Mijnen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechie bevat zeer veel mineralen.
Zij hadden daarom ook vele mijnen.
Als ik in de streekmusea kom zie je daar prachtige oude foto's van.
En vele voorwerpen, zoals werktuigen, liggen daar.
Maar van de mijnen zelf is bitter weinig meer over.
Zelf ben ik in een loodmijn in de buurt van Pribram geweest.
Zeer interessant.
In Jachymov is ook een mijn. Paar maal geweest, maar helaas dicht.
Nabij Jelini, voorbij Prebuz ligt een verlaten mijn, met een door Hitler gerealiseerde werkkamp, waaruit uranium gedolven werd.
De betonnen staketsels zijn nog te bewonderen. Dit staat trouwens nergens aangegeven.
De hamvraag: zijn er nog meer mijnen te bewonderen en hoe vonden jullie ze? Vertel erover en we zullen u bewonderen.

Groet van een diepgravende Kukel.
 
Ik begrijp dat je niet zozeer in dagbouw bent geinteresseerd? Want anders kan je in de buurt van Usti, Most enzovoort je lol op; daar hebben ze per slot van rekening hele wijken enige honderden meters verschoven om weer vrolijk bruinkool te kunnen delven.
Maar dan voor het ondergrondse werk; een museum-mijn is bijvoorbeeld de zilvermijn in Kutna Hora; daar kan je een deel van het ondergrondse traject elk uur belopen onder begeleiding.
 
Rond Trutnov zijn veel steenkool mijnen geweest:
Zacler, Bernartice, Malé Svatonovice, Radvanice, Tmavy Dul
Als ik me niet vergis is er bij ons in de buurt een mijn-museum. Ga ik uitzoeken
 

Freddy2005

† In Memoriam
kukel schreef:
Tsjechie bevat zeer veel mineralen.

De hamvraag: zijn er nog meer mijnen te bewonderen en hoe vonden jullie ze? Vertel erover ....
In Harrachov heb je ook een mineralenmijn, waar allicht reeds velen onder ons geweest zijn. Meertalige rondleiding of mee met een Tsjechische groep en een vertaling op papier om mee te volgen.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
In Obri Dul/ Pec pod Snezkou is een mijn die je kunt bezichtigen. De website is http://www.veselyvylet.cz/ maar ze zijn nog bezig met de duitse en engelse vertaling. Ik heb hier wel een foldertje met een engelstalig stukje erbij. Te bezoeken in Juli en Augustus op donderdag t/m zondag om 10.00 11.30, 13.00 en 14.30 Je moet de tickets van te voren kopen bij Vysely Vylet in Pec pod Snezkou, de voormalige Kovarna (smederij). Ze lenen je een jas, helm en lamp. Je moet warme kleren en goede schoenen aan en ouder zijn dan 11 jr. Er staat ook een tel nr op de folder dat is 00420- 499 736 130
 
Een nadere belangrijke plaats op mijnbouwgebied was Jihlava (Duits: Iglau), men had er belangrijke zilvermijnen.
Later werd er ook de belangrijkste rechtbank gevestigd die zich met mijnrecht bezig hield en de Iglauer mijnbouwwetten (Iglauer Bergrecht) verspreidden zich de hele wereld rond.

Maar ook deze mijnen zijn al lang uitgeput en vervallen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Er schiet me nog een mijn te binnen.
In het prachtig Technisch Museum in Praag, daar moet je echt naar toe gaan, hebben ze ook een kolenmijn.
Weliswaar nagebouwd, maar toch.
Ik was al een paar keer in het museum geweest, nooit die mijn gezien.
Komt er een aardige man op mij af en zegt: ik ben professor ........, en zijn naam weet ik niet meer.
Hij zei: ik ben gepensioneerd mijnbouwkundige en wilt u een rondleiding. Natuurlijk gedaan. Was heel leuk om te zien.
Dus als je in Praag bent........ga naar dat mooie museum.
 
ik lees dat er veel mineralen zijn te vinden in tsjechie, maar ik lees eigenlijk alleen maar dat er mijnen zijn met bruinkool, zilver en lood.
zijn er nog open groeves en/of mijnen waar meer gevonden wordt dan deze soorten buiten marmer en graniet om, want dit vind je door heel tsjechie heen. dus als er mensen zijn die vindplaatsen weten van andere soorten mineralen, hou ik me aanbevolen hoor.

groetjes arie
 
gouddelverswandeling in Kasperske hory

In Kasperske Hory werd goud gedolven. De mijnen zijn toe, maar je kan er wel een prachtige wandeling maken, langs de oude mijningangen, met onderweg plakaten met veel info over de mijnwerkzaamheden. Dit alles in een prachtig natuurlijk kader, langs de Zlaty Potok. Een aanrader...
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nu we toch bezig zijn met in de grond te graven even het volgende: Een collega van me is hobbyist vwb fossielen, hij vroeg mij of er ook in Tsjechië plaatsen zijn waar naar fossielen gezocht wordt. Aangezien ik de ballen verstand heb van fossielen(ik ken alleen een paar levende!)vraag ik jullie bij deze is er een of meerdere plaatsen die interressant zijn vwb het zoeken naar fossielen?
 
