Motorrijbewijs

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Liesje, mag ik hieruit opaken da je inmiddels je motorrijbewijs hebt gekocht?

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Uit ervaring, heb in 2000 in CZ examen gedaan voor motor -had ik nog niet- en auto, heb ik sinds 1966.

Tijden veranderen in CZ, zo simpel gaat het niet meer!
 
Ik ga 'm "kopen", deze zomer, wel wat duurder.... 13.000 all in, maar ja, zoals je al zei de tijden veranderen. Met kopen bedoel ik dus lessen plus examen. Ik heb overigens een gedegen motorrijopleiding in NL gehad, alleen dat papiertje heb ik niet. Heb gezien hoe het hier toegaat. Een collega heeft haar rijbewijs (motor) ook hier gedaan en is tijdens het examen het parkeerterrein niet eens afgeweest!
 

Vodnik

† In Memoriam
Liesje, ik heb mijn ervaringen al is beschreven wat betreft rij-examen in CZ, maar nog even de highlights:

In dec 2000 bij rijschool geinformeerd voor een motor opleidnig met rijbewijs.

Advies, joh, doe het ook voor auto! waarom is me nooit duidelijk geworden.

Een (1) les op motor gehad (een jawa 350 TS) Ik was goed gekleed, de instructeur niet (spijkerbroek, dun jasje en dat in december)

Twee keer "les"gehad in een foremann waar het een en ander aan mankeerde (ik mocht bv. niet zelf starten, dat was te ingewikkeld, auto reed op LPG)

Een paar lessen theorie (waarvoor is een blauw lampje op het dashboard?, sireus dit werd gevraagd!)

Dan het examen, naar parkeerplaats gereden.

Theorie examen: een tolk vertaalde wat ik zou moeten zeggen; hij las dus op wat er onder het gevraagde verkeersbord stond.


Al met al een leuke ervaring, denk alleen dat het nu wat serieuser gaat. Het motor rijbewijs in CZ behaald is trouwens NIET om te zetten in een NL rijbewijs, dus heb ik daarna die opleiding nog maar een keer in NL gedaan (en dat is geen kattepis!)
Omwisselen van een CZ rijbewijs naar NL rijbewijs is alleen mogelijk voor B (auto)

Toch succes (btw, bij wie ga je les nemen?)

Oh ja, ik heb toen 10.000 czk betaald, dus 13k nu is niet zo gek als je de inflatie meeteld)



EDIT, Gevonden! De rest van het verhaal stat in posting 7

btw: als je je motor rijbewijs hebt, heb ik nog een leuke JAWA 350 TS staan!
 
Wel vreemd trouwens dat dat rijbewijs niet is om te zetten naar NL. We zitten toch in de EU?
PS: Kan ik uit jouw BTW concluderen dat je het stalen ros ondanks al je rijbewijzen niet meer gebruikt?
 
Dit vond ik over deze materie, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen ABCDE

Vanaf 1 januari 2004 gelden de volgende regels:

Buitenlanders die in Nederland wonen of in ons land staan ingeschreven mogen. voor zover zij afkomstig zijn uit een EEG land met hun buitenlands rijbewijs blijven rijden tot dat die verlopen is. Daarna kan het buitenlandse rijbewijs worden omgewisseld voor een Nederlands rijbewijs.

Hetzelfde geldt voor bewoners, afkomstig uit een aantal aangewezen landen zoals Zwitserland, Andorra, Monaco en Israel geldt, Ook zij kunnen hun rijbewijs zonder problemen omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Vreemdelingen zonder status mogen maximaal 185 dagen (half jaar) na aankomst in ons land met hun oorspronkelijke rijbewijs blijven rijden. Voor hen is er geen mogelijkheid om een Nederlands rijbewijs te halen.

Voor Nederlanders die in het buitenland een rijbewijs hebben gehaald en zich weer in ons land vestigen geldt dat ze maximaal 185 dagen met dat rijbewijs in ons land mogen blijven rijden. Ze kunnen hun rijbewijs omwisselen als dat ten minste een jaar geldig is en ze kunnen aantonen dat ze ten minste een half jaar daadwerkelijk in dat buitenland hebben gewoond.
(tegengaan rijbewijstoerisme)
Hetzelfde geldt voor buitenlanders die in ons land een legale status hebben.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wel vreemd trouwens dat dat rijbewijs niet is om te zetten naar NL. We zitten toch in de EU?
PS: Kan ik uit jouw BTW concluderen dat je het stalen ros ondanks al je rijbewijzen niet meer gebruikt?

De motor staat momenteel in de gang, daar ga ik er graag op zitten en roep dan Broemmmm Broemmmm ringgdngdngding. Mila (moje manzelka) vraagt dan of ik er ook van die lekkere twee-takt lucht bij kan maken, dan vindt ze lekker ruiken............

Maar goed, bij mooi weer, en absoluut vrij van bewolking, rijd ik er ook buiten nog op (vandaar de km stand: 5600 en bouwjaar 1996!).
Voor jou doel zou ik maar is naar Yuki kijken, betaalbaar, en handig in de stad! (www yuki cz)

P.
 
Bovenaan