Nationale volkstelling van 27 maart tot 9 april

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Nationale volkstelling zal plaatsvinden ondanks pandemie

Een nationale volkstelling zal naar verwachting doorgaan zoals gepland, ondanks de aanhoudende coronavirus-epidemie. De volkstelling vindt plaats van 27 maart tot 9 april. Van ongeveer 70 procent van de mensen wordt verwacht dat ze de volkstelling online invullen, en commissarissen zullen worden uitgezonden naar degenen die geen toegang hebben tot een computer of die hulp nodig hebben bij het online invullen van het formulier.

De organisatoren zeggen dat de commissarissen alle aanbevolen veiligheidsnormen zullen respecteren en hun contact met mensen tot een minimum zullen beperken. De volkstelling is verplicht voor allen die permanent in Tsjechië verblijven. Wie niet deelneemt, kan een boete krijgen van maximaal tienduizend kronen.

Bron english.radio.cz.

Het Tsjechische Bureau voor de Statistiek ČSÚ houdt een volks- en woningtelling. Deze kan ook eenvoudig via internet ingevuld worden.
Meer informatie staat op scitani.cz (ook in Engels en Duits), waar de meest gestelde vragen te vinden zijn over waarom en hoe de volkstelling.
In 2011 was de laatste telling; zie topic 26 maart volkstelling door ČSÚ.
De eerste resultaten van de Census 2021 zullen rond de jaarwisseling 2021 beschikbaar zijn.

Online moet op 9 april gedaan zijn.
Doe je de papieren versie, dan mag die tot 11 mei verstuurd worden.
Buitenlanders die een weekendhuis in Tsjechië hebben, zijn niet verplicht om naar Tsjechië te komen.
Uw onbewoonde weekendhuis wordt door de censusagent samengevat. Hij zal alleen de eerste en tweede vraag invullen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de informatie! Ik had er nog niet over gehoord. Lekker om met de computer later de boel in te kunnen vullen.
 
Let op, dat deze volkstelling ook verplicht is als je niet in Tsjechië woont, maar er wel een geldige verblijfsvergunning voor hebt!

 
Ik heb vanochtend voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar dotazy@scitani.cz omdat we een tijdelijke verblijfsvergunning hebben (Potvrzení o přechodném pobytu na území). Binnen anderhalf uur kreeg ik al antwoord dat, vertaald, er zo uitziet:

Bent u in Tsjechië en heeft u op het beslissende moment (middernacht van 26 maart tot 27 maart) een tijdelijk verblijf in Tsjechië, dat langer is dan 90 dagen (geldigheid van de bevestiging), dan moet u bijtellen in Tsjechië.
 
Er staat iets anders op de officiele website.... Daaruit kun je alleen maar opmaken, dat het niet uitmaakt waar je op 27 maart bent, het hangt puur van het wel/niet hebben van een geldige verblijfsvergunning af:


Foreigners living in the Czech Republic

All foreigners who have a permanent or temporary residence in the Czech Republic for more than 90 days (regardless of whether they are currently in the Czech Republic or not) are obliged to enumerate themselves.
 
Toch nog een voordeel dat mijn tijdelijke verblijfsvergunning niet verlengd is. Jaren geleden kreeg ik ook een mevrouw over de vloer die me vragen stelde voor de volkstelling. Mijn Tsjechisch was te gebrekkig om alle vragen te begrijpen en te beantwoorden. Dus ik denk dat ze sommige antwoorden zelf bedacht heeft. Ik zie het nut van volkstellingen anno 2021 niet zo in. Ze weten zo langzamerhand toch al alles van je. Er is genoeg big data beschikbaar om een indruk te krijgen over de bevolking. En wat je niet weet kan door een enquête aangevuld worden. Maar daarvoor is een rondgang langs ieder huis elektronisch of ouderwets echt niet nodig. Want ook daarmee krijg je geen honderd procent overzicht. Ik zie het een beetje als een werkverschaffing voor een ambtelijk apparaat dat zichzelf aan de gang houdt. Een soort overbodige traditie.
 
In Nederland is de traditionele volkstelling al tientallen jaren afgeschaft. Volkstellingen schijnen Europees verplicht te zijn. Om toch aan deze eis te voldoen, doet Nederland deze tellingen tegenwoordig virtueel. Databestanden van onder meer het bevolkingsregister van de gemeente en andere bestanden die aan het Burgerservicenummer zijn gekoppeld worden ondermeer gebruikt voor een virtuele volkstelling. In Nederland weten ze alles van je. Veel bestanden zijn gekoppeld. Dus als je toevallig een oud ongebruikt brommertje in de schuur hebt staan die onverzekerd is maar nog wel geregistreerd dan krijg je automatisch een boete. Hetzelfde met het verlopen van de APK. Gelukkig is het in Tsjechië nog niet zo gek en ik denk dat velen het in Tsjechië ook niet willen door het verleden. Dat is wel weer een voordeel. Maar volgens mij hebben ze wel genoeg data om virtueel een volkstelling uit te voeren.
Helemaal raar is het om in deze Coronatijd mensen langs de deur te sturen bij mensen die niet digitaal of schriftelijk de vragen kunnen beantwoorden.
 
In Nederland is er indertijd flink tegen de volkstelling geprotesteerd. Daarna afgeschaft. Ik zal de komende week kijken wat ze vragen.
 
Please excuse the temporary unavailability of the application for filling in the electronic Census form

Hier beginnen ze vandaag al mee :confused:
 
Laatst bewerkt:
Zojuist geprobeert om in te loggen, maar zowel met datová schránka als mijn id kaart gaat het niet.
Misschien omdat er bij de datová schránka fyzické osoby staat en ik ben podnikající fyzická osoba.
En misschien (zoals altijd) worden de letters niet geaccepteerd van mijn ID kaart "nummer"

Ik weet niet wat er gebeurt als ik niets doe, maar als het te moeilijk wordt om aan de "verplichting" te voldoen, laat ik het.:stout: Hoewel ik 10 duizend kronen boete ook niet wil.
 
gggrrrr wat een zooitje.
Hele reutemeteut eindelijk ingevuld, wil ik agsluiten zegt ie...server is temporary unavailable please try it later.
Ze kunnen we wat.!!!!
 
Gelukt, ingevuld en verstuurd voor het hele huishouden, ingelogd met de datova schranka, verliep allemaal vlekkeloos :-)
 
Het is mij, vannacht om 24.00 uur, ook gelukt om in te vullen...
Het kan in verschillende talen gedaan worden.
👋
 
gggrrrr wat een zooitje.
Hele reutemeteut eindelijk ingevuld, wil ik agsluiten zegt ie...server is temporary unavailable please try it later.
Ze kunnen we wat.!!!!

Gloeiende, gloeiende....!!! Hier net zo. Een half uur bezig om de hele zooi in te vullen, en dan ben je eindelijk klaar en inderdaad: Server is temporary unavailable...
Wat een ontzettende bende!!! Gooi die softwareontwikkelaar van een rots aub.
 
Hier ook het zelfde verhaal. Bij de 2e keer het eerst maar opgeslagen. Voor het weer niet lukt. Als het 3 keer niet lukt: dikke vinger.
 
Bovenaan