Nanotechnologie, innovatie en materialen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
nanotechnology.jpg


Nano geavanceerde technologie, innovatie en materialen in Tsjechië

Nanotechnologie wordt gezien als dé grote belofte van de toekomst. Internationaal investeren bedrijfsleven en overheden tientallen miljarden in de ontwikkeling ervan.
“Nano” is Grieks voor dwerg. Het voorvoegsel nano duidt een grootteorde aan, net zoals micro-, kilo-, mega-. Nano staat voor een miljardste deel van iets: een nanometer is een miljardste meter. Dat is de grootteorde van moleculen. Ter vergelijking: een menselijke haar heeft een dikte van ongeveer 80.000 nanometer.

De mogelijkheden voor toepassing van nanotechnologie zijn velerlei.
Er zit al nanotechnologie in de meeste moderne computers, mobiele telefoons en er zijn al anti-zweetsokken op de markt met nanodeeltjes. In de toekomst zal het worden ingezet voor het verbeteren van duurzame energiebronnen, zoals bijvoorbeeld zonnecellen of betere batterijen. Als gemakkelijk middel om operatiekamers steriel te houden of schoon drinkwater te produceren in derdewereldlanden.

Gezonder leven met nano!
Nanotechnologie kan grote bijdragen leveren aan de medische wetenschap. Door medicijnen op te sluiten in nanobolletjes die pas open gaan als ze op de juiste plek terecht zijn gekomen, kunnen bijwerkingen worden verminderd en worden medicijnen zelf effectiever. Afweerstoffen tegen virussen of bacteriën of zelfs kankercellen, kunnen van plastic gemaakt worden zodat ze precies dát aanvallen wat de wetenschappers willen.

Studie en onderzoek in Tsjechië.
In Liberec staat de Technische Universiteit tul.cz met de afdeling "Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace=Instituut voor nanomaterialen, geavanceerde technologie en innovatie cxi.tul.cz.
 

kuurgast

Donateur
Wetenschappers van Liberec doen unieke ontdekking.

De wetenschappers aan de Technische Universiteit van Liberec hebben een nieuwe ontdekking gedaan op het gebied van nanomaterialen. Ze ontwikkelden een speciale laag die bacteriën, virussen en schimmels kan vernietigen. Het materiaal kan worden gebruikt in operatiekamers, intensive care, transplantatie of op de afdeling neonatologie waar de nadruk ligt op steriele omgeving voor patiënten met een verminderde immuniteit of na operaties. Het is zeer eenvoudig aan te brengen.
Hiervoor hebben ze octrooi aangevraagd en het zal waarschijnlijk volgend jaar in de praktijk gebruikt kunnen worden.
Vanuit Amerika, China en Duitsland is ook interesse getoond voor dit nieuwe materiaal.
Bron: lidovky.cz.
 
Klop Baan, wij zijn sinds kort distributeur en verkoop punt voor BioCoat en Nanoprotector producten in Tsjechië. Het grote verschil is dat wij producten vertegenwoordigen die gemaakt zijn van zand, ja zand! Het bedrijf wat wij vertegenwoordigen in Tsjechië en waarvoor we de distributie doen is al een tijd geleden gestopt met de ontwikkeling van nano technologie op basis van zilver, zoals omschreven in het artikel van Lidovky.cz, i.v.m. de grote gevaren die dit in de toekomst kan opleveren voor de volksgezondheid. Zilvernano blijft inderdaad bacteriën afbreken ook nadat het via afvalwater en via de waterzuivering in het drinkwater voor de mens terecht kan komen waardoor het uiteindelijk als het in het groot gaat worden toegepast in dusdanige hoeveelheden in het drinkwater kan komen dat het zelfs de bacteriën die zich in de darmflora van mensen bevinden, voor het afbreken van ons voedsel en het onttrekken van voedingsstoffen voor ons lichaam, afbreekt waardoor we dus geen voedingstoffen meer op kunnen nemen, erg gevaarlijk dus!!! Net als alle deodorants en sokken die al worden verkocht en bewerkt zijn met zilvernano. Wij vertegenwoordigen BioCoat producten op basis van Nano technologie, mat als basiscomponent zand, waarmee allerlei oppervlakken kunnen worden behandeld waardoor water en vuil zich niet meer kunnen hechten, ook geen bacteriën en virussen meer en daardoor eenvoudig kunnen worden gereinigd. Zonder risico voor je gezondheid of de gezondheid van onze kinderen, niet geheel onbelangrijk bij het toepassen van nieuwe technologie. De producten zijn toe te passen op keramiek ( tegels en sanitair ) maar ook op glas ( ramen ), kunststof, metaal, hout en steen. Het eerste huis in Tsjechië is al behandeld waardoor de stuclaag geen water en vuil meer aanneemt waardoor veel minder onderhoud, denk aan schilderwerk en ook besparing m.b.t de stookkosten. Legio toepassingen voor een fantastisch product!
 

