Midweekje Praag + vragen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dobrý den allemaal,

Mijn naam is Giovanni, 18 jaar oud, wonend in Rotterdam en Financieel Medewerker.
Via mijn werk had ik een stedentrip gewonnen naar het mooie Tsjechië. Zelf ben ik in veel landen geweest, o.a. Kroatië, Slovenië, Oostenrijk, Luxemburg etc., maar nog nooit in Tsjechië. Het leek me daarom super om naar Tsjechië te gaan. Tsjechië staat immers bekend om haar mooie gebouwen en het goedkopere leven.

Zelf heb ik 3 nachten overnacht in het Red & Blue Design Hotel Prague. Erg mooi! Ik schrok erg van de prijzen. Een biertje 0,5L voor 38KC, een menu in een restaurant voor 200KC, mooie prijzen! Ik was er niet op voorbereid dat het veel geld kost om te pinnen bij een automaat. Op het vliegveld, pinde ik enthousiast 2000 Kroon voor € 97,00, waar ik ruim € 15,00 administratiekosten voor heb betaald. Oké, dat kan gebeuren, maar hebben jullie tips? Is het misschien beter om voortaan toch Euro's mee te nemen?

Op de Karelsbrug staan er veel bedelaars. Ik heb vernomen van de hotelreceptionist dat dat neppe bedelaars zijn. De ene dag had mijnheer een kat, de volgende dag een konijn bij zich. Waar ik wel van schrok, is dat ik soms mensen uit prullenbakken eten zie halen. Ik als Nederlander schrok daar wel van, want ik gun niemand dat. Ik twijfelde om een broodje aan te bieden, maar durfde dit eigenlijk niet. Is dit echt de bittere armoede? Tsjechië is juist welvarend en heeft een heel laag werkeloosheidspercentage.

Wat verdienen de Tsjechen gemiddeld? Ik had van een ondernemer in Tsjechië (Praag) vernomen dat hij zijn personeel gemiddeld 150 Kroon per uur betaalt. Ik heb het nou over een kledingwinkel.

Zulke mooie gebouwen! Het eten vond ik erg goed en ik had er niks over te klagen. Tsjechen zijn echte harde werkers. Mijn hotelkamer werd iedere dag schoongemaakt. Ik legde altijd 50 Kroon op mijn bed neer. Ik vind immers dat je de harde werkers moet betalen.

We zijn echt verkocht... Over 3 maanden gaan we weer en ik denk dat dit echt mijn vaste vakantiebestemming zal blijven. Ik zit er ook over na denken om misschien ooit in Praag te wonen.

Ben benieuwd of jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :)

Groetjes,
Giovanni
 
Met de zoekfunctie kan je al veel antwoorden op je vragen vinden.
Als je geld pint is het belangrijk dat je kiest voor de optie 'zonder omrekenen" Over het pinnen is al veel geschreven in dit topic, op pag. 7 staat een foto van het scherm van de pinautomaat en wat je moet doen: Tip: voordelig pinnen in Tsjechië
 

dennuzzz

Donateur
Zou gewoon pinnen bij de KB bank en inkomen varieert per regio en uiteraard per functie. Rond de 1000 schat ik over het algemeen.
 

kuurgast

Donateur
Is dit echt de bittere armoede?
Net als in alle grote EU-steden heb je dit soort dingen ook in Praag.
Er zijn veel hulpverlenende instanties, maar daar gaat niet iedereen heen.
Verder onder deze groep mensen groot alcoholgebruik en drugs, waardoor ze niet in de opvang mogen verblijven.
Van de ongeveer 23.800 daklozen in Tsjechië, leven er 3.250 in Praag.
Zie artikelen op news.expats.cz + prague.tv/en + praguemorning.cz.
Betaal een overnachting voor daklozen via noclezenka.cz/en.
Doe een tour met Pragulic om vanuit een dakloos perspectief Praag te ervaren.
Zaterdags kan je helpen via facebook.com/groups/HelpPraguesHomeless.
Een gratis warme maaltijd wordt op diverse plekken in Praag aangeboden door nadeje.cz.
Armáda spásy is het Tsjechische Leger des Heils met hulp aan daklozen.
 
Op het vliegveld, pinde ik enthousiast 2000 Kroon voor € 97,00, waar ik ruim € 15,00 administratiekosten voor heb betaald. Oké, dat kan gebeuren, maar hebben jullie tips? Is het misschien beter om voortaan toch Euro's mee te nemen?

Dat is goede winst voor de bank.
Je hebt bij het pinnen waarschijnlijk op de rechterknop gedrukt, waar staat wat je moet betalen, altijd waar je ook bent op de linkerknop drukken: without conversion. Ik pin meestal 10000 czk en dan scheelt het al snel 40-50 euro per transactie.
 
Bovenaan