Naamdagen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Overzicht namendagen

Oh dan heb ik inderdaad nog ff de tijd ja
smile.gif


Dekuji! (het enigste woordje wat ik ken op een paar schunnige na)
grin.gif
 
Ik heb vandaag een interresante email gekregen. Een vrouw van Ostrava zoek een naamdag voor haar kleine dochter Masha. Ze is achtergekomen, dat het een nederlandse naam is en nu zou ze de datum heel graag weten. Ik zou haar echt willen helpen, maar tot nu toe heb ik van iedereen gehoort, dat in Nederland vieren mensen naamdag niet.
ahum.gif

Als iemand iets meer weet dan ik, zou ik het graag horen. Ik kan me voorstellen, dan het ziellig zou zijn voor die meisje om geen naamdag te hebben.
 
Ik denk...

Masha klinkt eerder Slavisch dan Nederlands, dacht ik.
Ik zou ook denken dat het afgeleid is van Maria, en dat de naamdag dan in Tsjechie op de dag van Marie zou vallen?
Op http://jdi.na/svatky heb ik net gezien dat dat op 12 september is.
Indien in Nederland en Belgie aan svatky zou gedaan worden, zou dat op 15 augustus zijn (Maria Hemelvaart).
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Re: Ik denk...

Ik heb op diverse naam-sites gekeken en de naam Masha (Mashen'ka) is afkomstig uit het Russisch. De naam betekend bitter en wordt gelinkt aan de naam Maria. Naamdag dus op 12 september
laugh.gif
 
Naamdagen - wat zijn dat?

Het zal wel een domme vraag zijn maar...........kan iemand mij eens uitleggen wat dat nu betekent op de voorpagina
Vandaag heeft die naamdag en morgen die
Zijn dat verjaardagen of wat???
En die namen die er staan zijn dat namen van leden of wat??
Zoals ik al zei het is vast een domme vraag maar ik wil het toch wel graag weten:confused: :confused:
 
Een vraag is nooit dom, je leert er alleen maar van.
Naamdagen zijn katholieke feestdagen van alle heiligen. Zeker vroeger kregen kinderen ook deze namen omdat ze vernoemt werden en dus bestaande namen kregen.
In Tsjechie is de naamdag bij heel veel families belangrijker dan de verjaardagen, daar wordt veel minder aan gedaan.
Dat is ook zo in Katholieke landen zoals bijvoorbeeld Spanje en Italië.
Daarom begrijp ik niet goed waarom dat ook zo belangrijk is in Tsjechië, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat (heel) vroeger Tsjechië ook hoofdzakelijk katholiek was, tenslotte zijn de kerken in Tsjechië (volgens mij) alleen maar katholieke kerken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hier enkele sprokkels wat naamdagen voorstellen:



Belangrijker dan de verjaardag is de naamdag (svátek). Op iemands naamdag geeft men een kleinigheid als kadootje.

In Nederland vier je de dag waarop je geboren bent. Het zal niemand verbazen dat dit je "verjaardag" is. In veel, vooral Katholieke landen, vieren mensen hun Naamdag. In landen als Polen, Tsjechië, Hongarije en Cyprus viert men zelfs bijna niet hun verjaardag.

Iemands Naamdag is de gedenkdag van de heilige waarvan jouw naam is afgeleid. Zo is de naam Sjaak afgeleid van de apostel Jakobus. De heiligedag van Jakobus is 25 juli. Op 25 juli kan Sjaak dus de barbecue aansteken en met familie en vrienden zijn Naamdag vieren.

Als hoogte punten gelden de naamdagen van de heiligen Michaël (29 sept.), Deme trius (26 okt.) en Martinus (11 nov.), afgewisseld met de ernst van Alles zielen.

Heiligen hebben hun eigen dag en ook de Tsjechen zelf vieren hun naamdag naast hun verjaardag.

