Mooiste dierentuin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
De mooiste vindt ik nog steeds die van Praag al is deze van Zlin ook niet mis. Op deze link vindt je ze allemaal, ook deze van Slovakije met de adressen ervan zoo.cz Gewoon op de naam op de kaart klikken.
 

baret

† In Memoriam
dierentuin

Ja Gerard en natuurlijk Erna. Die van Dvur Kralove is ook heel bekend en beroemd in de wereld van de dierentuinen vanwege hun succesvolle teelt programma met de witte neushoorn in gevangenschap, vanwege hun uitgebreide safari en door de permanente expositie van de meesterwerken van de pre historische dierenschilder Zdeněk Burian.

Vooral dit laatste is werkelijk uniek in de wereld.

Misschien heeft Freddy nog wel ergens een fotootje?
 
dierentuin

Wij zijn in praag en in usti nad ladem geweest praag is mooier
maar wat lopen betreft het is bij allebei een flink hoogt verschil
proberen elk jaar een dierentuin te bezoeken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Baret dat zou leuk zijn wij hebben ook wel foto's van de dierentuin,maar weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen.
Dus Freddy ga je gang.
baret schreef:
...de permanente expositie van de meesterwerken van de pre historische dierenschilder Zdeněk Burian.

Er staan er enkele in de fotogalerij, gebruik zoekterm "zoo dvur" en deze komen tevoorschijn zoo dvur Er staan er ook enkele bij van de binnententoonstelling.
 
Ohrada

Vlakbij Ceske Budejovice is een klein dierentuintje, Ohrada, vlakbij kasteel Hluboka, dit wel leuk om een keer gezien te hebben, maar als je in Dvur Kralove bent geweest, is dit klein.
Ze zijn wel een aantal verblijven aan het opknappen en bijbouwen.
 
Vooral de ijsberen en de giraffen vonden we in de Praagse Zoo alles overtredend.
Niet voor niks behoort de Praagse zoo tot de top 7 van de wereld.

In Olomouc ga ik voor de apen en de wasbeertjes !! De apen hebben er een hele grote afgespannen ruimte waar je als bezoeker toegang krijgt en de wasberen lopen via een doorschijnende koker over de baan naar hun domeintje.
 
Zoo Zlin is voor ons de topper. Prachtig is het daar, wat een ruimte en een rust en midden in de dierentuin staat een mooi kasteel. Je kunt vrij tussen de kangaroes lopen, zonder hekken.
 
Bedankt voor alle tips. Ik ga ze op mijn gemak eens bekijken welke er in de buurt zijn. We zijn al eens in Liberec geweest en die vond ik heel erg leuk. Nu zitten we een uurtje van Praag vandaan dus ik denk dat we die ook maar eens moeten gaan bekijken.
 
Dierentuin

De dierentuin van Plzen is ook erg mooi. En erg uitgebreid (grote oppervlakte!) bovendien. Aanwezigheid van div. wilde katten deed mij erg goed!
En ja, de dierentuinen van Jihlava (div. roofvogels op stokken op nog minder dan één meter van je af!) en Dvur Kralové zijn ook zeker de moeite waard.
 

char

† In Memoriam
Kijk!... dat scheelt mij en hoop tikwerk!!... (met 1 vinger!)

In Dvur Kralove is een heel mooie dierentuin. En heeeeel groot. 1991 of zo. Er gaat een treintje, van ergens midden in de dierentuin, naar de plaats waar je, gratis, met een soort safari-bus mee mag. Alleen maar hoefdieren dus, in dat Safaripark. Langs de weg van het treintje, links aan het pad heb je dus neushoorns, zebra's, neushoorns, giraffe's, neushoorns, giraffe's, zebra's , neushoorns ,en volgens mij nog een paar neushoorns. Aan het eind van het ritje, met het treintje,(en wij hebben nog meegemaakt, dat er ezels/paardjes voor liepen), ga je een klein tunneltje onderdoor. Voorbij dit tunneltje, ligt links een echte Leeuw!! Met 3 leeuwinnen, veilig achter glas en gaas. Een echte Leeuw! Maar al zo oud. Hij heeft een goed leven zo, lekker in het zonnetje, met zijn kunstgebit en zonnebril! (Tenminste, dat vertelde ik de kleine kinderen op de diverse campings, waar wij op hebben gestaan, en die nog nooit in deze dierentuin waren geweest.) Het verhaal van de olifant, die mondharmonica speelt, is wel echt waar! Maar goed, op het terrein staat dus een groot buitenhuis, een soort klein paleis. Begin 90 nog behoorlijk vervallen, nu helemaal gerestaureerd. Onder dit gebouw is het Nachtdierenverblijf. Toen, en nu nog, moest je eerst een soort houten schuur, naast het geboow, in. (met een heel klein beetje licht). Daarna ging je, door een deur, het Nachtdierenverblijf in. Met de nadruk op: NACHT! Het was er zo donker, dat je de dieren niet eens kon zien!! Wel hoorden wij af en toe, "" Tok"", en daarna wat gemompel, een stuk verderop. Wat zou dat zijn? .... Nou, dat was die ijzeren paal, midden in het pad, waar ook ik met mijn harses tegen aanliep!!!
Carlo.
Nog steeds een heel mooie dierentuin!!...

Char.
 
Dvur Kralove de dierentuin is weer flink aan het uitbreiden, er worden nu bungalows gebouwd in het safaripark, waar je kunt logeren tussen de beesten. Een beetje Afrika in CZ. De dierentuin ligt in onze achtertuin, maar we vinden het nog steeds een van de leukste dierentuinen in CZ
 
Bovenaan