Naar de kerk in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb begrepen dat protestanten met 4 % een minderheid in Tsjechie vormen. Omdat ik belijdend protestant ben én plannen heb naar Tsjechie te verhuizen, begin ik te piekeren over hoe ik mijn geloof in Tsjechie ga 'onderhouden'.
40 % is katholiek, maar de meesten niet fanatiek. Ik neem aan dat er 's zondags katholieke kerkdiensten zijn? En staan de katholieken tolerant tegenover protestanten? M.a.w. zou het geaccepteerd worden dat een protestant de diensten regelmatig bijwoont?
Ik ben zelf Nederlands Hervormd en heel tolerant opgegroeid. Er is 1 god, en meerdere geloven, de kern is hetzelfde.
 
Religie is nu niet echt een hoog item in de Tsjechische maatschappij (zeker geen Ierse toestanden) en niemand zal je ooit vanwege werk oid vragen naar je religie.

Er zijn een legio protestantse kerken (de traditionele Hussitische, en een Evangelische kerk). Ook zijn er wel oecumenische diensten. Verder ook wat buitenlandse gemeenschappen (vooral voor expats: anglicaans, amerikaanse kerken)....

Dus niet gelijk denken dat de 40 procent jou opwacht met een brandstapel. Niets te vrezen hoor.
 
Van de gelovigen in Tsjechie is 30 procent protestant en 70 katholiek. Als je bij de PKN (of wat is de afkorting tegenwoordig?) hoort, dan komt de Českobratrská církev evangelická het dichtst in de buurt.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Hoi Krulletje, bij ons in de straat (in Javornik) zit een pension, welke specifiek mensen ontvangt uit de protestantse/gereformeerde gemeenschap. Dit pension is alleen geopend in de schoolvakanties. Ik weet dat zij op zondag altijd met z'n allen een dienst bijwonen in Trutnov en soms ook in Janske Lazne. Ik zal even kijken of ik er wat info van kan vinden en stuur je dat wel even in een PM.
 
In Křižlice (boven Jilemnice) heb je ook Nederlandse diensten in de zomer, maar dan zit je wel in de zware hoek - dames een hoed op naar de kerk e.d. Maar misschien wel grappig om eens te kijken. Hoe laat de diensten daar gehouden worden schijnt 's zomers in het reformatorisch dagblad te staan.
 
Nergens zal er denk ik iemand in een katholieke kerk bezwaren maken tegen een protestant, dat je niet ter communie gaat zal niet opvallen...

Dus om uren te reizen lijkt me niet nodig, daarbij, je zult waarschijnlijk de eerste tijd niets verstaan.

De groeten uit Palmovka in Praha!
 
Dat zijn allemaal weer positieve geluiden, dus weer een hele zorg minder. We weten nog niet waar precies we heengaan, dus dat wordt toch pas ter plekke zoeken, maar als ik het zo hoor levert dat geen problemen op.:)
 
Wat ik nu schrijf is niet van mezelf maar heb ik uit een pas gekocht boek: Tsjechië van Frans T. Stoks uit de Domenicus serie:

"Samen met Nederland en Estland behoort Tsjechië tot èèn van de meest onkerkelijke landen van Europa. Bij een in 2001 gehouden onderzoek gaf maar liefst 58% van de ondervraagden aan, zichzelf als atheïst te beschouwen. Een klein deel is protestant of rekent zichzelf tot de Tsjechische hussistische kerk".

bron: uitgeverij J.H. Gottmer/H.J.W. Becht.

Ik weet dus niet of dit waar is, heb het overgenomen uit het boek.
 
Churches

Hoi Krulletje,

My Dutch is not so good yet but I hope you understand me. Here are some contacts for churches in the Czech Republic:

http://www.cirkve.cz/

If you would like some translation, you can contact me.

