mee. Dit is hetzelfde als in Tsjechië. Aan de andere kant is het dragen van maskers niet verplicht, alleen aanbevolen. Dus toen ik gisteren ging winkelen, zag ik maar een paar mensen met maskers, maar heel weinig mensen gebruiken ze. Aan de andere kant is er overal desinfectie, zodat mensen zich tenminste kunnen beschermen.

Waar houden de Nederlanders zich dan aan in verband met de pandemie?
Waarschijnlijk een van de weinige die hier wordt waargenomen is een aanbevolen afstand van 1,5 meter. We hebben zelfs oranje vesten op het werk gekregen met de tekst 'Ik wil je graag helpen, maar je moet wel 1,5 meter uit elkaar zijn' en we moeten ook tijdens kantooruren gordijnen dragen. Ook mogen mensen zich niet op één plek concentreren - ik weet zelfs van een zaak waarvoor ze een boete hebben gekregen dat drie mensen in één auto reden met verschillende woonplaatsen. Het overhandigen van de bestelde goederen is ook contactloos, zo is bijvoorbeeld de bestelde pizza door de distributeur op een krukje, dat hij zelf bracht, buiten de deur geplaatst en belde gewoon. Maar dit is waarschijnlijk vergelijkbaar met het onze.

Hoe zit het nu met medische zorg in Nederland?
Nederlanders zijn over het algemeen gewend om niet eens naar de dokter te gaan. Gezondheidszorg werkt hier anders dan in Tsjechië, men gaat niet naar de wachtkamer, maar ze gaan alleen op afspraak naar de dokter. Zelfs bij griep en dergelijke. Het komt dus vaak voor dat ze binnen vier dagen naar de dokter gaan en tegen die tijd zichzelf genezen. Ook wordt aanbevolen dat als u de symptomen van een coronavirusinfectie voelt, u thuis blijft en controleert of de ziekte zal verbeteren of verergeren. Pas als ze echt erger worden, nemen ze contact op met een arts. Mijn collega ligt zelfs thuis met koorts en zelfs zij kwam niet bij de dokter. Maar voor zover ik weet, meldt zelfs het ziekenhuis geen instorting. De epidemie gaat snel, ongeveer duizend mensen per dag, maar hoewel ik me in een van de zwaarst getroffen regio's en plaatsen bevind, zie ik geen speciale maatregelen om me heen. Er zijn zeker geen catastrofale scenario's.

Leveren werkt normaal of zijn er storingen?
Ik zou zeggen dat de aanvoer prima is, ik heb geen problemen opgemerkt. En aangezien het dragen van maskers niet verplicht is, is er in tegenstelling tot Tsjechië geen probleem in deze richting. Uiteraard wordt, net als in Tsjechië, de terugkeer van ademhalingsmaskers van slechte kwaliteit uit China opgelost. Het is een paradox, we hebben onlangs onze kwaliteitsproducten gratis als humanitaire hulp naar China gestuurd, en nu verkopen ze ademhalingsmaskers van slechte kwaliteit ... Maar over het algemeen denk ik dat Nederlanders de situatie kalm behandelen, zoals inherent aan hun aard.
Bron ctidoma.cz.
 

kuurgast

Donateur
Češi proti koronaviru: V Nizozemsku se roušky nenosí ani dobrovolně. Říká se, že odstup stačí.
Tsjechen tegen coronavirus: in Nederland worden maskers niet eens vrijwillig gedragen. Er wordt gezegd dat afstand voldoende is.

In de INFO.CZ-serie hebben we voor u een interview voorbereid met Tsjechen die in het buitenland zijn gebleven tijdens de coronaviruspandemie. We hebben iedereen dezelfde vragen gesteld. Dana Šmídková is zestien jaar geleden met haar partner naar Nederland verhuisd. En ze was doodsbang nu de binnenlandse grenzen sloten. Haar ouders wonen in Tsjechië.


