Milieu/klimaat

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Actie van Geenpeace aan bruinkoolwinning in regio Most

Een 30 tal Greenpeace-activisten protesteerden deze morgen tegen de mijnbouw in Horní Jiřetín in de buurt van Most. Ze slaagden erin om een van de grote afgraafmachines tegen te houden en bevestigden een groot spandoek met de vermelding "STOP!". Andere slogans waren "Hier begint de klimaatsverandering".

idnes.cz

JW2713eb_DSC09138.JPG
 

char

† In Memoriam
Het is gigantisch, wat daar de laatste 50-60 jaar weggegraven is!!
Vele tientallen vierkante kilometers, en op sommige punten een paar honderd meter diep. En dat is allemaal verstookt.
Maar,... het is nog niet eens een speldenprikje,.. vergeleken met de mijn-dagbouw in bijvoorbeeld China.

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Greenpeace-activisten vragen aandacht EU politici

Greenpeace-activisten hebben actie gevoerd om aandacht te vragen voor de komende conferentie over klimaatverandering. De conferentie zal precies over 333 dagen in Kopenhagen plaatsvinden. Deze nacht en vanmorgen hebben ze het EU-logo en slogans geprojecteerd op de Praagse burcht en op de Karelsbrug. Vanmiddag was er een poging om een EU vlag op te hangen aan de grote vlaggemasten op de Praagse burcht maar de "klimmer" werd door de brandweer gestopt en aan de politie overgegeven. Met deze acties willen ze de Tsjechische politici herinneren aan hun verantwoordelijkheid als onderdeel van het EU-voorzitterschap.

idnes.cz

PJE284908_01_GPslideshow_009.jpg


152490-article-2bk36.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische president op conferentie klimaatontkenners

De president van Tsjechië, momenteel voorzitter van de Europese Unie, heeft een toespraak gegeven op een grote bijeenkomst voor ontkenners van de klimaatverandering. Václav Klaus verdenkt klimaatactivisten ervan "enkel aan hun eigen belangen en winst te denken."
De conferentie gaat deze week in New York door met als titel “Klimaatverandering: was het ooit echt een crisis?”. Ze is georganiseerd door het Heartland Institute, een denktank uit Chicago die in 2006 opgericht werd door Exxon Mobile. Als sprekers zijn onder meer een orkaanvoorspeller en een gepensioneerde astronaut uitgenodigd. Maar de organisatoren waren pas helemaal in de wolken toen ze de president konden strikken van het land dat momenteel de Europese Unie voorzit.

Klaus is niet aan zijn proefstuk toe. Hij windt er geen doekjes om dat hij niet alleen sterke twijfels heeft bij de Europese eenmaking, en van de klimaatverandering gelooft hij al helemaal niets. Meer nog, de inspanningen om de wereld te beschermen tegen de ergste gevolgen van de klimaatverandering zijn volgens de president een aanslag op de persoonlijke vrijheden.

Tijdens zijn speech beschuldigde Klaus de Europese regeringen ervan paniek te zaaien en mee te heulen met radicale milieuactivisten. Wie campagne voert voor de strijd tegen de klimaatverandering, is volgens de president “niet geïnteresseerd in temperatuur, CO2, wetenschappelijke hypothesen en hun evaluatie, vrijheid of markten. Ze zijn alleen geïnteresseerd in hun eigen belangen en hun winsten, met de hulp van politici.”

Met milieuorganisaties loopt de president nog minder hoog op. “Het is evident dat milieuactivisten het klimaat niet willen veranderen”, zei hij onder een staande ovatie. “Ze willen ons gedrag veranderen. Ze willen ons controleren en manipuleren."

mo.be

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Japan koopt Tsjechische rechten op vervuiling

Japan heeft Tsjechische kredieten gekocht om veertig miljoen ton CO2 te mogen uitstoten. Het gaat om uitstoot die Tsjechië zelf niet gebruikt. Over de waarde van de deal wou de Tsjechische milieuminister niet veel kwijt, maar een deel van het bedrag zou gebruikt worden om Japanse technologie in Tsjechië te stimuleren.

Kredieten
Volgens de Kyoto-norm moet Tsjechië zijn uitstoot tegen 2012 met acht procent verminderen in vergelijking met het niveau van 1990. Het land is daar echter al lang in geslaagd en heeft de uitstoot met liefst 24 procent doen afnemen. Daardoor beschikt Tsjechië over 140 miljoen 'kredieten'.

Japan ligt ver achter op de plannen om minder uit te stoten. Toch heeft het land ambitieuze plannen. Japan wil de uitstoot tegen 2050 met 80 procent doen verminderen en onderzoekt of het mogelijk is de broeikasgassen op te vangen en op te slaan.

