Nederland in het Tsjechische nieuws

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heineken breidt belang in APB uit

Heineken kocht ruim 6,9 miljoen aandelen APB voor 53 Singapore dollar per stuk. Het directe belang in de brouwer van Tiger Beer liep daardoor op tot 12,18 procent.

Heineken heeft een bod uitgebracht van 53 Singapore dollar op alle aandelen die Fraser & Neave (F&N) bezit in APB. Als die transactie doorgaat, loopt het belang van Heineken in APB op tot 84,24 procent. Eerder zou Heineken bij het slagen van het bod over 81,56 procent van de aanedelen van de Aziatische brouwer beschikken.
 
Nejrozsáhlejší sběr DNA v dějinách Nizozemska odhalil vraha 16leté dívky

Vraha 16leté Marianne Vaatstraové se nizozemské policii podařilo odhalit po 13 letech. Stalo se tak díky nejrozsáhlejšímu sběru DNA v historii země, testováno bylo na 8000 mužů. Mezi nimi byl i 44letý zemědělec, jehož DNA se stoprocentně shodovala se vzorkem ze zapalovače z místa činu.

347411-gallery1-kau3e.jpg

Hrob Marianne Vaatstraové v Zwaagwesteinde
FOTO: fotobanka Profimedia

Dnes 15:30 - Amsterdam
Brutální vraždu ve fríském Veenkloosteru, která v roce 1999 šokovala Nizozemsko, se dlouho nedařilo vyšetřit. Policie původně podezřívala dva lidi, kteří utekli z nedalekého fríského centra pro uprchlíky.
Smrt Marianne Vaatstraové v roce 1999 způsobila šok, protože se jednalo o mimořádně brutální čin. Dívka byla znásilněna, uškrcena a podřezána. Vyšetřovatelé letos začali s analýzou DNA; vzorky odevzdalo 8000 mužů. V neděli zatkli podezřelého, jehož DNA se stoprocentně shoduje se stopami nalezenými na místě činu.


Policisté prohledávají dům podezřelého 44letého zemědělce.
FOTO: fotobanka Profimedia

Rozsáhlý sběr vzorků DNA zvolila policie jako poslední možnost k objasnění 13 let staré vraždy. K velkému překvapení policistů odevzdal vzorek také 44letý farmář ze vsi Oud Woude, vzdálené jen 2,5 kilometru od Veenkloosteru. Ačkoli laboratoře musejí vzorky znovu přezkoumat, považuje prokuratura případ za uzavřený. Datum soudu ještě nebylo stanoveno.
 

Pelhřimov

Donateur
over het scheepsongeluk op de Noordzee:

V Severním moři se po srážce potopil trajekt, zemřeli nejméně čtyři lidé
5. prosince 2012 22:23, aktualizováno 6. prosince 7:08

Trajekt Baltic Ace převážející automobily se večer srazil s kontejnerovou lodí Corvus J v Severním moři na pobřeží Nizozemska a Belgie.- Zahynuli čtyři členové posádky. Oznámili to nizozemští záchranáři, podle nichž je dalších sedm námořníků nezvěstných.

BRM40ec17_2_fec6209715d44179801d82633811cac3_0.jpg

Trajekt po srážce téměř jistě skončil na dně Severního moře. Ilustrační snímek | foto: AP

Trajekt Baltic Ace převážející automobily, který vyplul z belgického přístavu Zeebrugge a směřoval do finského přístavu Kotka, se srazil s kontejnerovou lodí. Vrtulníky zachránily 13 trosečníků ze čtyř záchranných člunů. Zbývajících sedm členů posádky je nezvěstných. Na záchraně námořníků se podílí i několik lodí.

Loď Baltic Ace dlouhá 148 metrů plující pod bahamskou vlajkou se srazila se zhruba stejně velkou kontejnerovou lodí Corvus J asi 65 kilometrů od pobřeží jižního Nizozemska. Dvanáct námořníků z lodi Corvus J zůstalo na palubě a podílí se na záchranných operacích. Loď, která plula z Grangemouthu ve Skotsku do belgických Antverp, je vážně poškozená, ale potopení jí údajně nehrozí.

Příčiny kolize záchranáři neznají. "Teď se soustřeďujeme jen na záchranu lidí," řekl mluvčí pobřežní hlídky Peter Verburg. Oblast, kde k havárii došlo, je jedním z nejrušnějších míst v Severním moři.

Autoři: ČTK, iDnes.cz
 

kuurgast

Donateur
354985-nextstory1-jv23t.jpg


Ostrůvek Ameland je jako z obrázkových knížek nebo romantických filmů.
Ameland is als van prentenboeken en romantische films.

