Nationaliteit NL/CZ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Weet niet precies waar dit bericht thuis hoort dus maar hier geplaatst:

Weet iemand of kinderen die in Nederland geboren zijn en een van de ouders heeft Tsjechische nationaliteit of de kinderen dan naast de nederlandse nationaliteit ook de Tsjechische kunnen aannemen/krijgen?

alvast bedankt
 
Ja, de kinderen krijgen automatisch ook Tsjechische nationaliteit. Je moet het wel melden bij Tsjechische ambassade en dan krijgen ze ook Tsjechisch geboortebewijs.
 
Ik dacht het zelfde Cor
crazy.gif
 
Dach ook dat je geen 2 nationaliteiten mag hebben. Een bekende van mij(duitse) heeft met haar vriend (nl) een zoonje gekregen en mosten trouwen anders zou dat kindje een duitse nationaliteit krijgen ook al is ie in nederland geboren.
Vreemd
 
Is er ergens een officiele website die deze info ook geeft inclusief alle uitzonderingen? Ik heb gezocht op de Min.Bui.Zaken pagina, Binnenlandse zaken, Justitie, Ambassade in CZ maar kan niks vinden. Alvast bedankt
 
Liesje schreef:
Dubbele nationaliteit mag tot de achtiende verjaardag, dan moet er gekozen worden.

Weet iemand sinds wanneer dit is? Mijn zusje is 12, is in Amsterdam geboren en heeft een Tsjechische moeder en Nederlandse vader. Nu heeft ze gewoon haar NL paspoort en ik vroeg me af of zij ooit ook recht heeft op de Tsjechische nationaliteit.
Ikzelf heb beiden en heb gelukkig nooit afstand van één van de nationaliteiten hoeven te doen, maar dat valt dus waarschijnlijk onder een oude wet. Mijn geval is ook wat anders, ben in CZ geboren en heb op 5 jarige leeftijd de NL nationaliteit gekregen...Heeft iemand van jullie Tsjechen wel afstand moeten doen van zijn of haar CZ nationaliteit om de Nederlandse te krijgen?
 
Je ouders moeten je zusje registeren in CZ of bij een CZ ambassade in het land waar jullie zijn. Kunnen ze meteen een CZ paspoort aanvragen. Maar jij hebt de dubbele nationaltiet: hoe oud ben je als ik vragen mag?
 
enige juiste site waar je natuurlijk info kunt halen:

www.ind.nl

Immigratie en NATURALISATIE dienst

Je moet altijd je 'oude' nationaliteit inleveren behalve:
Uitzonderingen

U hoeft géén afstand te doen van uw huidige nationaliteit in de volgende gevallen:

Door naturalisatie tot Nederlander verliest u automatisch uw oorspronkelijke nationaliteit.
U kunt pas afstand doen van uw oorspronkelijke nationaliteit nadat u bent genaturaliseerd tot Nederlander (dat moet u daarna dan wel doen!).
De wetgeving van uw land staat afstand doen van uw nationaliteit niet toe.
U bent getrouwd met of u bent de geregistreerde partner van een Nederlander.
U bent een erkend vluchteling.
U bent geboren in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, en u woont hier nog steeds op het moment dat u uw aanvraag indient.
U hebt voordat u 18 jaar oud werd 5 jaar of langer aaneengesloten in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba gewoond.
Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.
U heeft bijzondere en objectief waardeerbare redenen om geen afstand te doen van uw nationaliteit.
U heeft de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.
U heeft oorspronkelijk de Italiaanse of Franse nationaliteit. Deze landen zijn net als Nederland partij bij het zogenoemde Tweede Protocol.
Om afstand te kunnen doen van uw huidige nationaliteit, moet u een hoog bedrag betalen aan de autoriteiten van uw land. Dit moet u kunnen aantonen.
U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht. Dit moet u kunnen aantonen.
U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw nationaliteit. Dit moet u kunnen aantonen.
 