Hoe wordt het land waar u woont getroffen door een coronavirusinfectie?
We hebben hier sinds eind februari een coronavirus. Mensen waren op vakantie in Italië en zo is het allemaal begonnen. Ook het carnaval aan de grens met Duitsland droeg niet veel bij, dus Braband werd het meest getroffen. Op dit moment hebben we gegevens van ongeveer 150 doden per dag (het interview vond plaats voor Pasen - nota van de redacteur), we houden voornamelijk toezicht op het aantal mensen op de intensive care, omdat hun capaciteit beperkt is. Sommige patiënten bevinden zich in ziekenhuizen in Duitsland.

Wat zijn de maatregelen in het land?

De regels in Nederland zijn om een afstand van 1,5 meter van elkaar te houden, maximaal drie personen kunnen samen lopen en het belangrijkste is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Scholen en clubs zijn gesloten, alleen voor kinderen van wie de ouders werken in de gezondheidszorg, het onderwijs en dergelijke, zijn clubs open. Ik werk zelf in een tandartspraktijk, we zijn sinds 16 maart gesloten voor normale operaties, elke dag zijn we open van 8.30 tot 11.30 uur voor mensen met problemen die niet kunnen wachten. Wanneer een patiënt om een probleem vraagt, bespreken we dit eerst met een tandarts die beslist of de patiënt kan komen of niet. Bij aankomst moet hij zijn handen desinfecteren en zijn mond spoelen. Mensen met coronavirus of griep, verkoudheid, moeten een andere, speciale "corona-tandarts" bestellen.
Anders worden de maatregelen gezien in winkels, in transport, zoals overal elders.

En wat is de sfeer hier?
De sfeer is goed, sommige mensen zijn bang, andere niet. Nog geen paniek. Ik lees het nieuws regelmatig, omdat mijn familie in Tsjechië woont en ik wil weten hoe het met je gaat. Ik schrok erg toen de grenzen werden gesloten (ze zijn open in Nederland). Je realiseert je dat je op dit moment echt niet naar je ouders kunt gaan. Ik was echt bang dat de coronavirus ze zou raken en ik kon er niets voor doen, of erger nog, in het slechtste geval afscheid van ze nemen. Nu ben ik rustiger, je begint je open te stellen.

Moet je een sluier dragen? Als alternatief - draag je het vrijwillig en hoe reageert de omgeving dan op jou?
Maskers zijn in ons land niet verplicht en bijna niemand heeft ze vrijwillig. Als ik ga winkelen, kom ik misschien iemand tegen met een masker of handschoenen. Er wordt gezegd dat een afstand van 1,5 meter voldoende is om je handen te wassen en desinfecterende gel te gebruiken.

Denkt u, wanneer u de situatie in Tsjechië volgt, dat het beter is dan het land waarin u zich bevindt?
Zeker in cijfers veel beter, alles wordt veel beter gecontroleerd, duidelijk. Je hebt de maatregel heel snel geïmplementeerd, je kunt het tot nu toe zien, maar ik weet niet hoe lang hiet zo kan duren. Bij vrijlating zullen er zeker meer geïnfecteerde mensen en sterfgevallen zijn. Het zal nog niet worden vrijgelaten in ons land, tot nu toe is alles geldig tot 28 april.

Is een van je vrienden of collega's ziek geworden?
Beide ouders van mijn werkgever hebben een coronavirus. De vader lag 2,5 week op de intensive care, tot nu toe gaat het wat beter met hem en kon de moeder na een verblijf van twee weken weer naar huis. Anders is er nog niemand in mijn directe omgeving.

Wat zou je tegen mensen in Tsjechië zeggen?
Ik zou tegen mensen zeggen: gedraag je zodat iedereen veilig en gezond is.
Bron info.cz.
 

kuurgast

Donateur
Premiér kvůli koronaviru nemohl za umírající matkou. Dorazil až na její poslední noc.
Premier kon stervende moeder niet zien vanwege coronavirus. Hij was de laatste nacht bij haar.

