Naamdagen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Applause, dank je, maar ook Jan(Honza), Jiri (Jirka), Marie, Anna en veel anderen worden gevierd. De verjaardagen, zeker die ronde, worden wel behoorlijk gevierd.
 
Ik ben in Tilburg geboren en katholiek opgevoed, maar nog nooit van naamdagen gehoord, of ik heb het niet opgeslagen. Ik zou kiezen voor 22 juli, Maria Magdalena. Maar als ik het goed begrijp heb ik niets te kiezen. De ouders bepalen dus je naamdag. Toch vind ik het erg leuk om dit allemaal te weten.
 
:confused: Is het dus zo dat er onderling geen verjaardagskaarten verstuurd worden in Tsjechie? Ik probeerde al te achterhalen wanneer kennissen van ons in Praag jarig zijn maar die beweerden daar niet veel aan te doen. Ik dacht dat het bescheidenheid was, het leek mij leuk ze een kaart te sturen met verjaardag, maar nu begrijp ik dat ik dat beter op hun naamdag kan doen? Of is dat echt alleen met kinderen tot een bepaalde leeftijd?
 
Hoi hoi! Het is wel een beetje een late reactie op je vraag,maar ik geloof dat Masha ook 'zee'kan betekenen. Dat is misschien ook leuk om te weten voor haar, alleen bitter klinkt een beetje sip! :o)

Groetjes
 
Het feit wil dat Masha (dus Maria) afkomstig is van Mirjam. In het Hebreeuws betekent het bitter. Zee is een beetje ver gezodcht (misschien iemand die de connotatie bitter niet zag zitten.. en "yam" in het Hereews is inderdaad "zee", maar dat is niet de correcte origine.
Verder, dat mag niet afdoen van het feit dat het een mooie naam is. Soms is Masha ook de roepnaam van Marta.
 
Tradities rondom Naamdagen

Hoi beste allemaal,

Ik vroeg me af, hoe worden Naamdagen in Tsjechië eigenlijk gevierd? Is dat precies zoiets als verjaardagen in Nederland? (ballonnen, taart, liedje, visite, kadootjes etc) Vieren kinderen met dezelfde naam ook wel eens hun naamdag samen? En hoe werd het feest vroeger in de Middeleeuwen gevierd?

Als iemand mij kan helpen, heel erg bedankt :o)

Groets van Lau
 
Hallo Lauski, er is al wat over geschreven op het forum, als je rechtsboven in bij zoeken in forums, naamdagen intypt, komen er heel wat berichtjes uitrollen.
groetjes,
Mayca:)

Kijk bijvoorbeeld bij;"naamdagen, wat zijn dat".
 
Smajlík_M schreef:
dat is een hele moderne opvatting: vroeger waren de kalenders voor het hele jaar gevuld met allerlei heiligen, maar juist vanwege het feit dat de mensen "modernere namen" gingen gebruiken, zijn de in onbruik geraakte namen ondertussen vervangen door meer gangbare. was dus geen gebrekskwestie.

Klopt! Mijn vriendinnetje Lubomira had altijd haar naamdag op 23 augustus.....paar jaar geleden werd dat prompt vervangen door.....................Sandra!!!:?:
 
A

Agar

Guest
Naamdag

Ik zag vandaag toevallig dat het dochtertje van een vriendin naamdag heeft vandaag. Wat is gebruikelijk met naamdag?
Is het te verglijken met verjaardag, met kadootjes, taart en slingers? Of is het meer een feitje waar verder niets mee gedaan wordt?

Groeten, Ramon.
 
Vroeger vierde men in Nederland ook naamdagen en ooit waren deze belangrijker dan verjaardagen. Een Oostenrijkse boerin zei mij ooit 'Jede Kuh hat 'ne Geburtstag' (Elke koe heeft een verjaardag) en duidde daarmee de grotere waarde van een naamdag aan.

In Tsjechië tellen de naamdagen zeker nog mee, ik herinner me die keer dat ik onwetend van het feit dat het de naamdag van Vaclav was (en elke vierde Tsjech heet ongeveer wel zo) en ik voor een rustig namiddag biertje de plaatselijke kroeg betrad, waar ik een iets meer uitgelaten sfeer proefde. Elke binnenkomende Vaclav moest een rondje voor de hele zaak geven. Tegen de tijd van het diner was ik de soep niet meer waard...
 
Nu zoek ik dus de naamdag voor Wouter...wouter is natuurlijk een echte Nederlandse naam...maar wat is de heilige waar Wouter van is afgeleid...of is er geen 'afleiding' ...dat zou jammer zijn. :snik:

(gelukkig heb ik wel een naamdag....)
 
Corrie schreef:
Ongeveer zoals een verjaardag bij ons, in ieder geval bij onze vrienden.
Corrie: mijn grootmoeder hechtte nog aan het fenomeen, dat was in de jaren zestig en zeventig.
Mijn grootmoeder die het zelfde met broodkruimels was als die van mevrouw Bozena Nemcova...
 
dieter schreef:
Corrie: mijn grootmoeder hechtte nog aan het fenomeen, dat was in de jaren zestig en zeventig.
Ja, toen bestond ik ook al een tijdje, maar dat was toch echt alleen maar in katholieke kringen hoor!!
dieter schreef:
Mijn grootmoeder die het zelfde met broodkruimels was als die van mevrouw Bozena Nemcova...
Wat bedoel je met deze zin Dieter, ik snap hier echt helemaal niks van. :confused:
 
Klopt was katholiek, ik kom uit het diepe zuiden.

Met Bozena Nemcova verwijs ik naar haar roman 'De Grootmoeder' (Babicka)...

Een zeer geliefd boek bij de Tsjechen, een boek waar zelfs een dal naar is vernoemd, het Grootmoedersdal.
 
Bovenaan