kuurgast

Donateur
Zilvernano blijft inderdaad bacteriën afbreken ook nadat het via afvalwater en via de waterzuivering in het drinkwater voor de mens terecht kan komen waardoor het uiteindelijk als het in het groot gaat worden toegepast in dusdanige hoeveelheden in het drinkwater kan komen dat het zelfs de bacteriën die zich in de darmflora van mensen bevinden, voor het afbreken van ons voedsel en het onttrekken van voedingsstoffen voor ons lichaam, afbreekt waardoor we dus geen voedingstoffen meer op kunnen nemen,
Goed dat we de tegenargumenten van nano hier ook mogen lezen.

Wat mij wel interessant lijkt en voor vele Tsjechiëgangers, is autoruitcoating op basis van nanotechnologie:
* Het gebruik van een ruitenwisser is bij een snelheid van ca. 80 km/h bijna overbodig.
* Regen, sneeuw en vuil parelen door de rijwind eenvoudig weg.
* Ook 's nachts veel beter zicht. U wordt minder snel verblind.
* Minder gebruik hoeven te maken van de ruitensproeiers.
* Waterafstotend. Hierdoor meer zekerheid en veiligheid.
* Bestand tegen autowasstraten en hogedrukreinigers.
* De coating houdt tot aan een jaar of ca. 20.000 km.
* Minder slijtage van de ruitenwisserbladen.
 

Vodnik

† In Memoriam
De nanotechniek die kuurgast noemt heb ik ervaring mee, het werkt fantastisch! Ik heb het op de voorruit van een ford transit aangebracht en de ruit blijft inderdaad veel langer schoon en doorzichtig. Dit was een setje van ANWB, later ook een setje bij aldi gekocht, maar dat is "bagger", werkt nauwelijks.
 
Goed dat we de tegenargumenten van nano hier ook mogen lezen.

Wat mij wel interessant lijkt en voor vele Tsjechiëgangers, is autoruitcoating op basis van nanotechnologie:
* Het gebruik van een ruitenwisser is bij een snelheid van ca. 80 km/h bijna overbodig.
* Regen, sneeuw en vuil parelen door de rijwind eenvoudig weg.
* Ook 's nachts veel beter zicht. U wordt minder snel verblind.
* Minder gebruik hoeven te maken van de ruitensproeiers.
* Waterafstotend. Hierdoor meer zekerheid en veiligheid.
* Bestand tegen autowasstraten en hogedrukreinigers.
* De coating houdt tot aan een jaar of ca. 20.000 km.
* Minder slijtage van de ruitenwisserbladen.
Wanneer je een goede regendruppelverwijderaar (ruitenveger) hebt van natuurrubber en je maakt deze schoon, en wrijft deze in met het zuur van een appel, kun je naar het resultaat kijken en de appel eet je op. Heb geen commentaar op nanotechnologie, maar we kunnen nog steeds niet om de wet van Murphy heen.
Ook nano heeft afval.
 
Ook hier is iets te lezen over het nieuwe oude wondermiddel.

Nanotechnologie is het instellen van een trend voor de komende decennia en opent nieuwe markten. Deskundigen en de media noemen het de belangrijkste technologie van de 21ste eeuw.
NANO Technology kan alles over kleine dingen, maar het potentieel is, in tegenstelling tot zijn naam, groot - het is gewoon de toekomst en zal uiteindelijk worden gebruikt in alle industrie en huishoudens in de hele wereld.

Bron : Eazyclean Nano.
 
En als je nu ook nog de video bekeken hebt, weet je wat je moet doen als je stofzuiger op is.
Dan koop je een compressor.

Lekker makkelijk om de vloer te schrobben, een rooster in de dorpel van de buitendeur maken en klaar is kees.


