Mollen!!!!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Zijn wij nu de enigen in Tsjechie die er last van hebben? Die lieve aardige beestjes waar de Tsjechen een jeugdserie van hebben gemaakt? Krtek???

Vorige zomer naast het huis een stuk gazon ge-egaliseerd. De grond verbeterd. (Goed) Gras gezaaid. Drie dagen werk, en dat voor een pensionado op vakantie. Elke dag even besproeien, lekker vochtig houden. Gazonnetje lag er fantaaaaaastisch bij. Ceulemans zou er trots op zijn geweest.

Dan de deceptie toen we van de week in Zbyslav kwamen. Bulten op het gazon, en niet zulke kleintjes ook. Totaal veruïneerd, het gazon. Drie dagen werk naar de knoppen. Die lieve, aardige troetelbare en aaibare beestjes. Ik kon wel janken. Het lijkt wel of die krengen afgesproken hadden om het nieuwe grasveldje van die Hollanders in Zbyslav even te bewerken.

Gisteren zag ik ze liggen, bij de Poagro in Klatovy. Mollenklemmen. 49 Kronen per stuk. Nu daar heb ik wel een paar kroontjes voor over. Kopen die dingen dus. En kom nu niet aan met verhalen dat het zo zielig is voor de beestjes; of dat ze zo goed werk doen door de grond luchtig en schoon te houden. Nee, de klemmen worden gezet. Nu is het wachten op het resultaat.

Bij het googelen op internet zag ik dat er nog een andere methode is om de beestjes te verdelgen. De gangen van de mol laten ontploffen. Lijkt mij wel wat.

En ik kan me ook niet heugen dat ik zaadjes van de paardebloem heb gezaaid. Het sterft er van. Ik denk dat ik de bende maar ga betegelen, of heeft iemand anders een ander idee?
 
Of een effectieve diervriendelijke manier gebruiken:

http://www.muizenval.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=22

We hebben er 2 geplaatst en ze werken zo goed dat onze Tsjechische buren ons gevraagd hebben om ze ook voor hun mee te nemen. Dat hebben we uiteraard gedaan. En nu zij zijn ook voor het eerst in 25 jaar mollenvrij.
Of de mollen nu bij hun buren zijngaan graven weet ik niet:ja:


Pas op.... dit werkt alleen bij "hang(jeugd)mollen" .....
 
Van de winter hebben we alle mollebulten voorzien van carbid, toen we er door waren ( 2 kg ) heb ik mijn zoon 2 doosjes met strijkers gekocht 200 stuks. Met zijn vriendje hier hebben ze de gangen opgeblazen strijker erin dichtmaken of voet er op. Nu is het voorjaar en heb toevallig de laatste gevangen was een hele dikke. Ik denk dat ik erdoorben. Nu heb ik misschien straks weer last van woelratten maar dat zien we dan wel weer.
 
Mollen zijn een beschermde diersoort in de CZ

Nee Tabe je bent echt niet de enige die van onze vriendjes last hebben. Ons weiland is er momenteel bezaaid mee, met zowel mollen als paardenbloemen.
Mijn man doet met enorm zijn best om ze te vangen, met wisselend succes, gelukkig is onze tuin er nog van verschoond.
Overigens moet ik jullie wel waarschuwen want volgens onze CZ vrienden is de MOL IN DE CZ EEN BESCHERMDE DIERSOORT en als je betrapt wordt op het doden ervan, kun je wel degelijk flinke sancties verwachten.
De beestjes zitten nu aan de overkant van de weg in Pavel zijn akker:D:stout:
Dat is ook logisch want dat grasveld is ook véél groter, daar hebben ze veel meer ruimte om voort te planten
 
Ben je hier zeker van dat het beschermd is ?? Kan me haast niet voorstellen welk nut ze hebben. Ik vang ze dus met klemmen de rest die ik nog heb. Maar als het niet mag haal ik ze gelijk weg, alleen weet ik dat mijn tsjechische kennissen juist super vind dat ik ze vang, en hebben me ook in het verleden geholpen wachten tot je iets zien en dan doodtrappen.
 
Ja Piet, ik weet het zeker, diverse van onze vrienden hebben ons dit gezegd. Ondanks dat enkele van hen onze vallen ook geleend hebben.
Ook Pavel die jachtopziener is, heeft ons er met zeer veel nadruk op gewezen.
ze zijn zeker wel nuttig ze eten naast regenwormen ook schadelijke larven (engerlingen) en slakken.
 
Tabe ,Als je 4 jaar geleden naar mijn advies geluisterd had en keizerskronen geplant had je dit probleem niet gehad.
Maar ja,als je de jacht op deze diertjes liever aangaat dan maar knallen.:knots::geintje:
Als ik jou was zou ik de orange kleur kiezen.
vallen beter op tussen de paardenbloemen.:stout:
Cees
 
Mollenklemmen plaatsen? En dan het risico lopen dat er van alles en nog wat in kan lopen! Kijk je ze een paar keer per dag na of mogen ze kreperen in die vallen? Sorry hoor, maar wij hebben dergelijke vallen aangetroffen in de tuin van ons vorige huis: je wilt niet weten wat ze kunnen aanrichten!
Kies maar liever voor die prachtige (stink)bloemen:stout:
 
Onze hond zorgt ervoor dat er nooit een mol in onze tuin komt!
We hebben er een paar jaar geleden 2 gehad en ze heeft net zolang gewacht tot ze ze kon vangen en doden!
Daarna is er nooit een mol in onze tuin gesignaleerd, in de buurtuinen des te meer!

Trouwens, we hebben een Yorkshire Terrier!
 
Bovenaan