Milieuvignet nodig in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

50plusser met toerisme kriebels naar Praag hier :D
Heb dankzij dit forum al antwoord gevonden op een paar vraagskes, top jongens :toppie:

Echter over deze kan ik niets vinden:
Is er nu een milieuvignet vereist voor Praag of niet?

Volgens DEZE site wel, maar de boetes beginnen pas te vallen in 2017.
Ik plan mijn reis in september 2016.
Heb ik nu dergelijke milieuvignet nodig voor Praag of niet?

Indien ja, kan ik ze dan ook bij http://www.hartmanova.eu/tol-vignet/#vignet bestellen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
VrGr
Alain
 

kuurgast

Donateur
Milieuzones
Sinds 1 januari 2016 is de Praagse binnenstad een lage emissiezone geworden. Benzinevoertuigen moeten minstens voldoen aan Euronorm 1, dieselvoertuigen aan Euronorm 3. Een vignet kost CZK 80 (circa € 3) en is verkrijgbaar bij de verkeersafdeling van de gemeente. In de loop van 2016 zal je het vignet ook online kunnen aankopen.

Vanaf 2017 riskeer je een boete van CZK 1500 tot 2500 (circa €50 tot €100) als je de Praagse binnenstad zonder een milieuvignet binnenrijdt.
Dit is wel interessant om uit te zoeken.
Staat soortgelijke info op urbanaccessregulations.eu en anwb.nl.
Hele lijst met vrijstellingen op nl.urbanaccessregulations.eu.
Ze zijn er al enkele jaren over bezig volgens radio.cz/en.

1848488_484553_X_2014053011410968719.gif

Bij invoering zal bovenstaande bord aan het begin en einde van de zone komen.
Afbeelding van praha.eu.
 
Laatst bewerkt:
@PuNkEnStEiN
Neen, neen vervuilen zit niet in de aard van het beestje, zal ik dus niet doen.
Boetes betalen ook al niet graag, dus proberen te vermijden.

@kuurgast
Leuk dat ik je iets interessants kon aanbrengen:stout:
Veel plezier tijdens je zoekwerk.
Meer dan bovenstaand kon ik niet vinden in een taal dat ik kan lezen :bloos2:

Anyway, bedankt voor de reacties
En inderdaad, ik hoop op veel plezier in Praha... ...

Om af te sluiten, kennen jullie dit?
KLIK
Staat dus echt als intro op het album "Dazzle ships" van OMD uit 1983.
 
Hallo beste Tsjechië kenners!
Hebben jullie iets concreets kunnen vinden rond die milieuvignet voor Praag want alle sites die er iets mee te maken hebben kan ik niet lezen :bloos2:
Dat belooft voor het lezen van borden en straatnamen :fluit:
Bedankt voor jullie inputs.
Alain
 
Vanaf 1 januari 2017 treedt in Praag de eerste Tsjechische milieuzone voor personenauto's in werking. Er is dan een milieusticker nodig om de stad nog in te mogen rijden.

Gelukkig worden (waarschijnlijk) over en weer de Duitse en Tsjechische milieustickers erkend, zodat niet de hele voorruit vol komt met tolvignetten en milieuvignetten. (Als je dus niet in Praag of Duitse steden zelf hoeft te zijn, maar enkel op doorreis langs de rondwegen, is een milieusticker niet nodig.)

Meer informatie later op onze site, alsmede een bestelmogelijkheid, zoals nu reeds met de tolvignetten.

https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/index.html#milieusticker
 

Bijlagen

  • milieustickers praag tsjechie.jpg
    milieustickers praag tsjechie.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 2

Ad Verschoor

Donateur
Voorlopig geen milieuzones in Praag
Auto en politiek.
TUV-Milieusticker-groen-Aken.jpg
De Tsjechen hadden een simpel systeem bedacht voor steden als Praag waar de milieubelasting best groot is. Gewoon net als in Duitsland stickers op de voorruit in de kleuren rood, geel of groen. Hoe schoner de uitstoot hoe groener de sticker….. Zou per 1 januari zijn ingegaan, maar helaas. Niet gelukt! Die voor vrachtauto’s is overigens wel van kracht en wie met een oude en vervuilende truck richting centrum Praag rijdt en niet de juiste sticker op zijn wagen heeft zitten mag rekenen op een prent. Maar voor personenwagens is er nog even rust. Overigens zijn de pragmatische Tsjechen wel zo aardig om de Duitse TUV-stickers te erkennen als gelijkwaardig aan die in eigen land. Omgekeerd doen de Duitsers dat met die Tsjechische stickers. Een voorbeeld voor de slechts politiek correct denkende Nederlandse gemeenten die telkens weer hun eigen wiel willen uitvinden en vooral denken in termen van uitsluiten en bekeuren in plaats van oplossingen voor een schoner stadsmilieu. (Hartmanova)

Bron: auto.blog.nl
 
Bovenaan