Hier meer video`s .
 
ik zie mogelijkheden voor de buitenmuren van onze woning het terras en de oprit.
Binnen voor de badkamer en toilet.
Maar ook voor de marmer vloer in de kamer.

Maar wanneer ga ik de beslissing nemen?

Wat zijn de voor en nadelen?

We zijn zo gezegd zoekende.

Wie kan ons overtuigen?
 
Heel goed dat er - door Vodnik - even op gewezen wordt dat nanotechnologie wel veel en veel meer is dan schoonmaakmiddel en smeerseltjes voor de veranda. De in dit topic genoemde toepassingen zijn bijna slechts een bijkomstigheid van de nanotechnologie.
Helaas perkten de - naar ik aanneem betaalde - reclameberichten voor bepaalde schoonmaakproducten met een zekere TelSel-grandeur, de discussie nogal in.

Dus dank nogmaals voor de interventie.
 
Gisteren hebben we met een super resultaat onze douchecabine met de nano coating behandeld.
Het water glijd nu als druppels van de wand, het zijn net pareltjes.
Wat zal het schoonmaken snel gaan nu er geen kalk en vuil aan de wand hecht.
Houden we nog meer tijd over om leuke dingen te doen.
Als het buiten wat warmer gaat worden, willen we ook de deuren, ramen, kozijnen en het terras hiermee behandelen.
 

Bijlagen

  • nano 004.JPG
    nano 004.JPG
    51 KB · Bekeken: 14
  • nano 010.JPG
    nano 010.JPG
    47,7 KB · Bekeken: 14

Vodnik

† In Memoriam
De site van de leverancier/producer: nano4you.com

BTE: ik heb net een paar weken geleden de voorruit van mijn auto er mee bewerkt ( een C4 grandpicasso, en vooral die voorruit in "grand")
Werkt perfect, ook bij opspattend vuil veel beter zicht, vuil loopt er snel af.
 
Bedankt, maar als ik het goed begrijp gaat die site over de chemische variant en die van wereldreiziger toch over een minder gevaarlijke methode op basis van zand? Of heb ik het nu helemaal mis?
 

Vodnik

† In Memoriam
Een douchekabine ruit met zand bewerken lijkt me geen goed idee:D. Voor doucheruiten wordt dezelfde nanovloeistof gebruikt als voor autoruiten (én ook voor porceleine wasbakken en kunststof baden)

Er bestaat ook buitenmuurverf waarin nanotechnologie toegepast wordt maar alles gebaseerd op het vullen van micro porien waardoor het oppervlak gladder wordt en vuil minder kans krijgt zich te hechten.
 
De site van de leverancier: j2biocoating.nl

Ik heb er een aantal weken geleden de voorruit van de auto mee behandelt, beter zicht door minder tot geen vuil, minder gebruik van ruitenwissers. Daarnaast de toiletten en tegelwerk wat heel erg veel tijd bespaart tijdens de schoonmaak. Maar ook buitenshuis heel handig, deel van de buitengevel al al behandelt zodat deze geen vuil en vocht meer aanneemt. Aankomend voorjaar de rest...
 
NanoProtector Glas & Keramiek
Dit product voorkomt duurzaam de aanhechting van kalk, zeep en vetten op glas en keramiek. Ideaal voor toepassing in de badkamer op glazen douchedeuren en tegels. Ook geschikt voor de voorruit van de auto, verhoogt de veiligheid en geeft helder zicht. Nog nooit was bescherming zo effectief. Reiniging alleen met water, dus reinigingsmiddelen zijn overbodig. NanoProtector Glas & Keramiek is geschikt voor alle soorten glas en keramiek.

Glas: douchedeuren, spiegels, vensterglas, balustrades, autoruiten etc.

Keramiek: geglazuurde wand- en vloertegels, voegen, toiletpotten, wastafels, badkuipen etc.

Let Op: Gebruik voor reiniging vooraf alleen DCP NanoCleaner Universeel.

Het gebruiken van (chemische) reinigingsmiddelen op met NanopProtector Glas & Keramiek behandelde oppervlakken wordt absoluut afgeraden. U heeft voor het onderhoud voldoende aan een vochtig microvezel doekje.


Na dit te hebben gelezen heb ik een vraag: welke shampoo moet of mag ik wel gebruiken om mijn haar te wassen?

Volgens mij is het meeste chemisch wat ik hier heb staan ,en zonder spatten gaat het niet.
 
Bovenaan