Motobar U Hanky (motor-ontmoetingsplaats)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tijdens onze motortocht door Tsjechië en Slowakije in oktober 2011 werden ik en mijn broer door een andere motorrijder in Noord-Moravie meegenomen naar een absoluut te gekke motorbar met louter allerlei motorfanaten en ronduit echte motor-mafqezen. We keken werkelijk onze ogen uit op die bewuste zondagmiddag. Allemaal bebaarde kerels in zwart leer gehuld, zware Harleys of grote Japanse shoppers rijdend in gezelschap van veelal jonge vrouwen en meisjes. Of bloedsnelle race-machines met daarbij horende motorcoureurs. Daar zaten wij degelijke BMW-rijders dan tussen in onze nette Parijs-Dakar outfit. Maar wel meteen aanspraak gekregen en enkele gezellige uurtjes doorgebracht allerlei ervaringen uitwisselend met onze nieuwe Tsjechische motorvrienden. Dit is het adres, een must voor iedereen die naar Tsjechië gaat op de motor, trouwens je kunt er ook overnachten.

Adres: 74281 Bravantice, Tsjechië

http://www.motobaruhanky.com/fotogalerie
 
Leuk, heb het in ieder geval opgeslagen. Deze zomer zit ik in july in hute pod tremsinem voor 4 daags motormeeting. Blijf dan een week of twee nog dus ga er zekerlangs.
 
Hoi Kees, je zit er wel een heel eindje uit de buurt maar dat hoeft geen probleem te zijn, een klein dagje rijden als je lekker binnendoor rijdt. Heb ik in oktober met mijn broer ook gedaan. Eerst via het noorden van Tsjechie naar Poprad en daarna weer terug via Trencin, Brno en het zuiden van Tsjechië naar Cheb. Alles binnendoor, werkelijk een droomtocht met een schat aan motorrijervaring die je weer opdoet. Trouwens die motorontmoetingsplaats zal je wel bevallen, dat zijn dus echt nog de motorrijders met de mentaliteit van ons in de late 70er en 80er jaren, pure kameraadschappelijke motorliefhebbers. Ik hoor het wel van je als je er geweest bent.
 
Mooie stad dat Cheb Kees, ook met een hele bijzondere geschiedenis zoals een aantal mensen hier weten. Maar het is in ieder geval het bezichtigen waard. Mooi opgeknapt en gerestaureerd, voor nog enkele jaren was het een oude vervallen en vieze stad, nu steekt het andere steden als Karlovy Vary of Marinske Lazne naar de kroon. Slowakije is natuurlijk helemaal een mooi land met haar geweldig natuurschoon en hoge bergen. Absoluut een stuurparadijs, ik heb er iedere minuut op de motor genoten van het bochtenwerk in combinatie met de prachtige natuur. Je moet wel uitkijken want overal lopen Roma's op en langs de straten, ook op de wegen buiten de bebouwde kom vooral in de streek onder Poprad en Banska Bystrice. Het lijkt wel of daar alleen maar Roma's wonen. We hadden er verder weinig last van. Hoe ga je met de tent of hotelletjes?
 
Ik ga al jaren met de tent, maar als het erg slecht weer is pakken we vaak een blokhut of zo op een camping mits beschikbaar. 2 jaar geleden ben ik op een meeting in Tsjechie geweest en hadden we een rit naar de bikers cave. Ook indrukwekkend. In cheb slapen we in een kamer op een kleine camping. Hoeven we de eerste nacht niks uit te pakken.
Sinds afgelopen jaar heb ik een aanhangertje achter de motor, kan je toch wat meer meenemen.
 
Wat voor motor rijd je eigenlijk als ik zo brutaal mag zijn? Overigens ik zelf ben niet zo'n campingganger dus verblijf ik meestal in hotels of pensions. Ik rijd erg veel dus ben 's-avonds afgemat en wil dan meteen een warme douche, lekker eten en mijn mandje in. Maar OK ieder zijn ding en dat campingleven heeft natuurlijk ook zijn charmes.
 
