Motorrijles in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Het idee: ik wil graag motorrijles nemen in Tsjechië. Mijn reden, tja, daar is het nog niet zo belachelijk duur. 200 euro voor een lespakket. Daar heb je hier nog net 5 lessen voor. Het probleem is dat ik veel lessen nodig zal hebben. Nooit brommer / scooter, gereden. Ik wil dan ook enkel in Tsjechië wat lessen nemen om de motor te leren beheersen. De bijzondere oefeningen, het gevoel van het motorrijden, ervaring opdoen. Het rijexamen wil ik dan hier in Nederland doen, zodat ik geen moeilijkheden heb met omzetten en 185 dagen of iets.

Maar er zijn een aantal problemen. Ik heb geen contacten in Tsjechië, spreek zelf de taal niet en weet nog niet eens of het mogelijk is. De instructeur zal dan ook in het engels les moeten kunnen geven. Op e-mails richting Tsjechische rijscholen heb ik nog nooit iets van een reactie gezien. (nog niet eens een ontvangstbevestiging) Ik heb al eens een rijschool in Praag gebeld, maar zodra ik in het engels begon werd het gesprek gelijk afgekapt.

Kan iemand me meer vertellen over de mogelijkheden? Heeft iemand contacten die me verder kunnen helpen? Of kan iemand vertellen dat ik achterlijke gedachten heb die niet te realiseren zijn? Reacties kunnen ook naar dedromer@email.com

Groeten,

confused.gif

Michel
 
Ben je wel goedkoper uit als je in CZ lessen zou volgen?

Hier in NL zou je alleen voor de (dure) rijlessen betalen.
Ga je naar CZ, dan moet je nog de reis en de accomodatie betalen. Of dat goedkoop is hangt van veel dingen af. Je zegt zelf, dat je veel lessen zou moeten volgen. Dus een lang verblijf zou er wel in zitten.

Dus of je bij elkaar opgeteld goedkoper uit bent in CZ, is toch maar de vraag.

De tijd dat Tsjechie spotgoedkoop was is in ieder geval voorbij.
 
Als het goed is moet je in Tsjechie een heel pakket nemen !!!

De verplichte zoveel lessen, bij auto dacht ik 28 uur ofzo, theorielessen en het examen. Dat hoort 1 geheel te zijn officieel. Dus goedkoop zou je dan toch niet uit zijn.

Misschien dat er wel wat te regelen valt, maar dat weet ik verder ook zo niet.

Ook zijn de motorrijlessen wel iets anders dan in NL.

Heb je een Nederlands rijbewijs? Voor de auto ofzo, ik neem aan dat ze in jou geval wel willen zien of je enigsinds de verkeersregels beheerst voordat ze rondjes door de stad gaan rijden met je. Speciale verrichtingen worden minder en anders dan in NL gedaan.

Ook is het meestal zo dat je instructeur achterop bij je zit, en niet zoals in NL achter je aan rijdt.

En zoals al gezegd is, de accomodatie enzo is ook niet goedkoop.

Dus of er nou echt zoveel voordeel uit te halen is?

Ik zou eerder een kennis met een motor vragen of hij je rondjes op de pakeerplaats laat rijden, net zoals het met het autorijbewijs wordt gedaan haha.

Of ga bij de ANWB langs en doe zo'n test, dan kunnen ze zien hoe je de motor beheerst en aan de hand daarvan kunnen ze zeggen hoeveel lessen je nodig hebt, misschien valt het wel mee. Want of je wel of geen brommer hebt gereden vroeger hoeft amper invloed te hebben.
 
ik wou ook auto rijles nemen in tsjechie bij bradac uit roznov. maar nu is de vraag je als buitenlander nog steeds een auto rijbewijs mag halen!!! en wat heb je nodig. bv een verblijfsvergunning ofzo.
 
Re: Motorrijles in Tsjechië (aanvulling)

Hallo,

Tja, of ik echt goedkoper uit ben. De periode dat ik in Tsjechië ben zal ik ook echt als een vakantie beschouwen. Dat was ik toch al van plan. Oh, en om eerlijk te zijn wil ik het zo regelen, dat ik in een week een compleet lesprogramma afwerk. Dit zal ook wel anders zijn als ze daar gewend zijn?

Oh, dat van de instructeur die achterop zit, is misschien juist een voordeel. Dan leer ik dat tenminste ook gelijk. Er is misschien wel een huisgenote die achter op zal gaan zitten, wanneer ik m'n rijbewijs heb. Dan hoef ik haar niet als proefkonijn te gebruiken.

Om mijn kwaliteiten op de motor in te schatten heb ik al een proefles van twee uur ondergaan. Aan de hand daarvan werd ook een beoordeling gemaakt en dat zag er nog niet zo enorm positief uit. Ik moest rekening houden met minimaal een 1000 euro. Tja, dat vind ik wat veel. En dat moet goedkoper kunnen.

Helaas moet ik zeggen dat ik nog niet veel verder ben gekomen. Ik heb gelukkig al wel een reactie gehad van iemand via de mail die als contactpersoon wil optreden. Mijn dank daar voor.
59.gif
Ik hoop wel dat er nog mensen zijn die me hiermee verder kunnen helpen

Groeten, Michel
 
Re: Motorrijles in Tsjechië (aanvulling)

dedromer schreef:
dat ik in een week een compleet lesprogramma afwerk. Dit zal ook wel anders zijn als ze daar gewend zijn?
Volgens mij was een compleet lesprogramma iets van 28 uur.
Daarbij komt dat je officieel maximaal 2 uur per dag mag lessen, dus dat komt op een week of 3 uit
crazy.gif

Dus niet zo gek dat het anders zal zijn dan ze gewent zijn als je het in een week wilt doen
ahum.gif


Maar ja, als je iets kunt regelen zal het mooi zijn.

Ik snap alleen niet, als je nu al weet dat je er nix van bakt, wat ik uit je verhaal kan opmaken, dat je dan wel denkt in een weekie ff een compleet lesprogramma af te kunnen.

Maar ik wens je er iig wel veel succes en plezier mee, als het je lukt zal het een leuke ervaring zijn denk ik!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Motorfiets met zijspan mag aanhangwagen trekken

Binnen enkele maanden zullen motorfietsen met zijspan aanhangwagens mogen trekken. Minister van Mobiliteit Landuyt bereidt daarover een wijziging aan het verkeersreglement voor.
Zo schrijft de Motorcycle Action Group (MAG) donderdag in een persbericht.
Ons verkeersreglement laat motorfietsen met een zijspan niet toe om aanhangwagens te trekken. "In de resterende Europese lidstaten is dit toegelaten. Hierdoor was het voor de motorrijders uit onze buurlanden niet mogelijk om door België te reizen met zijspan en aanhangwagen. Ook de Belgische zijspanrijders bleven hierdoor in de kou staan", zegt Erwin Steegmans, nationaal MAG-voorzitter.
De MAG vroeg aan minister Landuyt om de wet aan te passen. De sp.a-minister is bereid de wet te wijzigen. In overleg met de MAG Belgium werd een tekst opgesteld. Het ontwerp van koninklijk besluit dat de wijziging voorziet, moet nog naar de gewesten en nadien naar de Raad van State.

bron gva.be 15/12

Als Nederlandse motorrijder kom je wel niet door België om naar Tsjechië te rijden, maar voor de Belgische motorliefhebbers is het een nieuwe uitdaging. Voor de Nederlanders daarentegen biedt het de mogelijkheid om door Belgie te reizen richting zuiden.
 
Bovenaan