Napoleon en de slag bij Austerlitz (Slavkov)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Op 2 december 1805 versloeg Napoleon bij Austerlitz / Slavkov (Brno) de Russisch - Oostenrijkse troepen. De 200° verjaardag van de zogenoemde "driekeizerveldslag" ligt in het verschiet. Naar aanleiding hiervan is deze week, in het Nationaal Museum van Praag, de tentoonstelling geopend ""Byla vojna s Francouzem" of "Er was een oorlog tegen de Fransen".

bron radio.cz

Voor de geschiedenisliefhebbers die in Praag verblijven een kans om mee te pikken.

BYLA VOJNA S FRANCOUZEM

40_vystava_Nap3.jpg

Výstava pořádaná Historickým muzeem je nejen připomínkou 200. výročí známé bitvy u Slavkova, ale hlavně „příběhem“ vztahu napoleonských válek a českých zemí.
Výstava pořádaná Historickým muzeem je nejen připomínkou 200. výročí známé bitvy u Slavkova, ale hlavně „příběhem“ vztahu napoleonských válek a českých zemí. Desetiletí trvající konflikt změnil jak celou tehdejší Evropu, tak i samotné české země. Výstava ovšem nepopisuje pouze vojenské události tohoto dramatického času, ale všímá si i obecně kulturních a společenských témat tvořících všední život tehdejší české společnosti.

Prostor: Národní muzeum, Václavské nám., Hollareum - přízemí vzadu
Výstava - 16.11.2005-31.1.2006
 
Ik was vorig jaar met 2 andere Forumleden op een kleine legerkamp van Austerlitz bij Zeist. Heb hierover op het Forum een verslag met foto's geplaats, maar verslag lijkt op dit Forum in rook te zijn opgegaan. :confused:

Misschien door Napoleons kanonschoten? :tomaat:
 

pepo

† In Memoriam
Rudolf,

misschien zie ik iets verkeerd, maar wij hebben het niet over Austerlitz bei Zeist, maar bij Brno. Slavkov (Austerlitz) bij Brno.

This year we commemorate the jubilee anniversary of one of the most renowned events of European history, the battle of Austerlitz which took place on December 2nd 1805 on fields between Austerlitz and Brno (now in Czechia). The battle was fought between the army of the French Emperor Napoleon I. and the armies of the Russian Tsar Alexander I. and the Austrian Emperor Francis I. In the morning of December 2nd some 75.000 French soldiers were facing almost 90.000 of their Allied counterparts. It is then generally well known that the battle brought the victory to Napoleon who succeeded to break through the Allied centre and the put the Allied army to flight. The number of victims of this encounter was enormous especially on the Allied side. The French recorded some 1.500 dead and 7.000 wounded, Russians and Austrians some 15.000 dead and wounded, more than 30.000 were taken prisoners.
 
misschien zie ik iets verkeerd, maar wij hebben het niet over Austerlitz bei Zeist, maar bij Brno. Slavkov (Austerlitz) bij Brno.

Dat weet ik. Daar ging mijn verslag ook over. Een groepje Tsjechen uit Brno en omgeving spelen de situatie van Austerlitz bij Brno na. Vorig jaar waren ze naar de Nederlandse Austerlitz gekomen en zette een tentenkamp op. Verkleed als Franse en Oosterrijk-Hongaarse soldaten lieten ze de Nederlandse kinderen zien hoe men op zo'n kamp leefden.


Zie mijn foto met tekst in fotogalerij (overig- Tsjechische evenementen in NL)

 
Ik heb Austerlitz ook bewonderd.
Niet veel aan te zien. Ik zou het compleet vergeten zijn als het navolgende niet gebeurd zou zijn.
Boven op de top staan wat gebouwtjes, niets interessant te zien.
Buiten staan er van die verrekijkers, muntje erin en kijken maar.
Wij ook gedaan.
En wat zie je dan?
Niets!
De velden staan rondom vol met een begroeiing, zo hoog dat de verrekijker er niet overheen komt.
Geweldig toch.

En als je niets te doen hebt even Zelezny Ujezd lezen bij Attracties en Bezienswaardigheden.

Groet van Kukel.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Freddy2005 schreef:
Op 2 december 1805 versloeg Napoleon bij Austerlitz / Slavkov (Brno) de Russisch - Oostenrijkse troepen. De 200° verjaardag van de zogenoemde "driekeizerveldslag" ligt in het verschiet.....................

Op zaterdag 3 december wordt in Slavkov een reconstructie van de veldslag gehouden met meer dan 4000 deelnemers.Er worden 30000 bezoekers verwacht en het gebeuren wordt door CZ24 live uitgezonden, tussen 13 en 14h30. Door de speciale verjaardag wordt de veldslag op een ander, groter terrein gehouden dan andere jaren. De tickets kosten 280 Czk en kinderen tot 10 jaar hebben vrije toegang. Het week-end bevat verder een uitgebreid programma, want de feestelijkheden lopen van 2 tot 4 december. Er worden speciale bussen ingelegd tussen Bno en het slagveld.

Alle info hierover en nog veel meer: [URL="http://www.austerlitz2005.com/en/clanek/1093"]Austerlitz2005 [/URL]

DSC_2369.jpg

Men heeft er zelfs speciale verkeersborden:
slavkov3.jpg


 

Freddy2005

† In Memoriam
Franse regering is bang voor Napoleon

De slag bij Austerlitz in 1805 wordt morgen herdacht zonder dat leden van de Franse regering aanwezig zijn.

spacer.gif

Door onze correspondent René Moerland

PARIJS, 1 DEC. President Chirac blijft thuis, premier Villepin gaat ergens anders heen, minister van Defensie Alliot-Marie wipt alleen even aan bij de nevenplechtigheid in Tsjechië. De Franse regering lijkt anno 2005 opeens bevangen door angst voor Napoleon, tot voor kort een held uit de nationale geschiedenis. Morgen moet de viering van de 200ste verjaardag van zijn grootste overwinning, de slag bij Austerlitz op 2 december 1805, het in Parijs zonder de regering doen. Waarom?

Pierre Nora, de grootste levende historicus van Frankrijk, kan er niet over uit. De regering blijft weg omdat een collectief van activisten uit de Franse overzeese gebiedsdelen, vooral Antillianen en Frans-Guyanen (www.collectifdom.com) Napoleon fout heeft bevonden. De keizer wordt kwalijk genomen dat hij in 1802 de slavernij herstelde, die acht jaar eerder was afgeschaft tijdens de Franse Revolutie.

Volledig artikel [URL="http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1133416889457.html"]Nrc Handelsblad [/URL]
 
Bovenaan