Mijn eerste paardrijles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen we op een avond (afgelopen mei) met een paar van onze Tsjechische vrienden, gezellig met een biertje buiten zaten, kwam het gesprek op de paarden van onze buurman daar. Prachtige paarden heeft hij (een soort Belgische trekpaarden maar dan hoger). Met die paarden heeft onze buurman altijd in het bos gewerkt. Nu is de buurman met pensioen en zijn zoon (Karl) heeft het van hem overgenomen.
Ik liet uit mijn mond vallen dat ik eigenlijk graag zou willen leren paardrijden. Heerlijk de bossen in enz.
De avond voordat we naar huis gingen, bezochten we onze buren om gedag te zeggen. Ik ben dan altijd heel verdrietig, omdat ik niet naar huis wil.
Enfin, daar aangekomen vroeg Karl mij om even mee te komen. “Wat zou hij nou hebben”, dacht ik. We liepen naar de paarden. Hij deed de stal open. Daar stonden drie prachtige paarden (die ik natuurlijk al eerder had gezien). Karl liep naar Lucie en vroeg mij ook te komen. Nog altijd had ik niets in de gaten. Lucie is het allermooiste en grootste paard. Misschien komt het door de hoogte, maar ik ben toch altijd voorzichtig.
“Kom maar”, zei Karl. En ik liep naar voren. Nu kon ik Lucie aaien. Geweldig. Ze was heel rustig en keek mij lief aan. Haar buurvrouw Mischa vond die aandacht ook wel leuk en ook haar aaide ik.
Plotseling zei Karl: “Kom dan zet ik je er op”. “Help”, dacht ik, “daar kom ik nooit op!”
“Of”, zei Karl, “wil je buiten rijden?” Voor ik het wist had ik ja gezegd. Dat wilde ik.
“Maar”, zei ik er snel achteraan. “Ik kan niet paardrijden, dus je moet me wel helpen”.
Dat was geen probleem.
Karl begon Lucie op te tuigen en voor ik het wist stond zij voor mij klaar. Nu er op. Dat was een toer op zich, omdat ze zo hoog is. Maar, met een klein zetje zat ik. Wow, ik vond het super en bang was ik eigenlijk helemaal niet. Ik voelde me gelijk op mijn gemak op de rug van Lucie.
Karl vertelde mij hoe ik een en ander vast moest houden en daar gingen we. Lucie liep heel rustig en ik vond het geweldig. Karl heeft een tijdje naast mij gelopen, maar het ging zo goed dat hij op een gegeven moment achter me ging lopen. Het had fors geregend die dag dus het was aardig modderig, maar Lucie gaf daar niets om en ik dus ook niet. Binnen de kortste keren liepen we het bos in. Het begon een beetje te schemeren en dat maakte het nog specialer.
Enfin, ik leerde linksaf en rechtsaf te slaan, te stoppen en weer door te gaan.
Het was zo prachtig. We zagen een hert voorbij rennen en links en rechts vlogen fazanten over het pad. De takken van de bomen hingen door de regen laag over het pad. We reden door een poort van groen. Regelmatig moest ik bukken, maar ik vond dat geweldig. En Lucie die stapte rustig door. Soms ging het pad naar beneden, dan weer naar boven. Af en toe schrok ze een beetje van de fazanten, maar dan ook echt een beetje.
Ik denk dat we ruim een uur door het bos gelopen hebben. Karl heeft de hele tijd achter mij gelopen. Hij zei dat hij dit helemaal niet erg vond. Regelmatig vertelde hij mij dat Lucie een super paaard is. Al heel snel was ik er van overtuigd dat hij helemaal gelijk had. Lucie is een super paard! Zo lief, rustig en trouw.
Weer thuisgekomen, mocht ik Lucie zelf naar de stal brengen. Ik heb haar beloond en bedankt voor de prachtige rit.
Wat een ervaring!! Ik heb Karl wel 100 keer bedankt. Als we er de volgende keer zijn, mag ik weer rijden en gaat hij mij meer dingen leren. Ik kan niet wachten.
Ik ben verkocht en dit gaat nooit meer over!!!
 
Ook een heerlijke speciale manier om van de rust en de natuur te genieten Martimmie! :top: Op de één of andere manier kan ik in galop niet 1 geheel worden met een paard,
waardoor ik er belachelijk op ga rijden. :deuk: Misschien moet ik zo'n paard als Lucie treffen om getemd te worden. :stout: Volgende keer nog wat foto's toevoegen van jullie tocht? Veel rijplezier alvast!
 
Gegaloppeerd heb ik nog niet, dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren. Ik laat je het wel weten.

Dit kwam voor mij zo onverwacht dat ik geen foto's heb gemaakt. Achteraf vind ik dat heel jammer. De volgende keer (laatste week van juli) zal ik dit zeker wel doen.
 
Gefeliciteerd!
Helaas blijft paardrijden bij mij beperkt tot de vakantie's,maar dat is dan dubbel genieten!
Ik ben voor onze vakantie dan ook op zoek naar pensions o.i.d. waar je ook kunt paardrijden..
Mocht iemand nog tips hebben,dan graag!

Martimmie,zodra je gaat galopperen door het bos en de wind wappert door je haren wil je niet meer anders!
En wat een lieve buurman..
Groetjes,Carola
 
Wat een ontzettend leuk verhaal en voor jou een mooie ervaring !! Ik heb zelf ook altijd paardgereden, al is het nu toch alweer een tijd geleden :snotter: wegens een verhuizing mijn lieve merrie in Friesland moeten achterlaten..

Je treft het wel met zulke buren en geloof me zodra je meer hebt geleerd en 1 wordt met je paard gaat het alleen maar leuker worden. Zijn die paarden van je buren toevallig shires ?

Iniedergeval super dat je twee geweldige dingen kunt combineren.. paarden en Tsjechië !!

Alvast heeel veeel plezier in juli en hopelijk krijgen we dan ook foto's te zien :D

Groetjes Grietsje

p.s dat paard op je avatar.. is dat een paard van je buren?!
 
Ik weet niet of het Shires zijn. Ik zal het vragen.
Het paard op mijn Avatar is Blekyna. Zij is van 2 andere mensen uit het dorp die heel graag een paard wilden hebben, maar geen plek hadden. Zij zorgen voor ons huis etc. Ze mochten van ons, als ze een paard gevonden hadden, deze bij ons zetten. Het is een IJslander. Een pittige tante, maar ook heel lief. Door haar is mijn "paardenkoorts" ontstaan.
 
Hoi Martimmie,
ben je alweer bij je paardje geweest?
Ben benieuwd of je alweer bent wezen paardrijden;)
Nog 1,5 week en dan gaan wij richting Tsjechie en zeker van de natuur genieten op de rug van een paard..
Gr,Carola
 
Nee, helaas nog niet. Ik moet nog even geduld hebben. Kijk er wel enorm naar uit hoor!!!!
Ik wens jou alvast heel veel plezier. Geniet er maar lekker van. Laat maar weten hoe het geweest is. Ik zal dat van mijn kant ook doen.
 
Bovenaan