Natuurreservaat Soos

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wie oh wie, weet hier iets over te vertellen?
er moet dus in de buurt van Cheb, een vulkaan zijn, de jongste van Tsjechie.
kan er moeilijk verder iets over vinden.
wie weet of dat de moeite waard is om eens te kijken, als er al wat te zien is?
 

Pelhřimov

Donateur
Bedoel je soms Soos, (kijk even bij Soos, links op deze website voor meer info en een kaart) de moddervulkaantjes, een kilometer of 6 boven Cheb (bij Hájek)?
Je kan daar een rondwandeling van ongeveer 1 uur maken door het moerasgebied over houten vlonders en er is ook nog een museum bij en een vogelopvang. Het ruikt er erg naar zwavel, maar het is wel leuk om al die gaten in de grond te zien borrelen.
 
ik hoorde iets over de jongste vulkaan van Tsjechie, in de buurt van Cheb, maar het zou natuurlijk heel goed kunnen, dat ze Soos bedoelen.ik weet niet of Soos de jongste vulkaan van Tsjechie is,het lijkt me eigenlijk wel, dat ze dit bedoelen, omdat het allebei vlakbij Cheb ligt.
in iedergeval bedankt voor de snelle reactie.
 
ben je een keer in de buurt van cheb, bezoek dan het natuurpark soos. in dit park zie je de c02 uit de grond komen en er is een bron met zwavel. er is een informatieve wandeling van 1.4 km met borden in het duits en tsjechisch over het gebied en over de dingen die je ziet. het is ook goed te doen met kinderen, als je ze wel vertelt dat ze op de planken moeten blijven. het is niet gratis, maar met je entreekaartje heb je ook toegang tot een museum met opgezette dieren en een museum over iets met dinosaurussen. wie is er hier wel eens geweest en wat vonden jullie ervan? ik vond het in ieder geval leuk.
 
Wij zijn hier enkele jaren terug ook geweest, alleen was er toen veel uitgedroogd, zodat het een wandeling over planken over de woestijn was met hier en daar een borrelend putje.
We nemen ons steeds voor het nog eens te bezoeken maar komt er niet van.
We hebben deze plek al diverse keren aan anderen verteld, niemand had er ooit van gehoord.
 
ja dit jaar ongeveer drie weken terug dus zijn wij er geweest. het is leuk op gezet maar ook bij ons borrelde de grond niet echt en viel het eigenlijk tegen. wij vonden de twee musea en de vogelopvang ook niet echt een aanrader. maar ja moet wel eerlijk zeggen dat we met 2 volwassenen en een puber van bijna 17 waren.
 

Bijlagen

  • PICT6581.JPG
    PICT6581.JPG
    33,4 KB · Bekeken: 14
  • PICT6582.JPG
    PICT6582.JPG
    43,6 KB · Bekeken: 11
  • PICT6583.JPG
    PICT6583.JPG
    44,4 KB · Bekeken: 10
  • PICT6584.JPG
    PICT6584.JPG
    39 KB · Bekeken: 12
Soos is geweldig om te bezoeken, een heel bijzonder gebied. Ik woon er zelf helaas mijlenver vanaf, anders zou ik er regelmatig heen gaan. Echt een aanrader.
Aangezien Beerebootje het heeft over de jongste vulkaan van Tsjechië zou ik toch denken dat ze het over Komerni Hurka heeft;
Zie hier de vertaling van Google;

Hurka kamer (503 m) is de jongste vulkaan in de Tsjechische Republiek .
O její průzkum se zasloužil Johann Wolfgang Goethe , což připomíná i pamětní deska s německým nápisem.​
Het onderzoek is gecrediteerd met Johann Wolfgang Goethe , die plaque doet denken aan een met een Duits opschrift.
Nachází se nedaleko od měst Cheb a Františkovy Lázně .​
In de buurt van de steden van Cheb en Františkovy Spa .
Vznikla ve starších čtvrtohorách na dně vysychajícího slaného jezera.​
Ontstond in de eerdere Kwartair onderkant opdrogen van Salt Lake.
Tvar hory byl vymodelován jediným výbuchem.​
De vorm van de berg was gemodelleerd enkele explosie.

Pozornost vědců se ke Komorní hůrce obrátila v době sporu mezi tzv. neptunisty a plutonisty, kdy jedni tvrdili, že horniny vznikly usazením na dně moří, a druzí že horniny vznikly sopečnou činností.​
De aandacht van wetenschappers wendde zich tot de Kamer Knoll ten tijde van het geschil tussen de zogenaamde neptunisty plutonisty en wanneer men betoogd dat de inrichting van de rock ontstond in de bodem van de zee, en anderen dat de rotsen ontstaan door vulkanische activiteit.
Komorní hůrka byla v letech 1834 - 1837 provrtána několika průzkumnými štolami, díky nimž se podařilo nalézt přívodní sopečný jícen, vyplněný čedičem .​
Kamer was in Hurka in +1,834 - 1,837 duizend doorboord meerdere verkennende galeries, te maken, hebben een vulkanische vent inlaat, gevuld met basalt .
Tím byl potvrzen sopečný původ této hory.​
Dit werd bevestigd door de bergen van vulkanische oorsprong.
Soos hebben wij ook bezocht, is ook vulkanisch van oorsprong, maar heeft niet de titel van de jongste vulkaan van Tsjechië te zijn.
Soos vind je, vlak bij Skalna, Komerni Hurka, vlakbij Cheb.
Toevallig bezochten wij beide plaatsen recent in juli dit jaar.
Soos is mooier om te bezoeken dan Komerni Hurka.
 
Bovenaan