De premier van Nederland maakte maandag bekend dat zijn moeder Mieke Rutte-Dilling is overleden. Hij vertelde dat ze op 13 mei is overleden en benadrukte dat ze geen slachtoffer was van het coronavirus. De huidige pandemie heeft haar echter ernstig getroffen, vooral omdat ze tot het laatste moment bijna alleen was.

"Premier Rutte heeft alle door zijn regering vastgestelde beperkingen nageleefd. Hij had zijn moeder al meer dan 8 weken niet gezien. De beperkingen, zoals uiteengezet, stellen ons echter in staat afscheid te nemen van een stervend familielid. De premier profiteerde van deze uitzondering en bracht de laatste avond door met zijn moeder. Deze uitzondering kan tijdens de crisis door al onze burgers worden gebruikt", aldus de woordvoerder van de premier.

Bron blesk.cz
 

kuurgast

Donateur
Nizozemsko chce zavést noční zákaz vycházení. Poprvé od války
Nederland wil een avondklok invoeren, voor het eerst sinds de oorlog

De Nederlandse regering heeft vandaag een avondklok voorgesteld als onderdeel van aanscherpende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Indien goedgekeurd door het parlement, zal dit de eerste maatregel in zijn soort zijn sinds de Tweede Wereldoorlog. Premier Mark Rutte zei dat de avondklok eerst door de wetgever moet worden goedgekeurd en donderdag moet worden besproken. Als het voorstel wordt goedgekeurd, gaat het volgens Rutte vanaf het weekend in en blijft het in ieder geval tot en met 9 februari van kracht.

Bron seznamzpravy.cz
 

kuurgast

Donateur
Natuurlijk in Tsjechië ook aandacht voor de boerenprotesten:

Methaanproductie op veehouderijen wordt overschat.

De casus van het demonstreren van Nederlandse boeren, die protesteren tegen het voornemen van de overheid om het aantal landbouwhuisdieren tot 30 procent te verminderen, is een vrij illustratief voorbeeld van de afstandelijkheid van politici voor landbouwkwesties, maar helaas ook van informatie over de werkelijke hoeveelheid broeikasgassen productie, of methaan, juist in de veehouderij.

Niet dat er geen methaan wordt geproduceerd bij het fokken van boerderijdieren, natuurlijk is dat wel het geval. Het probleem is echter dat het aandeel van de methaanproductie op boerderijen eigenlijk veel lager is dan wat aan het lekenpubliek wordt gepresenteerd (en waar politici ook hun mening op baseren). Zo werkt het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties met een aandeel van 14,5 procent, maar dit cijfer is gebaseerd op de eerdere publicatie "Livestock's Long Shadow" uit 2006, die werd opgesteld voor de behoeften van de voedsel- en Landbouworganisatie (FAO), volgens welke vee verantwoordelijk was voor 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Wat helaas niet publiekelijk bekend is, is dat de bioloog Frank Mitloehner, die zelf aan het onderzoek deelnam, later de gepubliceerde resultaten betwistte, en een ander onderzoek op basis van een andere berekeningsmethode concludeerde dat dieren slechts met minder dan drie procent bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen. Dit werd in 2016 ook bevestigd door het Amerikaanse Environmental Protection Agency, volgens welke de landbouw als geheel in 2016 bijdroeg aan negen procent van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan de veeteelt verantwoordelijk was voor 3,9 procent van de uitstoot van broeikasgassen.

Het is zeker wenselijk om de productie van broeikasgassen te verminderen, maar de belangrijkste reductie zou de grootste producenten van deze gassen moeten betreffen, namelijk de industrie en het transport. Zeker in de huidige situatie, waarin de hele wereld (inclusief Nederland) het heeft over de noodzaak om in ieder geval de variëteit en het aantal organismen in het milieu te behouden, en nog beter te vergroten (biodiversiteit), waarbij natuurlijk grazende boerderijen dieren een belangrijke rol spelen. Op dezelfde manier is het doel van de Green Deal om het gebruik van industriële meststoffen aanzienlijk te verminderen, wat belangrijk is op dit moment, wanneer hun prijzen meerdere keren zijn gestegen - een alternatief hiervoor is echter een meer uitgesproken gebruik van stalmest, die ze wel produceren - boerderijdieren.

