Met Tsjechische auto rijden in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een bedrijf in Cz en een bedrijf in nederland. In totaal 5 nederlandse auto's en een Tsjechische. Een nederlandse auto staat vrijwel altijd in Tsjechie. Als ik nu een keer mijn Tsjechische auto mee naar nederland zou nemen is daar dan iets mis mee? Het is een auto van mijn bedrijf daar en als het voor werk voor dat bedrijf nodig is mag ik er volgens mij best mee in nederland rijden.
Ja toch niet dan
 

Vodnik

† In Memoriam
neen, dat mag niet, tenzij. . . . . . . je de kortste weg van het zakenadres naar de grens neemt.
Er zullen nog wel meer "tenzij's" zijn maar het meest actuele antwoord krijg je bij de belastinginspectie. ik zou het wel aan minstens twee inspecties vragen want mijn ervaring van jaren geleden is dat er nogal verschillend geantwoord kan worden.
 

kuurgast

Donateur
Auto met buitenlands kenteken.

Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen. Buitenlandse verhuurbedrijven doen dat vaak al voor u.

Vergunning.
Woont u in Nederland, maar hebt u een buitenlandse werkgever die u een auto met een buitenlands kenteken ter beschikking stelt? Dan kunt u een vergunning krijgen om met die auto in Nederland te rijden, zonder belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) te hoeven betalen vanwege de invoer van die auto. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon Auto.

Werknemersvrijstelling.
Bent u werknemer van een in het buitenland gevestigde onderneming? Dan kunt u onder voorwaarden een werknemersvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's en motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. U vraagt een vrijstelling aan met het formulier Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werknemer.
Voorwaarden

Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat de personenauto, bestelauto of motor door een in het buitenland gevestigde werkgever ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstellingsvergunning kunnen inwonende gezinsleden worden vermeld die de personenauto, bestelauto of motor privé mogen gebruiken.

De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:
- U moet een schriftelijke verklaring overleggen waarin uw werkgever aangeeft dat de personenauto, bestelauto of motor hoofdzakelijk is bestemd voor de uitoefening van werk buiten Nederland.
- U hebt geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd.
- Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig.

Let op!
Geldt deze situatie voor u? Vraag dan een vergunning aan vóórdat u met de personenauto, bestelauto of motor met buitenlands kenteken de openbare weg in Nederland opgaat.

Vrijstelling bpm - aanvraag vrijstelling bpm werkgever.
Met dit formulier vraagt u een Vergunning vrijstelling bpm werkgever aan. U kunt om deze vrijstelling verzoeken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
- U woont in Nederland en u heeft een onderneming in het buitenland.
- U heeft een personenauto met een buitenlands kenteken.
- U toont met een kilometerregistratie aan dat u de auto voor tenminste 50% zakelijk buiten Nederland gebruikt. De afstand tussen woonplaats en de in het buitenland gelegen werkplaats en omgekeerd telt hierbij niet mee.


BelastingTelefoon Auto.
0800 - 0749 (gratis). Voor vragen over de auto en belastingen.
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Voor vragen over motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), bijvoorbeeld bij import van auto's. Houd kenteken/burgerservicenummer/sofinummer bij de hand.
Bron:belastingdienst.nl.

*EDIT* Nog wat gevonden op ander fora van belastingen:
Het criterium voor de belastingdienst is >50% van de km's worden in het buitenland gereden.
Ook met een buitenlands kenteken loopt alles volgens de Nederlandse regels. Dus bijtelling vanaf 500km privé en over de Nederlandse catalogus prijs.
Wanneer u als inwoner van Nederland wordt aangehouden terwijl u rijdt in een auto met buitenlands kenteken en geen belasting blijkt te betalen, krijgt u een informatieformulier uitgereikt en hoeft u niet direct een naheffingsaanslag en de resterende bpm te betalen. U krijgt dan dus de kans alsnog belasting te betalen, vrijstelling aan te vragen of de auto naar het buitenland terug te brengen.
 
We kennen diverse Tsjechen en Nederlanders die geruime tijd gebruik maken van het Ned. wegennet op een Tsjechies kenteken, verhuur en leasing constructies bieden best mogelijkheden.
 
Ik zou zo zeggen: gewoon rijden met je buitenlands kenteken.
Hier in Den Haag rijden er legio buitenlandse kentekenhouders rond.
Niemand die er iets tegen doet.
Fout parkeren: geeft niets, wordt toch niet betaald.
Andere overtredingen? Worden toch niet betaald.
Er kan blijkbaar niets tegen gedaan worden want de enige remedie die Den Haag bedacht heeft is de desbetreffende auto te voorzien van een wielklem.

Laat je niet bang maken door regelgevingen die toch niet gecontroleerd worden of tegen opgetreden kan worden.

Groet.
 
Bovenaan