Milieu/klimaat

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Vašek, 25-01-2006.

1. Dat zijn schandalige praktijken zeg!!

2. Marcel

Marcel Beheer Moderator

dat heet geloof ik : de moderne economie ....

daar horen ook bij : witwassen + zwartgeld + omkoperij + EU-regels + witte boorden criminaliteit + enz enz

3. Vašek, Vašek ...:( Vergeten dat ook wij onze afval bij de Duitser dumpen ..... ?
    Overigens niet zo netjes om onze buren nog zo aan te spreken :kwaad:, let wel dat onze economie voor een groot deel ook op hun draait ....

4. Helaas is het illegaal dumpen nog steeds een probleem, maar ook "vroeger" gebeurde het... Veel dorpen hebben nu ook wel een "milieustraat(je)", die vaak gratis zijn dus is dumpen echt niet noodzakelijk, maar eerder onbekendheid (?) dat het gratis kan wordn weggebracht... Betalen per kilo huishoudelijkafval bestaat (nog) niet in CZ. Verder begint CZ nu ook met de inzameling van wit- en bruingoed (koelkasten functioneerde min of meer al), dus weer een stapje in de goede richting. Ook wordt er steeds meer groenafval gescheiden, alleen is de afzet nog niet geregeld, dus komt het meeste als afdekkingsmateriaal op stortplaatsen. Wel wordt in CZ, tegenstelling tot NL, plastics gerecycled. Harde cijfers of scheidingspercentages zijn er niet in CZ, maar bijv. een Tsjech produceert circa 10kg glas per jaar minder dan in NL en papier circa 50kg minder...
    Verder zijn er veel campagnes om beter te scheiden (bill boards, tv), een paar sites:
    http://www.ekokom.cz/frame_proverejnost.php
    http://www.tonda-obal.cz/index_trideni.htm

5. Ik vind dat je dat niet met elkaar kan vergelijken, wij brengen het in Duitsland bij een vuilverbranding, zij dumpen het in Tsjechie in de bossen!!!

En dat Vašek het dan "moffen" noemt kan ik me wel een beetje voorstellen.

6. Esthertje

Esthertje Geroyeerd Lid

nou 'moffelen' dan :D

7. Oké, sorry, "onze buren" dan maar. :snik: Maar "moffen" blijf ik wel beter klinken.

8. Wat denk je wat wij doen in het buitenland ....? Nigeria ... boten vol ... Polen ... etc etc.... Nigeria heeft geen verbrandigsovens ... :oeps:

Wie zegt dat zij dit illegaal in de bossen dumpen? Misschien wel illegaal op de vuilstort. Beheerder van de stort omkopen klaar... het storten van de hoeveelheden in de natuur is een groot risico die veel bedrijven niet nemen, de bron is tegenwoordig snel gevonden...
    Een erg snelle conclusie als je het mij vraagt....

Just my 2cts....

9. De foto’s zijn van omgeving Louny (Libčeves), alweer illegaal afval uit Duitsland. Het leger moest vanmorgen bijspringen om brand te blussen. Na vijf uur was de brand onder controle.

Al vanaf 5 uur vanmorgen reden politie auto’s in Louny rond en riepen bewoners om thuis te blijven. Mogelijk ook toxische stoffen aanwezig.

Bron: iDNES

Bijgevoegde bestanden:

10. nog meer duits afval van een iets oudere datum, ook hier zijn de boetes een lachertje maar wel meer dan de 5.000 Kč
    boete

11. Ik kwam vandaag nog een bericht tegen

Bron: Alter Business News

12. Toch nog Nederlandse krant gehaald:

13. Marcel

Marcel Beheer Moderator

maar hoe in hemelsnaam is die troep dan de grens overgekomen ? ik heb nog nooit slapende douaniers gezien aan de tsjechische kant. en zeker niet bij de duitsers.
    en dan boetes als de daders gevonden zijn ? laat de daders die illegale stortplaatsen leegscheppen en in hun eigen achtertuin terug dumpen.

marcel

14. Marcel
    Geen slapende Douaneambtenaren ??
    Zie mijn item in de topic grenscontrole. Ik denk dat men wel degelijk, en met name bij de kleine grensposten, zo nu en dan een tukkie doet.
    :)

15. Corrupte Douaneambtenaren. Dat zijn ze altijd al geweest, ook tijdens de communistische overheersing.

16. Berichten over illegale Duitse afval nemen toe.

In Praag is aan de oever van de Moldau een opslagplaats gevonden met 500 ton textielafval in verre staat van ontbinding. De eigenaar van de opslagplaats verklaarde voor de televisiezender Nova dat de kleding bedoeld is voor Secondhand winkels. Dit blijkt echter de smoes te zijn om de Duitse troep over de grens te krijgen.

Ook in Frydlant (Liberecky kraj) is een opslagplaats gevonden met illegale afval uit Duitsland. Ook hier betreft het textielafval.

Politiek in Tsjechië in ook wakker geworden. Diverse partijen eisen aanpassing van de wet zodat niet alleen een boete maar ook gevangenisstraf gegeven kan worden in het geval van illegaal stort uit het buitenland.

Bron: Novinky.cz

17. Volgens een onderzoek van Tsjechische ČIŽP (milieu inspectie) ligt op dit moment zeker 15.000 ton illegale Duitse afval in Tsjechië. Dat zou ongeveer 625 vrachtwagens moeten zijn.

Bron: Ceske noviny

Bijgevoegde bestanden:

18. Marcel

Marcel Beheer Moderator

dat was dan een hééééél lang tukje van de douane ... ... :slaap: en :zwijg: ?

19. Hoe gaat men in Tsjechië met het milieu om?

Op een (deels in NL handen) boerderij in N-Moravie is illegaal gestort Duits afval voor de tweede keer in brand gevlogen. Brandstichting wordt vermoed omdat de eigenaren van de grond op deze manier goedkoop van het afval afkonden, in plaats van terug sturen naar Duitsland.
    Hele artikel

20. en dit zijn de bekende gevallen, wat ligt er her en der nog meer??

Deel deze pagina