Mezinárodní svátky/internationale feestdagen in Tsjechië

Topic in 'Attracties & Bezienswaardigheden' gestart door kuurgast, 01-04-2012.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

Afgelopen avond waren er diverse plaatsen in Tsjechië die meededen met Hodina Země/Earth Hour.
    Op veronica.cz/hodinazeme staat een interactieve kaart wat er zoal gebeurde in het hele land.

2. Ik wou gisteren ook mee doen, maar ben een half uur te laat begonnen, had niet in de gaten dat het al zo laat was :fool:

3. kuurgast

kuurgast Donateur

Je was niet de enige. :fluit:

4. Wij gingen naar een theehuis in Praag waar ze er ook aan deden, heb ter compensatie thuis de lichten maar aangelaten.

5. kuurgast

kuurgast Donateur

Den Země.

Vandaag was het Den Země/Dag van de Aarde, wat op diverse plaatsen (soms iets eerder of later) gevierd werd met diverse activiteiten zoals je kan zien op de interactieve kaart.

6. kuurgast

kuurgast Donateur

Světový den pro fair trade

12 Mei Světový den pro fair trade/Werelddag voor Fair Trade.

De wereld Fair Trade dag wordt in steeds meer Tsjechische steden gevierd met een gezamenlijk ontbijt op pleinen, in parken of aan de waterkant. Vorig jaar werd het ontbijt bijgewoond door 2500 mensen in 41 steden. Het ontbijt kan bestaan uit fair trade producten zoals koffie en thee, chocolade, meel voor brood etc. Lokale producten als honing, jam, eieren en vooral zelfgemaakte gerechten worden ook aangeraden.
    World Fair Trade Day wordt gehouden elke tweede zaterdag in mei. Er zijn diverse websites over fairtrade in Tsjechië ferovasnidane.cz + fairtrade.cz/cz + fairtrade-asociace.cz + fairtradovamesta.cz en allemaal hebben ze een stukje Engelstalige info.

Fair trade staat voor eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat de omstandigheden waarin zij werken menswaardig zijn. Dus geen kinderarbeid, geen extreem lange werkdagen en aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen. Door een gecertificeerd fair trade product te kopen, draag je bij aan de vooruitgang van mensen die het een stuk minder goed hebben dan wij.

7. kuurgast

kuurgast Donateur

En vandaag idem dito Den Země. :)

8. kuurgast

kuurgast Donateur

Dit jaar is 11 mei Fair Trade dag met de titel “Férové snídaně ve vašem městě/eerlijk ontbijt in uw stad".
    Vorig jaar deden er 57 plaatsen mee en dit jaar is het aantal bijna verdubbeld.
    Op facebook kan je zien waar en hoe laat het overal gehouden wordt, zoals bv zámek/kasteel Hluboká nad Vltavou om 10 uur.

Boya vindt dit leuk.
  9. He! Da's mooi om te weten! We zitten er dicht in de buurt, maar 11 mei is hier ook iets met een feestdag in het teken van water.:denk:

10. kuurgast

kuurgast Donateur

Boya weet je daar meer over? Is het soms iets met nieuwe vaarseizoen ofzo? Welke plaats?

11. Er is 11 mei nog veel meer te zien....

921579_454517344626114_1555576819_o.jpg

12. Haha, ik geloof het onmiddellijk, maar de keuken moet geplaatst worden, dus ik denk dat de mannen dat dit weekend afmaken en dan ga ik maar naar de "waterdag" in Modra hurka...

13. kuurgast

kuurgast Donateur

Dat is in navolging van Wereld Water Dag/Světový den vody een open dag/Den otevřených dveří van Les Království.

Boya vindt dit leuk.
  14. kuurgast

kuurgast Donateur

Mezinárodní den pohřešovaných dětí/Internationale dag van het vermiste kind.

Op 25 mei 1979 verdween de 6-jarige Etan Patz, een New Yorkse jongen. De verdwijning ontketende een gigantisch mediacircus om de jongen terug te vinden. De datum werd door president Ronald Reagan aangemerkt als Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, een dag waarop we wereldwijd stilstaan bij alle kinderen die ontvoerd of weggelopen zijn.

In Tsjechië bestaan ook veel organisaties die dag in, dag uit meehelpen aan het opsporen van vermiste kinderen.
    Het vergeet-me-nietje staat internationaal symbool voor de vermiste kinderen.
    Sinds 10 jaar wordt pomněnkový den/vergeet-mij-niet-dag gehouden in Tsjechië, die is uitgegroeid tot een 2-weekse periode waarin men voor 30 Kč een vergeet-mij-niet speldje kan kopen. De opbrengst van die actie is voor Linka bezpečí/een telefonische hulplijn voor kinderen. Dit jaar loopt de actie van 17 mei tot 1 juni.

Er is een opmerkelijk filmpje waarin een klein meisje hulp vraagt in Praag aan omstanders omdat ze haar moeder kwijt is en in bijna alle gevallen helpen de mensen haar. Dit filmpje is in het kader van de pomněnkový den/vergeet-mij-niet-dag gemaakt.

Boya vindt dit leuk.
  15. Vandaag zag ik ook een soort estafette loop in Becice, met volgauto's en al. Was voor een goed doel> Hoorde dat misschien ook hier bij?
    Zo indrukwekkend, zo'n dag.

16. kuurgast

kuurgast Donateur

Beetje laat maar dat is afgelopen avond wederom geweest.

ave271 vindt dit leuk.

Deel deze pagina