Hallo allemaal.

Samen met mijn oudste dochter ga ik regelmatig op pad om mijnen te bezoeken.
In Tsjechië ooit begonnen bij/rond Kladno en dit jaar zijn we in Jachimov geweest en Boží Dar en Pernink.
Foto's en verslagen zal ik zodra ik wat zin en tijd heb, ook in een ander draadje posten.

Nu zijn er wslijk wel meer mijnen in Tsjechië, waaronder eentje in de regio Javornik, km of 50 verderop vlgs mij, wat ik zag toen we daar onlangs met de motor reden, maar niet gestopt zijn vanwege tijdgebrek.
In Medenec waar ik tig keer gereden heb, zit ook een mijn die nog te bezien is. Echter bij de toren daar zit bij de spoorlijn ook een oude mijn of fabriek met een schacht oid wat ik nooit wist.
Daar met de motor even geweest en foto's gemaakt. Hek was nog open. 🔓 Met mijn dochter weer er naartoe gereden en hek was gesloten, maar lopend konden we er naartoe en wat we zagen werd er al aardig opgeruimd en gesloopt helaas. We hebben nog veel foto's kunnen maken voordat het definitief verdwijnt denk ik. Een foto nu bijgevoegd.

Vraag is dan ook:

Weten jullie ook mijnen in Tsjechië, post het hier dan even.

Mvg Arie

IMG-20210821-WA0056.jpg
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Krušné hory = Ertsgebergte

2018: Laatste Tsjechische ijzermijn begroeid met mos, vandalen zwerven er rond

Het grote gebied van de voormalige ijzerertsmijn in Měděnec in de regio Chomutov ligt al meer dan 20 jaar verlaten. Het is volledig omheind, maar door het poortgebouw kun je makkelijk lopen, zoals gebruikelijk was in 1968, toen hier het eerste magnetiet werd gewonnen. Tegenwoordig zijn er echter vandalen en waarschijnlijk drugskoks op het terrein.

De bouw van de mijn begon in 1960 en acht jaar later werd het eerste ijzererts gedolven door mijnwerkers. Tussen 1968 en 1992, toen de Měděnec-mijn in bedrijf was, kwam er ongeveer 2,7 miljoen ton rubanine uit, wat overeenkomt met ongeveer 936 duizend ton ijzer.

Uit het bijbehorende chalcopyriet wordt sinds 1982 ook koperconcentraat met een totaal gescheiden gehalte van 323 ton koper en 807 kg zilver geproduceerd.

Om de kwaliteit van de lokale grondstoffen te illustreren - van 1987 tot 1992 nam het bedrijf Construction of Nuclear Power Plant Temelín, dat het gebruikte om zwaar beton te produceren, kopermagnetietkruimels van ijzererts van de hoogste kwaliteit.

De reden voor de beëindiging van de mijnbouw was de uitputting van de ertsafzetting. Toch werd de Měděnec-mijn de laatste ijzerertsmijn in Tsjechië. De omvang van de mijn blijkt uit het feit dat er op het moment dat de mijnbouw eindigde 184 mensen waren, maar het gemiddelde in voorgaande jaren was 265 werknemers.

Het mijngebied bestond uit vijf afzettingen van magnetiet, hoewel er slechts drie werden gedolven. Alleen de exploratiekuil bij het depot genaamd Kovářská was ongelooflijk een halve kilometer diep.

In 1994 verwierf de Měděnec-mijn het bedrijf Garmica, waarvan de mensen aan granaten en mica werkten, maar vanwege de lage verkoop en de daaropvolgende financiële moeilijkheden moest Garmica in 1997 ook de mijnbouw stopzetten. Het jaar daarop werd het grondwater niet meer afgevoerd en kwam de mijn onder water te staan.

De mijn had verschillende architectonische bijzonderheden, bijvoorbeeld in plaats van hoge stalen constructies met typische wielen, zijn er nog steeds betonnen dubbele torens. Op de hogere toren is een gigantische kubus geplaatst, waarin alle technologieën zijn geconcentreerd. Het apparaat is echter al verroest en bedekt met mos.

"Veel lokale mensen werkten in de mijn en we waren trots om in zo'n bedrijf te werken", zegt de heer Ladislav van Měděnec. "Het is heel jammer dat het zo is gelopen. Toen het bedrijf schulden begon te krijgen, stopte het met betalen en dat was het einde", herinnert een van de laatste mijnwerkers.
Bron goochelvertaling van idnes.cz.

