Nationale volkstelling van 27 maart tot 9 april

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gloeiende, gloeiende....!!! Hier net zo. Een half uur bezig om de hele zooi in te vullen, en dan ben je eindelijk klaar en inderdaad: Server is temporary unavailable...
Wat een ontzettende bende!!! Gooi die softwareontwikkelaar van een rots aub.

Uiteindelijk toch maar gekozen voor opslaan, toen er weer uitgeflikkerd maar de 3e keer werd het wel verstuurd.
@Joaninha Normaal laat je nieuwe software eerst in een testomgeving draaien om dit soort malheur te voorkomen.
 
Gelukt, inloggen met nummer van mijn verblijfsvergunning en het werkte. Wel (voor mij) veel vragen en ook vragen waar ik niet echt 100% het antwoord op weet. Maar naar mijn beste weten ingevuld en klaar. Wel raar dat je geen bevestiging krijgt waarmee je kan bewijzen dat je het hebt ingevuld. Voor de zekerheid maar een print screen gemaakt.
 
De bevestiging staat aan het einde inderdaad op de website zelf. Heb je wel op "versturen" (odeslat) geklikt?
 
Ja, dat heb ik gedaan. Dan krijg je een bevestiging op je scherm, maar als je die sluit en bijvoorbeeld niet het bevestigingsnummer noteert of, zoals ik gedaan heb, een screenshot, dan heb je dus geen bewijs als er eventueel iets toch fout is gegaan. En na al de verhalen hier op het Forum denk ik dat dat een mogelijkheid is.
 
geen bewijs als er eventueel iets toch fout is gegaan. En na al de verhalen hier op het Forum denk ik dat dat een mogelijkheid is.
Ik dacht slim te zijn, want de vorige keer had ik hem opgeslagen voordat ik hem verstuurde. Dus ik dacht, dan haal ik dat formulier gewoon weer op.
Nou, niet dus, want het ingevulde wachtwoord kwam met geen enkel onvoltooid formulier overeen.
Duh, nee, want ik had het helemaal ingevuld al. :lache:
 
03/29/2021
The Czech Statistical Office has extended the deadline to complete the national census online to May 11 in part due to technical problems stemming from heavy traffic to the site. Originally, the deadline was set for April 9.
The census began just after midnight on Friday. As of Sunday evening, more than 1.5 million forms had already been processed, despite the frequent initial inaccessibility of the site and other glitches.
All Czech citizens and foreigners with permanent residence in the country or present here for more than 90 days as of the start of the census must complete the survey or face a fine of up to 10,000 crowns.
Author: Brian Kenety

Te lezen op english.radio.cz
 
Volgens de toelichting zou het een minuut of 20 kosten om het online-formulier in te vullen. Nou, vergeet het maar.
Omdat ik de bui al zag hangen (er zijn diverse vertalingen maar invullen zal qua tekst - voor de kruisjes maakt het niet uit - wel in het Tsjechisch moeten) probeer ik mij voor te bereiden met de toelichting.
Het begint al leuk te worden bij de tweede serieuze vraag (A3) "Woont u in een eigen, gehuurd onderkomen of iets anders ?"
Een gehuurd onderkomen zou ik geen eigen onderkomen willen noemen.
Dan de opties maar eens bekijken: "Privately owned dwelling, occupied by the owner; Particuliere woning, bewoond door de eigenaar"
Of de volgende: "Dwelling in your own house, occupied by the owner; Wonen in uw eigen huis, bewoond door de eigenaar "
Is er iemand die mij het verschil uit kan leggen ? Of is particuliere woning soms een vrijstaande ?
Dit is een soort geen ja, geen nee en weet niet mag ook niet. Spijkers op laag water gezocht ? Nee hoor.
De toelichting bij de vraag op welke verdieping je woont. "In case of an attic dwelling, the attic is considered to be another proper ; In het geval van een zolderwoning wordt de zolder beschouwd als een andere eigen woning. " Dus voor een zolderwoning kan je invullen dat je in de kelder of op de begane grond woont ?