Ik heb een honda shadow vt 1100 uit 1986. Een klassieker dus. Ik ga de meeste shadow meetings af als het ff kan. Tsjechie is voor mij een heel mooi land, mooie natuur heel afwisselend, vriendelijke mensen en ook ideaal voor kamperen. Meeste campings hebben ook blokhutten, omgebouwde wijnvaten, kortom genoeg om voor een redelijke prijs te overnachten. Ik ga dit jaar met een maatje (misschien meerdere mensen) dus wil hem ook wat van Tsjechie laten zien. Wat ik zowiezo ga doen is 1 nacht in Pilzen, bij de brouwerij. Ben een bierliefhebber, dus.....

Ken een aantal leden van de Tsjechische shadowclub en die gaan we dit jaar weer ontmoeten. Cheb is eigenlijk de standaard plek geworden voor mij voor de 1e dag. Daarvandaan zien we wel.
De bedoeling is om overal waar we overnachten ook de omgeving te verkennen. Rustig aan want haast ,is juist iets waarvoor ik naar tjschie ga, wil ik niet hebben. Geen stress gewoon relaxen.
Hier wat foto's van 2 jaar geleden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=SP7BMTN3
Motor is intussen wat verbouwd.
 
Mooi zo, een goed plan. Het is een hele buffel die motor van je en ziet er ook erg netjes uit voor zijn leeftijd. Zelf rijd ik een gepimpte BMW R1150 Adventure (Paris-Dakar uitvoering zo,n beetje), ideale machine voor het betere stuurwerk in Tsjechie en Slowakije. Laatst bij een wegopbreking nabij Hřensko ben ik ermee gewoon door een flinke beek gereden omdat het niet anders kon en we dus daardoor moesten. Geen probleem, de politie stond nog vriendelijk naar ons te zwaaien daarbij, dat is zo leuk zulke dingen.
 
Zo net bericht gekregen dat er in july een shadow treffen is. Lokatie hute pod tremsinem. Nu ben ik wel in de buurt daar geweest, zo'n 50 km verder, maar kent iemand die omgeving en zo ja graag leuke tips. restaurantjes, bezienswaardigheden etc.
Ga er 3 weken vakantie van maken totaal. Dus 4 dagen meeting en daarna hoppa.
Overigens nog een leuke anekdote over de meeting van 2 jaar geleden. Kom ik aangereden in tsjechie, rokend achter mijn windscherm. Rij door dorpjes en stadjes. Relaxed zwaaiend naar o.a. agenten die auto's aan het controleren zijn of bekeuren voor snelheid. Kan ook. Ik denk zo'n 700 km totaal verspreid over 5 dagen. Met een sigaartje rustig tuffend.
Kom ik op de plek van de meeting aan en parkeer mijn motor. Brandende sigaar in mijn mond. Handjes schuddend en meteen (heel stoer) jedna klabasha en jedna pivo prosim aan het loket. Grote ogen, een buitenlander die in het tsjechisch besteld.
Ijs was gebroken. Komt er een mede shadow rijder naar me toe en vraagt me of ik zo rokend aan kwam rijden. Ik vertel dus (in het engels) dat ik als ik rijd ook rook.
Paniek paniek. Wat bleek, tsjechie is het enige land dat roken op een motor verbied. Ik had mazzel gehad dat ik niet aangehouden was. Met een smile op me gezicht vertel ik dat ik al rokend en tuffend vriendelijk naar agenten had gezwaaid en zo. Weet ik dat dat verboden is.
4 dagen meeting 3 dagen toeren door het mooie boheems paradijs en rokend als een ketter. Gelukkig gene problemen gehad.
Vorig jaar was een deel van de tsjechen op bezoek in riethoven en uiteraard ene kistje sigaren meegebracht voor mijn "nieuwe" vrienden.
 
Bedankt voor de info. Dat andere treffen gaat het niet worden. is te vroeg en geen shadow meeting. We zijn van plan 28 juni of de 29e te vertrekken hier. Aanhangertje erachter en rustig richting Cheb tuffen. Daar 2 overnachtingen en dan paar daagjes rondtrekken. 5 juli op hute pod tremsinem. na het weekend verder vakantie houden in tsjechie en beetje dingen zien.
 
Bovenaan