Nafta Artik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo :beleefd:

Ik zit nu zo'n drie maanden in Tsjechie (Chomutov) voor mijn werk. En nu tank ik altijd met mijn auto Nafta (diesel). Maar nu zag ik ook bij de Agip pomp dat ze Nafta artik hebben. Weet iemand van jullie wat het verschil is? Is het misschien net zoiets als V-power diesel van Shell?
Wie o wie weet hier het antwoord op?

alvast bedankt :zwaai:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik denk dat het hier gaat om "Winterdiesel". Dit is diesel waaraan additieven zijn toegevoegd om het uitvlokken van de parrafine te verminderen bij heel lage temperaturen. Het "stollen" van de diesel leidt tot verstopping van de dieselfilter met slecht lopen van de motor tot gevolg. In de scandinavische landen heeft men het over Polardiesel.
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.

Dus als ik het goed begrijp is Nafta arktik Winterdiesel? En dus geen soort van Power-diesel als bij de Shell?

Thanks :zwaai:
 
Nafta

Ik tank altijd V-Power diesel bij Shell,vleide jaar heb ik in Slowakije getankt bij Nafta, het was vuil in, van af de tijd heb ik last met mijn wagen. Shell is duurder, maar zuiver.
 
Ik denk dat het hier gaat om "Winterdiesel". Dit is diesel waaraan additieven zijn toegevoegd om het uitvlokken van de parrafine te verminderen bij heel lage temperaturen. Het "stollen" van de diesel leidt tot verstopping van de dieselfilter met slecht lopen van de motor tot gevolg. In de scandinavische landen heeft men het over Polardiesel.

Je wil zeggen dat de "gewone" nafta geen winterdiesel is?
Wij tanken dat altijd en nog nooit last gehad met vlokken!
( En vorst hebben we genoeg gehad, zeker 3 jaar geleden! )
Of is het alleen bij een station waar ze beide soorten hebben dat er verschil in zomer- en winterdiesel is?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het extra toevoegen van additieven zal ook wel iets kosten en wat de verdere gevolgen zijn op het rendement van de motor weet ik niet precies. Normaler wijze schakelen de tankstations automatisch over op winterdiesel vanaf oktober tot in de lente. De Duitse diesel gaat tot ongeveer temperaturen tot - 23°C, in de Scandinavische landen gaat dit tot -40°C. Het is ook belangrijk als je een reserve jerrycan aan boord hebt deze voor de winterperiode te vullen met de juiste versie, anders als je in de winter zonder brandstof valt en je gebruikt de reservebus, dan zal je rap stilstaan en het probleem van verstopte filter en leidingen is niet in een handomdraai opgelost.

Nog iets meer info op wikipedia / Duits
 
En dus geloof ik niet dat "Nafta arktik" winterdiesel is.
Maar wat is het dan?
Is er dan niemand die dat weet??
Vast wel!
We horen het hopenlijk nog.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit komt van volgende site ceskarafinerska.cz

In wintertime we may encounter diesel oil that is not totally clear, instead finding it to be to a certain extent turbid. This phenomenon is not necessarily detrimental. The temperature at which the turbidity appears, i.e., at which paraffin begins to crystallise, is called the cloud point. However, crystals formed in this way are small and do not prevent the fuel from passing through the fuel duct of the engine. The fuel’s ability to pass through the fuel lines is only impaired if the temperature drops below the so-called cold filter plugging point, i.e., the temperature at which the resulting paraffin crystals are so large that they clog the injection pump filter. The filter may also become clogged by prolonged periods of inactivity at temperatures near the cold filter plugging point. Winter-type diesel fuel distributed on our market has a cloud point below -8°C and CFPP below -20°C. The actual operability temperature is around -17°C. To ensure failure-free operation of diesel engines at low temperatures, refineries produce the so-called arctic diesel oil with an operability temperature all the way down to -30°C. This fuel is offered primarily by fuelling stations in the foothills of the Krkonoše and Šumava mountains.

Nog meer....:fluit:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hallo :beleefd:

bij de Agip pomp dat ze Nafta artik hebben. Weet iemand van jullie wat het verschil is? Is het misschien net zoiets als V-power diesel van Shell?
Wie o wie weet hier het antwoord op?

En dus geloof ik niet dat "Nafta arktik" winterdiesel is.
Maar wat is het dan?

Dat bedoel ik dus, ik denk dus dat het meer iets als V-power is!


Volgend antwoord kreeg ik intussen van Agip.cz:

Dear Sir!

Thank you very much for your question regarding the quality of our products.
Agip offers in Czech Republic on some of its service stations besides the usual quality of diesel (called "Nafta") also arctic diesel (called "Nafta Arktik").
Both qualities are produced according to the European Norm EN 590.

The main difference between those two qualities is in the cold property parameters, whereas the normal diesel has in winter period (16.11. - 28.02., Class "F") the cold filter plugging point (CFPP) max. -20°C and cloud point max. -8°C and the arctic diesel (Class "2") has the CFPP max. -32°C and cloud point max. -22°C.

The arctic diesel is intended for application in extreme winter conditions with temperatures under -20°C.

With kind regards

Josef Tomsa

Agip Ceska republika, s.r.o.

Vergeet dus ook mijn tip niet om uw reserve jerrycan met de Arktik versie te vullen anders kom je in de problemen.
 

Vodnik

† In Memoriam
ik tank al jaren jaren "gewoon" diesel aan de pomp die ik tegenkom (in CZ want daar woon ik), geen specials voor winter of extreme winter (die koud of warm kan zij zoals nu) en ik ben nog nooit "tot stilstand gekomen". Mijn conclussie: marketing kretologie!
 
Bovenaan