Nog kandidaten
Er zijn nog kandidaten om de Tsjechische kredieten te kopen. In mei heeft het land een gesprek met de Wereldbank en ook Oostenrijk, Spanje en enkele andere landen zijn geïnteresseerd. In overeenstemming met Kyoto zal het geld vooral gebruikt worden om het energieverbruik van de bevolking efficiënter te maken en om energie uit duurzame bronnen te ondersteunen. (gb)

hln.be

media_xl_886924.jpg
 
Dit is toch te zot voor woorden!! :kwaad:
Waar zijn die ........ mee bezig! :kwaad:
En moet zo de wereld beter worden voor ons (en dus ook hun) nageslacht?? :kwaad:
Oei wat word ik hier gietgloeiend kwaad van!!! :kwaad:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik begrijp je reactie niet corry.

Dit is toch prima? CZ voldoet ruim voldoende aan de gestelde normen!

Japan haalt de normen (nog) niet dus moeten ze iets doen, enerzijds afkopen en anderzijds uitstoot beperken aar ze mee bezig zijn!

En eigenlijk maar gelukkig dat het aan Azie verkocht is en niet aan Nderland!
 
Ik begrijp Corrie wel.

Doodordinair handje klap waar niemand precies weet wat er gebeurd.

De wereld wordt daar inderdaad niet beter van.

Ik ben niet kwaad, aleen diep teleurgesteld.
 

Vodnik

† In Memoriam
volgens mij zit het hel simpel in elkaar.
Elke ton CO2 uitstoot heeft een financiele waarde. Ieder land moet zijn CO2 uitstoot verminderen, als je uiteindelijk minder CO2 uitstoot dan je door Kyoto is opgelegd dan kan je de extra verlaagde tonnen C02 verkopen aan een ander land dat zijn opgelegde doelstellingen niet haalt.. CZ was in staat meer CO2 uitstoot te verlagen dan was opgelegd en maakt dat nu te gelde, met dat geld kunnen goede dingen gedaan worden die in CZ achter lopen.

Wees blij dat CZ het niet aan NL of Oostenrijk heeft verkocht die moeite hebben de CO2 uitstoot te verminderen! Door de deal van CZ wort per saldo de uitstoot in Europa lager dan was gepland.

p
 
Het zit nog veel simpeler in elkaar, ze verkopen iets dat ze niet hebben en ook beter niet kunnen hebben om er aan te vertdienen.
CO2 is niet goed voor het milieu en daarom moet het niet verkocht worden maar ook niet, of in ieder geval zo min mogelijk, uitgestoten!!!

En wat is nou het verschil tussen verkopen aan Japan of verkopen aan Nederland? Het wordt in beide gevallen uitgestoten!!!
 

Vodnik

† In Memoriam
tsjechie maakt te gelde dat ze geinvesteerd hebben in het verminderen van CO2 uitstoot. Dat hebben ze beter gedaan dan Japan want daar lukt het niet om voldoende te verlagen, hoewel, het kan wel gewoon alle fabrieken sluiten totdat de CO2 norm gehaald wordt maar ik ben bang dat je dan als overheid iets over je afroept!

NL zou het ook veel beter kunnen doen, gewoon alle centrales op kolen en gas sluiten en uitlutend kernenergie! Wil je dat? Je kan ook je auto aan de kant zetten, niet meer op vakantie gaan enz enz.

Oostenrijk is ontzettend tegen de kerncentrale Temelin in CZ maar ze halen zelf hun CO2 norm niet!


Wat ik wil zeggen: je moet wel reel blijven binnen aanvaardbare normen en ik ben bang dat sluiten van conventionele centrales daar niet in past.
 

Vodnik

† In Memoriam
Nee Corry ik bgrijp je niet! Boos worden heeft geen zin, zoeke naar oplossnigen en het beste ervan maken wel!

Een citaat uit de breif waar jij zo boos over wordt:

..........In overeenstemming met Kyoto zal het geld vooral gebruikt worden om het energieverbruik van de bevolking efficiënter te maken en om energie uit duurzame bronnen te ondersteunen........

En daar kan de CR best wel wat geld voor gebruiken!
Prima idee om alle smerige brandstoffen uit te bannen (bruinkool)
 
Nee Pieter, ik ben niet boos op jou, ik weet alleen niet hoe ik het duidelijker kan maken.
Ik ga het toch nog één keertje proberen.

Als een land minder "vuil" produceert dan is toegestaan is dat prachtig en moet dat zo blijven.
Dan is het toch van de zotte als er een ander land komt en het restant opkoopt om die vervuiling alsnog de lucht in te gooien?

Dat is mijn argument en ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben. :denk:
 

Tabe

† In Memoriam
"dat andere land" moet er zelf voor gaan zorgen dat het minder co2 uitstoot, en niet een deel van het quotum van een ander land opkopen. Hier schiet het milieu niets mee op.
 
Bovenaan