In de praktijk betekent dit niet alleen dat minister-president Mark Rutte in naam van het Nederlandse ecologische beleid van de staat maatregelen promoot die rechtstreeks in strijd zijn met algemeen ecologische en wenselijke principes. Een apart hoofdstuk is dan de vorm die de minister-president besloot te kiezen tegen de protesterende boeren - namelijk schieten. Feit is dat de intensiteit van de veehouderij in Nederland hoog is en de productie van broeikasgassen daardoor hoger is dan in de EU gebruikelijk is. Toch rijst een legitieme vraag waarom industrieën die duidelijk meer broeikasgassen produceren, niet het doelwit zijn van regelgeving. Blijkbaar zijn hun vertegenwoordigers succesvollere lobbyisten dan boeren….

Bron blog.aktualne.cz.
Blog van Petr Havel een Agrarisch analist, freelance journalist met focus op landbouw, voedingsindustrie en milieu.
-------------------
Veel commentaar was er in Tsjechië op het schietincident van de agent op een tractor van een demonstrant in een democratisch land. Welkom in Absurdistan.
Schandaal in Nederland: Politieagent schoot protesterende boer neer met scherp. Bron novinky.cz.
----------------------
Ladislav Jakl: Scherp schieten voor een beter klimaat.

De Nederlandse overheid is de meest vooruitstrevende ter wereld. En de meest radicale in zijn vooruitstrevendheid. Zo radicaal dat ze zich gemakkelijk een weg kan banen naar een beter klimaat.

Toen het nieuws dat de Nederlandse staat had besloten zich in te zetten voor de halvering van de uitstoot van methaan, natriumcarbonaat en nitraten in de komende zeven jaar, kreeg het niet veel aandacht. Slechts enkele waarnemers merkten op dat een dergelijk plan de virtuele liquidatie van de beroemde en oer-Hollandse landbouw inhield.

De staat zal boeren van hun land verdringen, gedwongen landaankopen doen en drastische beperkingen opleggen aan vee. Het Nederlandse platteland, eeuwenlang door het harde werk van vele generaties gecultiveerd tot de bekende dichtbevolkte "Hollandse tuin", moet worden omgevormd tot natuurlijke bosparken. Heerlijke Hollandse kazen zouden uit de schappen van supermarkten moeten verdwijnen en verhuizen naar luxe winkels van exotische delicatessen of liever naar een museum. En de boeren? Je zou waarschijnlijk ander entertainment moeten zoeken.

Maar de Nederlandse boeren houden niet van dit idee van hun eigen toekomst van wasgoed en besloten te protesteren. En heel luid. De vastberadenheid van de Nederlandse regering om een beter klimaat voor de hele wereld te bevorderen, kan echter niet worden beïnvloed door enkele protesten.

En dus gebeurde wat er moest gebeuren. Juist vandaag gebruikte de politie in de provincie Friesland scherpe munitie om boerenprotesten neer te slaan. De schietende politieagenten verdedigen zichzelf door te zeggen dat de tractoren en oogstmachines van de demonstranten de veiligheid bedreigden. Dat de veiligheid en de toekomst bedreigd worden door de gekke plannen van de Nederlandse overheid staat niet in het rapport van de instanties.

Onze republiek heeft ook een regering die beweert progressief te zijn. Wat gisteren als een rage werd beschouwd, zal ons morgen als voorbeeld dienen en overmorgen als een verplichting. Zullen we ook het platteland liquideren en de landbouw decimeren? Sommigen zouden zeggen dat het al gebeurt.

Maar tot nu toe is er niet in Tsjechië geschoten. Nog.

Bron parlamentnilisty.cz.
 