De naamdag is zo belangrijk, dat hij op veel sites op de eerste pagina prijkt, zie ook deze van Esther:vysnenydum

Lijst met de dagen: naamdagen

Lijst met de naamdagen: czechrepublic
 
Corrie schreef:
.....tenslotte zijn de kerken in Tsjechië (volgens mij) alleen maar katholieke kerken.
nou nou nou, dat is wel heel erg kort door de bocht...
hoewel de katholieken in de meerderheid zijn, vergeet je dat Tsjechie (Bohemen) een van de eerste protestantse stromingen had (Hussieten = afgeleid van Jan Hus) die al ver voor Luther nogal een stempel hebben gedrukt op het land - en hun politiek. Jiří z Poděbrad was de eerste (en enige overigens) hussietische koning. dus naast de rooms katholieken heb je Československá husitská církev, de Českobratrska církev evangelická, en zelfs een percentage orthodoxe gemeenten (Pravoslavná církev).

maar dat is een beetje off-topic
 
Van onze Tsjechische lerares hebben wij begrepen dat bij "gebrek" aan voldoende katholieke heiligen voor een heel jaar, er ook andere namen in de naamdagenkalender zijn opgenomen.
 
Smajlík_M schreef:
nou nou nou, dat is wel heel erg kort door de bocht...
hoewel de katholieken in de meerderheid zijn, vergeet je dat Tsjechie (Bohemen) een van de eerste protestantse stromingen had (Hussieten = afgeleid van Jan Hus) die al ver voor Luther nogal een stempel hebben gedrukt op het land - en hun politiek.
Ik had zoiets al in mijn achterhoofd maar wist het niet meer precies, vandaar dat ik ook (volgens mij) er tussen had gezet.
Dus Smajlík heel hartelijk bedankt voor deze aanvulling.
 
RoJo schreef:
... bij "gebrek" aan voldoende katholieke heiligen voor een heel jaar, er ook andere namen in de naamdagenkalender zijn opgenomen.
dat is een hele moderne opvatting: vroeger waren de kalenders voor het hele jaar gevuld met allerlei heiligen, maar juist vanwege het feit dat de mensen "modernere namen" gingen gebruiken, zijn de in onbruik geraakte namen ondertussen vervangen door meer gangbare. was dus geen gebrekskwestie.
 
Naamdagen - wat zijn dat?

Ik zie op het forum dit kadertje staan:

Het is 10-06-2006 en vandaag heeft Gita naamdag en morgen Bruno!

en ik vraag mij af wat hier eigenlijk mee bedoeld wordt of wat is het achterliggende verhaal achter naamdagen?:confused:

 

Pelhřimov

Donateur
De naamdag is de gedenkdag van de heilige naar wie een katholiek genoemd is (meestal tijdens de doop, de zogenaamde doopnaam). De naamdagen vallen in het algemeen op de sterfdag van de betreffende heilige. Een bekend voorbeeld is Sint Nicolaas. Hij stierf op 6 december in het jaar 342.

In Nederland en Vlaanderen wordt iemands naamdag niet vaak gevierd, met uitzondering van enkele plaatsen in Limburg. In andere landen is de naamdag vaak belangrijker dan de verjaardag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naamdag
 
ik snap het

He, is echt leuk om te weten. Ik heb meteen op een site gezocht wat mijn naamdag is en dat zij er een heleboel. Of kan je er maar 1 hebben? Ik keek ook even op de naam van mijn man Hans en die heeft als naamdag o.a. 14 december maar dat ik ook meteen zijn verjaardag. Dat scheelt weer een kadootje begrijp ik..........hahaha
 
Nooit geweten dat het zo werkt. Ikzelf heet Mayca als roepnaam, maar mijn officiele naam is Maria. Nu zag ik op internet www.reliplein.nl dat het dan Maria Magdalena kan zijn (22 juli) of Maria, moeder van God (1 januari). Welke zou nu mijn naamdag zijn?
 
als je naam vaker op kalender voorkomt, vier je je naamdag toch alleen een keer per jaar, dus wordt er al vanaf kleinsaf voor je door je ouders gekozen welke dag het is.
Het is trouwens wel zo dat verjaardag belangrijker is en groter gevierd wordt. Naamdag vieren is leuk voor de kinderen. Bij volwassenen word alleen Josef (Pepa) groot gevierd.
 
Bovenaan