Ons dochtertje is geboren op 11 november 2004 en is op dit moment staatsloos!!!! Pas als de papieren vanuit CZ terug zijn bij de ambassade, krijgt het in de NL systemen (belastingdienst, gemeente etc.) de Tsjechische nationaliteit. Bovendien kan je straks nog maar 1 nationaliteit hebben. 2 paspoorten kan wel.
 
Vaag, ik dacht dat je paspoort t bewijs is van je nationaliteit, of ligt t nou aan mij?

Dan lijkt t me onwaarschijnlijk dat je 2 paspoorten kan hebben, een land geeft je toch geen paspoort als je geen burger van dat land bent?

confused.gif


Misschien zit ik verkeerd te denken hoor...
 
'enige juiste plek voor info is IND' -
maar dit is juist een issue van beide landen.
In ons geval liet de Nederlandse wet het hebben van twee nationaliteiten wel toe; de gemeente beweerde daarnaast stellig dat Tsjechië het ook toestond. Maar dat bleek niet het geval te zijn. Dus in ons geval (5 jaar geleden aangevraagd) lag Tsjechië dwars en is er dus een nationaliteit verloren gegaan...
 
Raymond Veronika schreef:
Bovendien kan je straks nog maar 1 nationaliteit hebben. 2 paspoorten kan wel.

confused.gif
Kan je dat misschien uitleggen?

En waarom is jullie dochter staatloos? Jij ben toch een Nederlander, dus is zij het ook, net als mijn dochter.
 
Ik vraag me ook af hoe dat zal gaan als ons miminko'tje ergens in september arriveert. Ik trouw in Juni met mijn budouci
cheer.gif
, die zowel Tsjechische als Slowaakse is. Wij willen graag dat t kindje zowel Nederlands (chrochtauci) als Tsjechisch leert.Wat moeten wij doen om t kind ook in NL geregistreerd te krijgen? wij willen graag alle mogelijkheden open houden zodat ons nazaatje later zelf kan kiezen w.b. nationaliteit. Weet iemand hoe we dat moeten aanpakken?
 
Als jullie getrouwd zijn, kan je beide nationaliteiten aanvragen. De tsjechische zou de baby gelijk hebben (omdat zijn moeder tsjechisch is en het wordt in tsjechie geboren) en de andere kan je via de Nederlandse ambassade aanvragen omdat jij nederlander bent. Veel succes ermee.
 
Tulak je kunt ook bevallen in Nederland.
Ieder kind geboren op Nederlands grondgebied heeft recht op de Nederlandse nationaliteit.
 
Mijn 2de dochter is in januari geboren in Tsjechie. Wat je moet doen staat in bijgaand document beschreven (zie bijlage). In het kort, kopie rodny list ophalen, echtheidsverklaring dan de boel vertalen laten en dit bij de ambassade indienen. Onze 1ste was in NL geboren en ging het aanvragen van de Tsjechische documenten veel makkelijk, met int.geboortebewijs naar matrika en de rodny list en čislo waren binnen een week klaar (matrika in Brno). Waarom het voor NL weer gecompliceerder moet??? Kinderen met dubbele nationaliteit moeten op hun 18de kiezen. Tulak, geniet van de kleine... enne beschuit met muisje kennen ze hier niet dus die zal je moeten laten overkomen of ophalen.
 
Mijn moeder is in 1983/84 naar Nederland gekomen en toen heeft ze direct een Nederlands paspoort aangevraagd. Later bleek dat dat tot een bepaald jaar kon (1985 geloof ik), zo heeft een vriendin van haar geen Nederlands paspoort kunnen krijgen omdat zij 'te laat' was.
Ikzelf stond vanaf mijn geboorte (1987) ingeschreven in mijn moeders' Tsjechische paspoort en heb ik zelf ook een eigen Nederlands paspoort.
Vorig jaar september moest zij haar paspoort verlengen en toen kregen mijn broertje en ik automatisch een eigen Tsjechisch paspoort (zonder problemen...).
Heb nu dus 2 paspoorten!
laugh.gif
 
Bovenaan