Als ik kijk met een buitenlandse bril op , Zie ik Nederlandse politie die op zijn eigen mensen schiet.
Ze zien een trekker en zijn bedreigd......
Een regering die liever de boeren kapotmaakt dan ze fatsoenlijk uit koopt , zelfde gedrag met het groningse gas.
Er zijn gewoon teveel mensen in Nederland ,maar iedere week 1000 erbij.
Een oud experiment in de psychologie bestaat uit het houden van ratten in een kooi.
Als de populatie teveel groeit zorgt de homeostase voor vermindering.
Meer ziektes, agressief gedrag etc.
Nederland is een kleine kooi.
 
@curious , ik ben het met je eens dat Nederland te vol is. En dat het nog voller wordt omdat de regering de gelukzoekers (want dat is het merendeel) blijft sponsoren.
Over het schieten door de politie, ik denk dat het aantal keren mee nog mee valt in vergelijking met andere landen. Helaas wordt er in de buitenlandse pers niet verteld dat de agent in kwestie zich bedreigd voelde omdat hij de indruk had dat de tractor hem wilde overijden. In dit geval is er sprake van noodweer en mag de agent zijn wapen gebruiken, waarna er een onderzoek volgt door de rijksrecheche, en dit is niet prettig kan ik je vertellen.
 

kuurgast

Donateur
Nizozemsko se omluvilo za otrokářství. A všichni jsou naštvaní. Co se stalo?
Nederland verontschuldigde zich voor de slavernij. En iedereen is boos. Wat er is gebeurd?

De Nederlandse premier Mark Rutte heeft het zeldzame vermogen om zich te gedragen als een olifant in een porseleinen kom. Enige tijd geleden slaagde hij erin de Bulgaren op voorbeeldige wijze te beledigen, toen hij weigerde Schengen uit te breiden naar hun land omdat je aan de Bulgaarse grens toegang tot het land kunt kopen voor vijftig euro, en dat precies op het moment dat het land rouwde om de grenswachten, die stierven tijdens een vuurgevecht tijdens de bewaking van de Europese grenzen. Onlangs heeft hij, hoewel hij sterk was gewaarschuwd dit niet te doen, het speelgoed van de afstammelingen van de inwoners van de uitgebuite koloniën vertrapt door haastig "om het voor het einde van het jaar te halen" excuses aan Suriname en de Caribische eilanden voor het slavernijsysteem dat Nederland gedurende enkele jaren in deze voormalige koloniën hanteerde. Hiervoor kreeg hij een bittere verklaring van de Surinaamse gemeenschap dat "de kolonisator weer zijn eigen plan volgt en hij kijkt naar niemand om”.

Samen met Engeland, Frankrijk, Portugal en Spanje was Nederland een van de belangrijkste koloniale rijken van de nieuwe tijd. Vanaf het begin van de zeventiende eeuw controleerde het handelsroutes en plantages, zowel in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied als in Azië. Degenen die ze niet zelf begonnen, namen ze af van hun rivalen. Met name de Oost-Indische en West-Indische Compagnie, in 1602 en 1621 opgerichte naamloze vennootschappen, waaraan de Republiek der Verenigde Nederlandse Provinciën het wereldmonopolie op handel, oorlogsveroveringen en piraterij gaf, namen hieraan sterk deel.

De aandelen van deze bedrijven waren niet alleen in handen van belangrijke investeerders, maar ook van steden als Amsterdam, Utrecht of Den Haag, die hun historische bloei tijdens de zogenaamde 'gouden eeuw' te danken hadden aan koloniale buit. Slaven, gewild op suiker- en koffieplantages, werden een winstgevend handelsartikel voor Nederlandse kooplieden. De Nederlanders kochten ze op handelsposten in Angola, Senegal en vooral Ghana en verkochten ze aan slavenhandelaars in Amerika. Zeker vijfhonderdduizend mannen, vrouwen en kinderen staken in de jaren 1596-1830 onder onmenselijke omstandigheden op schepen onder Nederlandse vlag over van Afrika naar Amerika (in totaal waren er zo'n twaalf miljoen mensen).
Bron denikn.cz.
 

kuurgast

Donateur
Nizozemský premiér zjistil, jak moc může být kampaň trapná. Dostal dildo.
De Nederlandse premier ondervond hoe gênant de campagne kan zijn. Hij kreeg een dildo.