I am originally from Kristova obec in Prague. (http://praguemission.com)
Now joining with my husband Gemeente van Christus in Eindhoven (http://gvc.dse.nl)

Also if you will be close to Prague, I can recommend this Christian library:
http://christianlibrary.cz

Groetjes,

Ivik
 
Bij ons in de bibliotheek zijn brochures te verkrijgen van Nederlandse kerkdiensten in het buitenland in de zomervakanties. Vorig jaar zag ik dat ds. Gijsbertsen een kerkdienst hield in het Reuzengebergte.
Wie weet waar dat is en of dat in de zomer van 2007 weer gehouden wordt?
Ds Gijsbertsen is een emeritus-predikant van de PKN en was vroeger dominee bij ons in Rijssen.
Mijn ervaring is dat je tijdens zo'n dienst veel mensen ontmoet. Het gaat allemaal heel ongedwongen en je zondag wordt een stuk rijker.
 
Deze diensten zijn er al jaren in de zomer (plm. 6 weken). Ds. Gijsbertsen preekt er inderdaad al jaren en ook ds. van der Linde (Chr. geref.), mede doordat ze er beiden een eigen huis in de buurt hebben.
Ik vind het fijn dat deze diensten gehouden worden met allemaal verschillende gezindtes bij elkaar. Jammer dat dit in het buitenland wel mogelijk is en niet in Nederland, maar dit ter zijde.
De diensten worden gehouden in o.a. Krizlice en in Janske Lazne (naast Hotel/pension Sola Fide). Wel parkeren op de centrale parkeerplaats. Plm. 4 jaar geleden kregen (bijna) alle kerkgangers een wielklem. Na onderhandeling door de dominee zijn deze er weer afgehaald, zonder boete. (misschien een deel van de collecte meegekregen??)
De tijden worden t.z.t. vermeld in het RD of de Visie. Voorgaande jaren was het om 18.00 uur.
Ook is er een evangelische kerk in Jilemnice. Hier werden in het verleden ook Ned. kerkdiensten gehouden, maar is te klein omdat er ontzettend veel mensen deze diensten bijwonen. Adres: Evangelische kerk, Jungmanova 268, Jilemnice.
Krulletje, ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie!
 
Als je een Christelijke gemeente zoekt in Tsjechie, dan kan ik je de Revivalfellowship in Trutnov aanbevelen, net onder de Chevroletdealer en net boven Siemens. Wij gaan hier altijd naartoe. Vertaling in Engels en Duits, en soms ook Nederlands! Wij gaan binnenkort emigreren naar Tsjechie om de geloofsgemeente daar te ondersteunen.

Wat geloven wij dan? Onze geloofsgemeenschap is, zoals Stania al zei, serieus, maar ook ontspannen. Serieus over Gods woord de Bijbel, waaraan wij niet tornen. Dat betekent dat bij ons in de gemeente (ook in Tsjechie) alle mensen wederom geboren zijn: bekeerd, gedoopt (door onderdompeling, zoals door Jezus zelf voorgedaan) en Geest vervuld (wat betekent dat je in tongen kunt spreken: is een taal van God). Als iemand hier meer over wil weten, stuur me gerust een PM. Vwb het ontspannen gedeelte: wij doen ook leuke dingen zoals een bbq, presentaties, toneelstukjes, etc en er is een hele vriendelijke sfeer met zeker veel gevoel voor humor. Maar als je dat eens wilt ervaren (aangeraden), dan kun je gerust eens langs komen. Ondertussen weet dus iedereen al waar het zich bevindt! ;)
 
Naar de kerk

Eind deze week vertrekken wij voor vier weken richting Moravische Karst. Graag zou ik op zondag een Tsjechische kerkdienst bijwonen. Weet iemand in die omgeving een protestantse/evangelische/lutherse kerk? Misschien ook aanvangstijden en adressen?

Bedankt Peet.
 
Zijn er forum leden die regelmatig langer in Tsjechie verblijven of daar min of meer wonen die ook een kerk bezoeken?
Dan bedoel ik wel voor de dienst en niet om het gebouw ;)
Dat zouden wij ook willen als wij er weer zijn maar het is wel zoeken als je niet RK bent!
 
Bovenaan