Mezinárodní svátky/internationale feestdagen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
images


Afgelopen avond waren er diverse plaatsen in Tsjechië die meededen met Hodina Země/Earth Hour.
Op veronica.cz/hodinazeme staat een interactieve kaart wat er zoal gebeurde in het hele land.
 

kuurgast

Donateur
Světový den pro fair trade

82a3a9505f88c3825183e895db8d1da1cac60829.JPG


12 Mei Světový den pro fair trade/Werelddag voor Fair Trade.

De wereld Fair Trade dag wordt in steeds meer Tsjechische steden gevierd met een gezamenlijk ontbijt op pleinen, in parken of aan de waterkant. Vorig jaar werd het ontbijt bijgewoond door 2500 mensen in 41 steden. Het ontbijt kan bestaan uit fair trade producten zoals koffie en thee, chocolade, meel voor brood etc. Lokale producten als honing, jam, eieren en vooral zelfgemaakte gerechten worden ook aangeraden.
World Fair Trade Day wordt gehouden elke tweede zaterdag in mei. Er zijn diverse websites over fairtrade in Tsjechië ferovasnidane.cz + fairtrade.cz/cz + fairtrade-asociace.cz + fairtradovamesta.cz en allemaal hebben ze een stukje Engelstalige info.

Fair trade staat voor eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat de omstandigheden waarin zij werken menswaardig zijn. Dus geen kinderarbeid, geen extreem lange werkdagen en aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen. Door een gecertificeerd fair trade product te kopen, draag je bij aan de vooruitgang van mensen die het een stuk minder goed hebben dan wij.
 
Haha, ik geloof het onmiddellijk, maar de keuken moet geplaatst worden, dus ik denk dat de mannen dat dit weekend afmaken en dan ga ik maar naar de "waterdag" in Modra hurka...
 

kuurgast

Donateur
Mezinárodní den pohřešovaných dětí/Internationale dag van het vermiste kind.

Op 25 mei 1979 verdween de 6-jarige Etan Patz, een New Yorkse jongen. De verdwijning ontketende een gigantisch mediacircus om de jongen terug te vinden. De datum werd door president Ronald Reagan aangemerkt als Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, een dag waarop we wereldwijd stilstaan bij alle kinderen die ontvoerd of weggelopen zijn.

In Tsjechië bestaan ook veel organisaties die dag in, dag uit meehelpen aan het opsporen van vermiste kinderen.
Het vergeet-me-nietje staat internationaal symbool voor de vermiste kinderen.
Sinds 10 jaar wordt pomněnkový den/vergeet-mij-niet-dag gehouden in Tsjechië, die is uitgegroeid tot een 2-weekse periode waarin men voor 30 Kč een vergeet-mij-niet speldje kan kopen. De opbrengst van die actie is voor Linka bezpečí/een telefonische hulplijn voor kinderen. Dit jaar loopt de actie van 17 mei tot 1 juni.

Er is een opmerkelijk filmpje waarin een klein meisje hulp vraagt in Praag aan omstanders omdat ze haar moeder kwijt is en in bijna alle gevallen helpen de mensen haar. Dit filmpje is in het kader van de pomněnkový den/vergeet-mij-niet-dag gemaakt.

 
Bovenaan