Minister-president Mark Rutte was te zien in het tv-programma Vandaag Inside aan de vooravond van de verkiezingen, die gemeentelijk zijn maar een landelijke impact kunnen hebben. In een licht controversiële talkshow moest hij ook antwoorden of hij seks heeft en waarom het publiek daar niets van weet.

Zoals persbureau AP eraan herinnert, zal het een test zijn van de kracht van de vierpartijen centrumrechtse coalitie die Nederland regeert. Vooral omdat de nieuw gekozen lokale wetgevers in mei ook de nieuwe Eerste Kamer van het nationale parlement kiezen. De ineenstorting van de regerende partijen zou het vermogen van het kabinet-Rutte kunnen verlammen om zijn voorstellen voor de rest van de termijn door te drukken.

Rutte beleefde een aantal echt hete momenten in de show, die een recordaantal bezoekers had.

Het is een show gebaseerd op het principe van een "pub", waar drie mondige "stamgasten" een praatje maken met een gast. Rutte werd op de korrel genomen vanwege de misstappen die hij volgens de moderatoren beging tijdens zijn twaalf jaar aan het hoofd van het land. Een van de commentatoren noemde hem herhaaldelijk een psychopaat en een leugenaar.

Sportjournalist en oud-voetballer Johan Derksen adviseerde Rutte (met bottere woordenschat dan we beschrijven) om seks met iemand te hebben, dat zou hem goed doen. En hij vroeg hem ook of de premier wel weet wat seks is.

Rutte verzekerde Dersken eerst dat hij wist wat seks was. En toen voegde hij eraan toe: 'John, ik wil niet persoonlijk zijn en ik heb het hier niet over jullie. Maar we weten allemaal dat er mensen zijn die het doen en er niet over praten. En dan zijn er mensen die er veel over praten en het niet doen. Dus geef aan jezelf toe hoe je ervoor staat.”
De grappige regel, waarvan Rutte later toegaf dat hij die van tevoren had voorbereid, leidde tot een lachbui in de studio.

De show eindigde toen de premier verschillende geschenken ontving, waaronder een helm met een dildo eraan. Rutte verplaatste het geschenk snel van hem weg naar de moderator, die het weer naar hem verplaatste, waarna de helm weer reisde.
"De volgende keer dat ik Berlijn of Parijs bezoek, als ze daar de beelden van vandaag zien, heb ik een hoop uit te leggen", lachte Rutte.

Of het over het algemeen sympathieke optreden van Rutte zijn partij aan meer electorale winst zal helpen, speculeren de Nederlandse media niet.

Tientallen partijen, waarvan vele klein en lokaal, doen in het hele land mee aan de verkiezingen van ruim zeventien miljoen mensen. Na een campagne gekenmerkt door populistische en vaak nationale in plaats van lokale thema's, verwachten commentatoren dat de stemming een bevestiging zal zijn van de sluimerende onvrede met de regering-Rutte.

Ook wordt een groeiend draagvlak verwacht voor partijen die de boeren vertegenwoordigen. De afgelopen maanden hebben ze herhaaldelijk geprotesteerd tegen de acties van de regering, die enerzijds zouden moeten bijdragen aan de vermindering van de uitstoot en de strijd tegen klimaatverandering, maar anderzijds hun bedrijf ernstig zouden beperken.

Naast lokale politici bepalen ook de kiezers in Nederland de leden van 21 lokale waterschappen, belangrijke instellingen in een land dat voor meer dan een kwart onder de zeespiegel ligt en dat eindeloze rijen dijken heeft om het binnenland te beschermen tegen overstromingen.
Bron seznamzpravy.cz.

Zo.......in Tsjechië behoeft Mark in ieder geval niets uit te leggen....... :lezen:
 
Bovenaan