---------------------------------

Ondertussen is er wel iets veranderd :

In de directe omgeving van de mijnmonumenten rond de Mědník-heuvel, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan, bevindt zich ook de jongere Měděnec-mijn, die geen monument is. De natuurbeschermers streven samen met technische experts in ieder geval naar het behoud van de naar hun mening een zeldzaamheid, maar het ministerie van Cultuur deelt deze mening niet.
Volgens het Ministerie van Cultuur is het Měděnec-mijncomplex eerder een problematische herinnering aan de industriële exploitatie van het landschap in de tweede helft van de twintigste eeuw.
De mijn heeft een nieuwe eigenaar en de meeste gebouwen wachten op sloop. "Het zal afhangen van de samenwerking met overheidsinstanties of we zullen overeenkomen om de bestaande verwoeste gebouwen te slopen", bevestigt Josef Eim, mede-eigenaar van de Měděnec-mijn. "Het gaat niet om de grote skiptoren", voegt hij eraan toe.
Een deel van het gebied is ook een kleine skitoren. Op termijn zou het museum van de plaatselijke vereniging Mědník kunnen worden opgericht. De komende maanden wordt door het Ministerie van Cultuur ingelicht over het lot van de grote skiptoren.

Bron ct24.ceskatelevize.cz.

-------------------

De historische mijn in het Ertsgebergte is aan het verdwijnen. Wat er in plaats daarvan zal gebeuren, is niet duidelijk.

Het gebied van de voormalige ijzerertsmijn in Měděnec in de regio Chomutov is langzaam aan het verdwijnen. De eigenaar begon een paar weken geleden met de sloop van de meeste vervallen gebouwen, wat metaalverzamelaars, vandalen, maar ook avonturiers aantrok. Monumentenzorg streven ernaar om minimaal twee mijntorens en een machinekamer te behouden.

Het is afwachten wat hun toekomst zal zijn. Zoals in het geval van het hele gebied. Het is eigendom van een grote investeringsgroep die het onlangs heeft gekocht van een ander particulier bedrijf. Ze was niet geïnteresseerd in het gebied of het lot ervan, het dorpsbestuur probeerde het in het verleden meerdere keren met hem eens te zijn, maar zonder succes.

De verklaring van de huidige eigenaar, wat hier precies aan de hand is, kon niet worden verkregen. Het bedrijf had plannen voor de terugwinning van meer dan 400 miljoen euro, toen het residu's uit de residubekken wilde halen, het grondwater van de ondergelopen mijn wilde gebruiken als warmtebron of voor de productie van flessenwater en sommige gebouwen wilde ombouwen tot een museum en andere toeristische attracties. bestemmingen.
Dat volgt uit een kort project waarmee ze steun vroeg uit het Europese fonds, van waaruit miljarden kronen naar kolenregio's gaan. Maar het verzoek mislukte. Het is niet duidelijk wat de toekomst van het project zal zijn vanwege het stilzwijgen van de eigenaar.

Bron goochelvertaling van idnes.cz

Je kan goochelen op oa:
Důl Měděnec
Štola Marie Pomocná
Koňská jáma
Důl Mauritius
Štola Johannes

Enkele links:
montanregion-erzgebirge.de/welterbe/tschechien/bergbaulandschaft-vrch-mednik-kupferberg.
zdarbuh.cz/reviry/rd-pribram/dul-medenec-na-medenci.
zazijzmenu.cz/de-routen-und-ziele/vse/doly.
stolajohannes.cz/en/visitor-rules.
dulmauritius.cz/de.
wiki Doly v Česku podle okresů = mijnen in Tsjechië per district.
Mapa hlubinných a povrchových dolů v ČR = Kaart van diepe en oppervlaktemijnen in Tsjechië.
 
Medenec afgelopen Augustus 2021
 

Bijlagen

  • IMG-20210821-WA0082.jpg
    IMG-20210821-WA0082.jpg
    60,4 KB · Bekeken: 7
  • IMG-20210821-WA0083.jpg
    IMG-20210821-WA0083.jpg
    118,1 KB · Bekeken: 7
  • IMG-20210821-WA0084.jpg
    IMG-20210821-WA0084.jpg
    116,7 KB · Bekeken: 7
  • IMG-20210821-WA0079.jpg
    IMG-20210821-WA0079.jpg
    164,9 KB · Bekeken: 6
  • IMG-20210821-WA0081.jpg
    IMG-20210821-WA0081.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 6
  • IMG-20210821-WA0075.jpg
    IMG-20210821-WA0075.jpg
    96,9 KB · Bekeken: 6
  • IMG-20210821-WA0080.jpg
    IMG-20210821-WA0080.jpg
    150,4 KB · Bekeken: 6
  • IMG-20210821-WA0076.jpg
    IMG-20210821-WA0076.jpg
    126,4 KB · Bekeken: 5
  • IMG-20210821-WA0077.jpg
    IMG-20210821-WA0077.jpg
    145 KB · Bekeken: 4
  • IMG-20210821-WA0078.jpg
    IMG-20210821-WA0078.jpg
    148,1 KB · Bekeken: 4
Bovenaan