Klein stukje via vertaling:
Ameland is perfect voor lange romantische wandelingen langs het strand.
Het eiland is bezaaid met 90 kilometer aangelegde paden.
Lokale maagdelijke landschap vraagt ​​om meer dan een dag lopen.
Niet verrassend, natuurschoon van dit eiland is fabelachtig prachtig.
De tijd is hier tientallen jaren geleden echt een soort van gestopt. Dat is de reden waarom dit is een klein eiland gelegen in de Noordzee zo tijdloos en charismatisch. In de winter, de temperaturen schommelen rond het vriespunt, net als bij ons.
Voor excursies, of wandelen of fietsen, is lente-herfst periode ideaal.
 
Over de Waddeneilanden (Ameland) gesproken: het valt mij op dat veel Tsjechen die wij spreken, de Nederlandse kust en eilanden zo saai vinden, onbegrijpelijk!
Hebben jullie dat ook wel eens ervaren?
 
Het is gedaan met de vorst! De hele toespraak in tekst:

Zoals u allen weet, hoop ik over enkele dagen mijn 75ste verjaardag te vieren. Ik ben dankbaar dat het mij gegund is deze dag in goede gezondheid tegemoet te gaan. Aan het éinde van dit jaar zullen wij herdenken dat ons land tweehonderd jaar geleden een koninkrijk werd, waarmee in onze geschiedenis een nieuw tijdperk aanbrak. Het samenvallen van deze twee bijzondere gebeurtenissen is voor mij de aanleiding geweest te besluiten dit jaar uit mijn ambt terug te treden. Het lijkt mij een goed moment om deze stap, die ik al enige jaren overweeg, nu daadwerkelijk te nemen.
Ik heb het altijd als een uitzonderlijk voorrecht beschouwd een groot deel van mijn leven in dienst van ons land te kunnen stellen en overeenkomstig mijn opdracht invulling te mogen geven aan het koningschap. Daarbij was Prins Claus mij vele jaren tot grote steun.
Tot op de dag van vandaag heeft deze mooie taak mij veel voldoening geschonken. Het is inspirerend zich bij mensen betrokken te voelen, mee te leven met verdriet en te delen in tijden van vreugde en nationale trots. Dat heb ik eveneens mogen ervaren in de Caraïbische delen van ons koninkrijk, waar ik ook altijd veel warmte en hartelijkheid heb ondervonden. Ik treed dan ook niet terug omdat het ambt mij te zwaar zou vallen, maar vanuit de overtuiging dat de verantwoordelijkheid voor ons land nu in handen van een nieuwe generatie moet liggen. Het is met het grootste vertrouwen dat ik op 30 april van dit jaar het koningschap zal overdragen aan mijn zoon, de Prins van Oranje. Hij en Prinses Máxima zijn ten volle op hun toekomstige taak voorbereid. Zij zullen ons land met toewijding dienen, getrouw de grondwet onderhouden en met al hun talenten een eigen invulling geven aan het koningschap.
Gesterkt voel ik mij door de gedachte dat het plaats maken voor mijn opvolger niet betekent dat ik afscheid neem van ú. Ik hoop dat ik velen van u nog dikwijls kan ontmoeten. Ik ben u diep dankbaar voor het vertrouwen dat u mij heeft gegeven in de vele mooie jaren waarin ik uw koningin mocht zijn.​
 

kuurgast

Donateur
@ Boya ,heeft niets met voor hun beurt spreken te maken ,het was zelfde nieuws over "mogelijke" troonsafstand waar het in de Nederlandse media op dat moment ook van gonsde.

Enkele reacties uit de discussie op zpravy.idnes.cz met een globale vertaling daaronder:
Jak by to vypadalo u nás?? Hrůza... jeho žena není nizozemka a to si troufá na nizozemský trůn.. skandál.. tfuj.. hanba.
Schandalig dat zij (Maxima) geen Nederlandse is.

Protože se chudák dozvěděla, že se Miloš chystá na státní návštěvu Nizozemska.
Dat de koningin anders Miloš Zeman zal moeten ontvangen voor een staatsbezoek.

Zaveďme krále i u nás! Už žádné nemravné, neslušné a lživé prezidentské kampaně, už zádné další prezidentské volby za 650milionů korun.
Goed idee voor Tsjechië, nooit meer onfatsoenlijke, valse obscene presidentiële campagne en verkiezingen die veel geld kosten.

Ceskenoviny.cz heeft een heel uitgebreid artikel over de toespraak en achtergronden.

Wat me verder opviel is dat vrouwen meestal een toevoeging achter hun naam krijgen maar dat královna/koningin Beatrix niet vervoegd wordt evenals princ/prins Willem-Alexander.
Prinses Maxima noemen ze de Argentijnse schoonheid Máximou Zorreguietovou.
 
Bovenaan