Mijnen in Tsjechië

Topic in 'Attracties & Bezienswaardigheden' gestart door kukel, 16-11-2005.

1. Tsjechie bevat zeer veel mineralen.
    Zij hadden daarom ook vle mijnen.
    Als ik in de streekmusea kom zie je daar prachtige oude foto 's van.
    En vele voorwerpen, zoals werktuigen liggen daar.
    Maar van de mijnen zelf is bitter weinig meer over.
    Zelf ben ik in een loodmijn in de buurt van Pribram geweest.
    Zeer interessant.
    In Jachymof is ook een mijn. Paar maal geweest, maar helaas dicht.
    Nabij Jelini, voorbij Prebuz ligt een verlaten, met een door Hitler gerealiseerde werkkamp, mijn waaruit uranium gedolven werd.
    Dit betonnen staketsels zijn nog te bewonderen. Dit staat trouwens nergens aangegeven.
    De hamvraag: zijn er nog meer mijnen te bewonderen. En hoe vonden jullie ze. Vertel erover en we zullen u bewonderen.

Groet van een diepgravende Kukel.

2. Ik begrijp dat je niet zozeer in dagbouw bent geinteresseerd? Want anders kan je in de buurt van Usti, Most enzovoort je lol op; daar hebben ze per slot van rekening hele wijken enige honderden meters verschoven om weer vrolijk bruinkool te kunnen delven.
    Maar dan voor het ondergrondse werk; een museum-mijn is bijvoorbeeld de zilvermijn in Kutna Hora; daar kan je een deel van het ondergrondse traject elk uur belopen onder begeleiding.

3. Rond Trutnov zijn veel steenkool mijnen geweest:
    Zacler, Bernartice, Malé Svatonovice, Radvanice, Tmavy Dul
    Als ik me niet vergis is er bij ons in de buurt een mijn-museum. Ga ik uitzoeken

4. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

In Harrachov heb je ook een mineralenmijn, waar allicht reeds velen onder ons geweest zijn. Meertalige rondleiding of mee met een Tsjechische groep en een vertaling op papier om mee te volgen.

[​IMG][​IMG][​IMG]

5. Esthertje

Esthertje Geroyeerd Lid

In Obri Dul/ Pec pod Snezkou is een mijn die je kunt bezichtigen. De website is http://www.veselyvylet.cz/ maar ze zijn nog bezig met de duitse en engelse vertaling. Ik heb hier wel een foldertje met een engelstalig stukje erbij. Te bezoeken in Juli en Augustus op donderdag t/m zondag om 10.00 11.30, 13.00 en 14.30 Je moet de tickets van te voren kopen bij Vysely Vylet in Pec pod Snezkou, de voormalige Kovarna (smederij). Ze lenen je een jas, helm en lamp. Je moet warme kleren en goede schoenen aan en ouder zijn dan 11 jr. Er staat ook een tel nr op de folder dat is 00420- 499 736 130

6. Een nadere belangrijke plaats op mijnbouwgebied was Jihlava (Duits: Iglau), men had er belangrijke zilvermijnen.
    Later werd er ook de belangrijkste rechtbank gevestigd die zich met mijnrecht bezig hield en de Iglauer mijnbouwwetten (Iglauer Bergrecht) verspreidden zich de hele wereld rond.

Maar ook deze mijnen zijn al lang uitgeput en vervallen.

7. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Kukel, deze site bevat een schat aan info over de mijnbouw. Schetsen en oude foto's en foto's van industriele archeologie.

Hornictvi info

Veel kijk- en leesplezier.

8. In Cesky Krumlov is een grafietmijn; ook heel leuk, daar krijg je (in mijnwerkerstenue!) een rondleiding, compleet met treinrit de mijn in!

9. Bedankt voor jullie reacties.
    Er schiet me nog een mijn te binnen.
    In het prachtig Technisch Museum in Praag, daar moet je echt naar toe gaan, hebben ze ook een kolenmijn.
    Weliswaar nagebouwd, maar toch.
    Ik was al een paar keer in het museum geweest, nooit die mijn gezien.
    Komt er een aardige man op mij af en zegt: ik ben professor ........, en zijn naam weet ik niet meer.
    Hij zei: ik ben gepensioneerd mijnbouwkundige en wilt u een rondleiding. Natuurlijk gedaan. Was heel leuk om te zien.
    Dus als je in Praag bent........ga naar dat mooie museum.

10. ik lees dat er veel mineralen zijn te vinden in tsjechien ,maar ik lees eigenlijk alleen maar dat er mijnen zijn met bruinkool zilver en lood
    zijn er nog open groeves en of mijnen waar meer gevonden wordt dan deze soorten buiten de marmer en graniet om want dit vindt je door heel tsjechie heen dus als er mensen zijn die vindplaatsen weten van andere soorten mineralen hou ik me aanbevolen hoor

groetjes arie

11. in kutna hora is een oude zilver mijn als je bij het mijnmuseum de rondleiding kiest dan kan je er heen moet wel in witte jas over straat lopen.

12. gouddelvers wandeling in Kasperske hory

In Kasperske Hory werd goud gedolven. De mijnen zijn toe, maar je kan er wel een prachtige wandeling maken, langs de oude mijningangen, met onderweg plakaten met veel info over de mijnwerkzaamheden. Dit alles in een prachtig natturlijk kader, langs de Zlaty Potok. Een aanrader

13. Zacler mijn

Er is ook een mijn in Zacler deze is vanaf 2006 niet meer te bezichtigen.

14. Macek

Macek Geroyeerd Lid

Nu we toch bezig zijn met in de grond te graven even het volgende: Een collega van me is hobbyist vwb fossielen, hij vroeg mij of er ook in Tsjechië plaatsen zijn waar naar fossielen gezocht wordt. Aangezien ik de ballen verstand heb van fossielen(ik ken alleen een paar levende!)vraag ik jullie bij deze is er een of meerdere plaatsen die interressant zijn vwb het zoeken naar fossielen?

Deel deze pagina