Gelukkig zullen er geen vragen gesteld worden waarvoor de antwoorden niet uit andere bronnen gehaald kunnen worden.
O, zou dat met betrekking tot huisvesting niet het geval zijn ?

Tot zover een eerste indruk. Ik ga nog eens verder kijken, maar zie ervan komen dat we het maar op huisbezoek aan moeten laten komen.
Van beroep tolk of vergezeld daardoor ? Dat zal wel niet.
We hebben het hier best (wat ons betreft permanent) naar ons zin, maar met dit soort zaken voel je jezelf machteloos en hulpeloos.

Voor wie het eens wil proberen, zie de routebeschrijving hierna. Wacht er even mee tot een verregende dag of zo.

Download LSF_2021_vysvetlivky_EN_VZOR.pdf vanaf https://scitani.cz/csu/scitani2021/online-census via de genoemde link "Bekijk de inhoud van het formulier om te zien welke informatie nodig is. " Omdat het een bakbeest is (met 24 pagina's) heb ik ervan afgezien het bestand hier toe te voegen.
 
Het is een onderzoek, geen test waar je voor kan zakken. Vul in wat je denkt dat goed is en nazdar. Het schijnt dat velen het wel best vinden en helemaal niet mee doen.
 
Volgens de toelichting zou het een minuut of 20 kosten om het online-formulier in te vullen. Nou, vergeet het maar.
Het duurde voor mij zeker langer en wanneer ik inderdaad optie's kreeg waarvan ik dacht; wat is het verschil of alles is niet van toepassing, Koos ik gewoon wat ik denk dat het dichtste bij komt. Niemand die de antwoorden gaat controleren. Dus zoals Kobus en Feertje22 schrijfen gewoon invullen en klaar. Je krijgt heus niemand aan de deur als je iets niet geheel juist heb ingevuld. A je to.
 
Het was even een gedonder hoe ik mijn permanente verblijfsvergunning en mijn adres moest invullen. Lukte dat niet dan kom je er eenvoudig niet in. Daarna liep het toch wel vlot. Alles kon toch wel in het Engels met af en toe een antwoord in het Tsjechisch invullen. Natuurlijk ook wel eens een antwoord gegeven om maar van de vraag af te zijn, maar ik heb aan mijn plicht voldaan. Een stomme vraag is natuurlijk welke taal je moeder sprak en dan niet het Nederlands als antwoord voor te bereiden. Afijn, dat ze er plezier van mogen hebben!
 
Het is gebeurd. Vanmorgen maar even doorgebeten.
Ik ben het met Stadla eens. Het viel best mee en was uiteindelijk simpeler dan de toelichting er op.
Onderaan bladzijde 4 van de toelichting is sprake van een "indication or orientation number" of "registration number".
In de voorbereiding heb ik mij tevergeefs rotgezocht wat daarmee bedoeld zou kunnen worden.
Was achteraf niet nodig. Het adres werd moeiteloos herkend in een aangepaste schrijfwijze.
Ik kan het niet helemaal meer reproduceren, maar het was iets van "c. (met een haakje) p. huisnummer, gemeente, postcode "

Van tevoren even nadenken over oppervlakte van de woning en het aantal kamers is ook wel handig.

De beroepengids van bladzijde 11 toelichting van tevoren even bekijken kan ik ook aanbevelen.
Bij het invullen heb je niets aan de nummering, maar je weet dan waar je ongeveer moet zoeken in de uitklaplijst.

Tussendoor opslaan met password gaat prima. Voor alle zekerheid onderweg een paar keer gedaan.
Na het opslaan kan je gewoon doorgaan alsof er niets gebeurd is.
Na even iets anders tussendoor was ik bijna uitgelogd. Als er dan niets opgeslagen was, mag je overnieuw beginnen !

Succes, voor wie nog mag.
 
Bovenaan