Meteorologen waarschuwen voor zware storm

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Meteorologen waarschuwen voor een zware storm.

Het Tsjechische hydro-meteorologisch instituut heeft in de meeste delen van de Tsjechische Republiek een waarschuwing van sterke wind afgegeven. De waarschuwing is geldig van zaterdagavond tot maandagochtend. Vooral in het noorden van Tsjechië wordt harde wind verwacht met orkaanachtige stormvlagen.
Volgens meteorologen, Krkonoše en Jeseníky bergen kan windsnelheden tot 110km / uur komen.
De autoriteiten hebben mensen geadviseerd hun ramen en tuinmeubelen te beveiligen en vermijd bomen en oudere gebouwen, omdat hun daken kunnen worden opgelicht.
Bron radio.cz/en + radio.cz/de.
 
Dank voor de tip!!! Ik ben al 6 dagen bezig met het verbranden van kastanjes, onkruid, bladeren en takken. Mede door de stevige wind wakkert het vuur elke dag weer aan. Ik gebruik als plek de fundamenten van wat vroeger, ik heb die informatie pas enkele dagen, een schuur was om appels te drogen.
Vandaag er maar niets neergegooid. Dan loop ik wat brand betreft in ieder geval minder risico.
 
Het waait in Samsina redelijk, maar meer dan windkracht 4 is het niet. Alle afgevallen blad waait nu ook weg, wat weer opruimen scheelt.
 
Hier in het Westen/Sumava, geen nieuws.
Heerlijk zonnetje, 24 graden, matige wind. (wel uit het zuidoosten).
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk werd een voorspelling overgenomen. Niet elke voorspelling komt uit! Kijk eens wanneer iemand een tip geeft op wetteronline.de Daar kijk ik meestal voor regen, maar ze hebben ook informatie over windsterkte. Je zou maar je partytent hebben opgezet en verrast worden door wind.
In Liberec moest ik echt wel het portier van de auto stevig vasthouden.
Enkele weken geleden was ik op een bevriende camping in het zuiden van Tsjechië. Daar hadden we het over de wind. Vrijwel geen wind terwijl je in Friesland bijna altijd wind hebt. Een groot verschil dus en wanneer er dan wat wind staat in Tsjechië is een waarschuwing zeker op zijn plaats. Nogmaals bedankt!!
 
Mijn eerste reactie is altijd:
Kijk even naar buiten.
Dat is wat je hebt.
Wat er gaat komen.................. eerst maar eens naar het lokale weerbeeld kijken.
Vaak is dat op basis van "berekening".
Gewoon:
Kijk eens naar buiten!
Als je de signalen niet begrijpt, of, op basis van programma's in de regen zou moeten zitten, terwijl je zelf gezellig in het zonnetje, de barbeque aansteekt; dan snap je het dus niet.................:cheers:


ps
25 liter Most.
Hrušky a jablka,..................
We gaan het maar invriezen.
De Notenboom was dit jaar ook wel weer gewelddadig.
30 kilo.
Hazelnoten............ Nix
 
Die kan in de regel het weer goed voorspellen.
:ja:
Ja, ja,........
De biervoorspellingen ook!
Maar ja,
Kennelijk heeft hij een andere smaak!:D

Voorlopig kijk ik maar even naar buiten om te zien wat het weer is.
Wat het brengt is toekomst, lokaal en onvoorspelbaar.
 

kuurgast

Donateur
Stormschade Tsjechië: veel huishoudens zonder elektriciteit, spoorlijnen geblokkeerd.

Vanwege stormschade aan hoogspanningslijnen waren op woensdagochtend tijdelijk tot 7000 huishoudens in Tsjechië zonder elektriciteit. Volgens energieleverancier ČEZ hadden de verstoringen vooral te maken in het noordelijke en noordoostelijke Bohemen. Daarnaast moesten vanwege de omgevallen bomen enkele regionale spoorwegen worden gesloten.
Op Sněžka, de hoogste berg in Tsjechië, bereikten de windsnelheden 's nachts orkaankracht. Windstoten tot 168 kilometer (om 22.30uur) werden gemeten, zeiden de meteorologen. De zwaarst getroffen gebieden zijn in de buurt van Trutnov regio Bernartice - Křenov en Žacléř - Prkenný Důl.
De waarschuwing van meteorologen vanwege de harde wind eindigde om 15.00 uur.
Bronnen oa radio.cz/de , krkonossky.denik.cz + ct24.ceskatelevize.cz.
 
Volgens Cruijff heeft elk nadeel wel z'n voordeel:
Knap windje inderdaad.De geplande dag "bladblazen" is per heden afgezegd!
Geen ritjes meer naar de Bio-Odpad container:lmfao:

Schoon Schip hier en "ergens" zal er wel een mooie berg met Humus/compost ontstaan.

De regen was overigens erg welkom.
 
Bovenaan