Mlada Boleslav en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Zoals belooft in een andere topic een verslag van onze vakantie.

Op vrijdag 10 juni zijn wij vertrokken naar onze overnachtingsadres in Bannewitz. Ondanks dat wij "maar" naar Mlada Boleslav gingen toch gekozen voor een overnachting aangezien het ook pinkteren was dat weekend. Maar goed ook.
Om 08:00 uur vertrokken vanuit Avenhorn en pas om 18:30 uur in Bannewitz. File, file en wegwerkzaamheden.
Zaterdag zijn we rustig gaan ontbijten en om ca. 10:00 uur richting Pirna om bij Hrensko de grens over te gaan. Alles binnendoor gereden, wij hadden toch tijd genoeg. Aankomst bij het door ons gehuurde huis niet eerder dan 16:00 uur. Onderweg bij een restaurantje lekker geluncht.

Om 14:30 uur in Mlada Boleslav en eerst de supermarkt opgezocht om de nodige boodschappen in huis te halen tot de volgende dag.

Om 16:15 uur bij het huis en met de eigenaar/beheerder een rondje gelopen. Daarna de spullen uit de auto, het zwembad uitgeprobeerd en een pizza gegeten.

Zondag de boodschappen in huis gehaald en de supermarkten bekeken (Albert/Interspar).

Maandag verplicht thuis. De whirlpool was stuk en er kwam een Techniker. De whirlpool was de verdere vakantie een drama...:(.
Wel uit eten geweest die avond.

Dinsdag richting Kutna Hora. Daar natuurlijk het knekelhuis bekeken.




Ook Kutna Hora verder bekeken. Maar wat was het warm. De honden wisten niet waar ze het zoeken moesten. Gelukkig kregen ze bij elk terras waar we kwamen was er al snel een bak water, vaak nog eerder dan dat wij te drinken hadden.

Woensdag bij het huis gebleven. Veel te warm om met de honden op pad te gaan. Wel uit eten geweest op het centrale plein van Mlada Boleslav. In de avond is de fontein en waterloop erg leuk om te zien.



Op donderdag nog steeds geen verbetering in de temperatuur, maar we wilden wel wat zien. Dus op naar Melnik. Daar had ik van gelezen dat daar de Labe en de Vltava bij elkaar kwamen en dat leuk was om te zien. We hebben het gevonden :). Natuurlijk maar weer een terras opgezocht om iets te eten en te drinken.

Vrijdag weer bij het huis, tot onze spijt...echt veel te warm.

Zaterdag zijn we eerst naar Jicin gereden om de markt te bezoeken. Aangezien we hadden gezien dat er jaarmarkt was in Mlada Boleslav zijn we daar op de terug weg langs gereden. We keken raar op dat we moetsen betalen, maar eenmaal op de markt begrepen we dat. Er waren mensen die in ridderkleding rondliepen en er waren eet en drink stalletjes.



Dit was week 1, week 2 volgt.
 
Zo week 2 dan nu.

Op zondag naar Terezin gereden. Ik had de kleine vesting al een aantal jaar geleden bekeken, maar mijn man nog niet en de vrienden die met ons mee waren ook nog niet.
Dus de afspraak was nu: De grote vesting met zijn allen en de kleine vesting zou ik dit keer buiten blijven met de honden.
Wij hadden het Ghetto museum al gezien, dus onze vrienden naar binnen. Die kwamen onder de indruk naar buiten.
Daarna zijn we richting de kleine vesting gegaan. 3 personen naar binnen en ik buiten. Ik had ze al verteld dat ze ongeveer anderhalf uur zoet zouden zijn. Na een uur gaat het spetteren dus ik op naar de auto. In de auto lekker zitten lezen. Op eens staan ze naast de auto en nu waren ze alle 3 onder de indruk. Aangezien we niets gegeten hadden een snelle hap genomen bij de parkeerplaats. Na de snelle hap op naar het crematorium. Daar waren we 's morgens al geweest, maar de mannen moesten een hoofddeksel op en de honden mochten niet mee. Dus met de auto terug. Daar lagen petten in.



Nadat wij het crematoruim hadden gezien weer op huis aan.

Maandag zijn we naar de dierentuin van Praag geweest. Wij waren daar al in 2007 geweest en hadden ons toen verbaasd over het te kort aan eetgelegenheden. Nou dat is veranderd.
De nieuwe uitkijktoren is door de heren ook beklommen.



De dagen daarna werd onweer voorspelt en aangezien onze hond daar bang voor is thuis gebleven. En omdat de temperatuur "maar" 30 graden was.

Donderdag iets koeler dus naar de Prachovske Skaly gegaan. Iets te weinig voor onderzoek gedaan :bloos2:. We hebben 2 1/2 uur voor berggeit gespeeld, zonder drinken, alleen water mee voor de hond. Ook ons eigen schuld...Je moet niet van wit/rood/wit afwijken als je niet goed naar de wandelroutes kijkt en halkverwege over gaat op wit/groen/wit. Maar overleeft, lichtelijk uitgedroogd en dus bij de kiosk snel water gekocht.



We hadden nog tijd, dus op ons gemak richt Turnov waarover ik had gelezen hier op het forum dat wegnummer 10 een mooie weg/route was. Degene die het hier geschreven heeft: Mee eens :top:, we hebben de weggevolgd naar Harrachov omdat wij wel eens springschansen wilden bekijken.



Op vrijdag de laastste boodschappen gedaan, souveniers gekocht en ingepakt.

Zaterdag weer naar huis :(

Al met al een fijne vakantie, maar om dingen te bezichtigen met honden was de temperatuur te hoog. Wij gaan zeker nog eens terug naar het noorden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Brig, heel mooi dat ik mocht meegenieten van je vakantie. Misschien mede door het warme weer was er een goede verdeling in het programma. De afstanden vanuit Mlada Boleslav leken me eerst vrij groot, maar bij nader inzien ligt deze plaats toch vrij centraal voor dit soort bezoeken. Zelf nu ook meerdere malen in dit gebied geweest, maar wij bezoeken het vanuit Splzov aan wegnummer 10 even voor Zelezny Brod. Brig nogmaals bedankt voor je verhaal.
 
Bovenaan