Nationaal Technisch Museum in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik hoorde via via dat het Technisch Museum in Praag binnenkort volledig verbouwd gaat worden en twee jaar dichtgaat! Weet iemand hier meer van, en waar de collectie dan wordt opgeslagen / tentoongesteld?
Hier zijn o.a. een zeer zeldzame Tatra 77 en de beroemde T87 van Zikmund en Hanzelka te zien.
 
Re: Technisch Museum, Praag

Op de site van het museum wordt wel aangegeven dat er momenteel delen worden gerenoveerd en dat daarom twee tentoonstellingen gesloten zijn. Over een volledige sluiting kon ik op het Engelstalige deel niets vinden maar misschien dat dit op het Tsjechische gedeelte te vinden is.
De site is trouwens ook mooi om voor info te gebruiken. Kijk dus op

www.ntm.cz
 
Re: Technisch Museum, Praag

aangenaam.gif
Bedankt Jaap, dat is inderdaad best wel een interessante site
smiley20.gif
Ik hoop van de zomer het museum zelf weer eens te bezoeken.
 
Re: Technisch Museum, Praag

Op weg 292 van Jilemnice naar Semily ben ik in 2001 ook een technisch museum tegen gekomen.Deze particulier met goude handen was toen bezig met restaureren van een Tatra voor het Tatra museum.Heeft een behoorlijke hoeveelheid auto's motoren & camera's staan.Forum lid Macek is er later ook nog geweest mischien dat hij de naam van het plaatsje nog weet.Het was in de buurt van loukov.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Technisch Museum, Praag

Ik kan inderdaad bevestigen wat mijn zeer gewaardeerde collega schreef, maar denk niet dat dit ´´museum´´ te vergelijken is met wat de meesten denken. Het is een groot pand, 2 verdiepingen, volgestouwd met uiteraard oude auto´s,motorfietsen, motorblokken, fototoestellen enz. Inderdaad beheert door een zeer aardige man met gouden handen. Op weg 292 , ben je in de buurt rij er langs. vr. gr. de pivonist.
 
Nationaal Technisch Museum, Praag

Hallo allemaal.

Ik heb gelezen dat het Nationaal Technisch Museum gesloten is tot juli 2008. Erg jammer, want ik ben een behoorlijke liefhebber van dit type musea, en van treinen en auto's in het bijzonder. Bovendien is mijn zoontje ook helemaal weg van treinen, dus dat is altijd leuk om samen wat mee te doen.
Mijn vragen: waar kan ik elders terecht ? Tips voor auto- en spoorwegmusea in west/midden Bohemen zijn dus welkom.
Weet iemand misschien of (een deel van) de collectie van het technisch museum nu elders te zien is ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
René
 

Freddy2005

† In Memoriam
Opendeurdag in technisch museum

Vandaag is er een opendeurdag in het Nationaal Technisch museum in Praag. Nog tot 18h00 staan de deuren er open voor het groot publiek.

De echte heropening is gepland voor 15 februari 2011.

Momenteel is alleen de "verkeerszaal" te bezichtigen, waar een nieuwe tentoonstelling van de verkeersgeschiedenis is opgesteld. Onder meer is er het vliegtuig te zien, waarmee de Tsjechische vliegpionier Jan Kašpar in mei 1911 van Pardubice naar Velká Chuchle vloog. Bij de oldtimers staat er ook een Benz uit het jaar 1912 van de grootvader van minister Karel Schwarzenberg. Er was vanmorgen reeds een heel grote publieke belangstelling na meer dan vier jaar wachten. (zie foto)

radio.cz

novinky.cz

ihned.cz

idnes.cz

tn_denotevrenychdveri.jpg


SFO3821c0_133308_8343035.jpg
 
Op weg 292 van Jilemnice naar Semily ben ik in 2001 ook een technisch museum tegen gekomen.Deze particulier met goude handen was toen bezig met restaureren van een Tatra voor het Tatra museum.Heeft een behoorlijke hoeveelheid auto's motoren & camera's staan.Forum lid Macek is er later ook nog geweest mischien dat hij de naam van het plaatsje nog weet.Het was in de buurt van loukov.

Ik kan inderdaad bevestigen wat mijn zeer gewaardeerde collega schreef, maar denk niet dat dit ´´museum´´ te vergelijken is met wat de meesten denken. Het is een groot pand, 2 verdiepingen, volgestouwd met uiteraard oude auto´s,motorfietsen, motorblokken, fototoestellen enz. Inderdaad beheert door een zeer aardige man met gouden handen. Op weg 292 , ben je in de buurt rij er langs. vr. gr. de pivonist.


Het gaat neem ik aan om dit museum.


Museum van Technologie in Loukov (Swift)

http://www.hajenadjizerou.cz/turistika/loukov_muzeum.htm
http://kultura.infocesko.cz/content...zeum-techniky-v-loukove-haje-nad-jizerou.aspx
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het Nationale Technische Museum heropent morgen zijn deuren en niet vandaag zoals eerder gemeld. Na vier jaar onderhoudswerken en aanpassingen zijn vijf tentoonstellingszalen klaar voor het publiek. Vandaag is er een vernissage met onder meer president Václav Klaus en kamervoorzitster Miroslava Němcová.

banner_425.jpg
 
Al iemand langs geweest? Van de filmpjes begrijp ik dat de hoofdmoot uit good-old kijk-eens-wat-een-mooie-oude-auto/locomotief/vliegtuig etc bestaat, in ieder geval in de grote hal. Zo was het ook voor 2004. Ben ook bezorgd door kreten van Klaus, bij z'n bezoek, dat hij blij is dat alle Tsjechische kinderen nu kunnen zien hoe fantastisch de Tsjechische ingenieurs van vroeger zijn geweest. Leuk en aardig, maar daar kweek je de interesse en begrip van de ingenieurs van de toekomst niet mee.
Ik ben zeer benieuwd hoe interactief de andere zalen zullen zijn. OK, in NL overdrijven de musea het weer met de interactie, maar 'de jeugd van tegenwoordig' wil niet alleen maar gapen.
Nog een maandje en dan kan ik m'n ervaringen ter plekke posten.
 
Ik ben ook benieuwd. Een paar jaar geleden ben ik er met mijn oudste zoontje geweest en destijds was het voor kinderen inderdaad niet echt interessant, alleen maar kijken en niks doen. In Brno is het technisch museum wel erg leuk, met op de bovenste verdieping een ruimte waar kinderen allerlei proefjes kunnen doen. Het ene is leuker dan het andere, maar zeker de moeite waard.
 
Bovenaan