Met de trein van Praag naar het Reuzengebergte + hotel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Allemaal,
Deze zomer ga ik met mijn vriend met het vliegtuig een paar dagen naar Praag, en willen we daarna door met de trein naar het reuzengebergte.
Iemand die dit ooit heeft gedaan? Ik heb een site gevonden met informatie e.d. over treinen in Tsjechie https://www.cd.cz/en/default.htm . Maar ik heb geen idee welk station ik in moet voeren in het reuzengebergte.
Heeft er iemand tips in welk plaatsje het beste kunt overnachten? Ik las iets over Pec pod Sněžkou, waar een kabelbaan gaat naar de top van de Snezka. Is vanuit hier veel moois te zien en zijn hier veel mooie wandelpaden met ook watervallen en meer mooie natuur?
Of het plaatsje Harrachov, hier lees ik ook veel over. Kun je vanuit hier mooie wandelroutes doen?

Ook zoeken we dus nog een hotel/bungalow in de buurt waar vanuit we kunnen wandelen. Dicht bij het treinstation zou erg fijn zijn. Meerdere plaatsjes als tips zijn ook welkom! Wel graag dus met de trein te bereiken
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Myrthe, klik hier voor een reisplanner
Over het algemeen is reizen per bus sneller.
Ik ben niet zo bekend in deze regio, dus daarbij kan ik je niet helpen, maar op mapy.cz kun je veel vinden (gebruik de verschillende kaarten - linksboven bij zmenit mapu)

Alvast een fijne vakantie
 
Vanaf metrostation Cerny Most de bus naar Spindleruv Mlyn nemen. Dat is de snelste verbinding. Een treinverbinding kost veel meer tijd.
 
Dank je wel allemaal! Ik ben echt een fan van het reizen met de trein. Je ziet vaak meer dan wanneer je over de snelweg reist, daarom heeft de trein mijn voorkeur. Hoeveel langer duurt het met de trein dan met de bus?
En heeft iemand tips waar we het beste kunnen overnachten in het reuzengebergte? We zijn op zoek naar een centrale plek waar we makkelijk verschillende wandelroutes kunnen doen, dicht bij een leuk stadje/dorpje waar je lekker kunt eten zou ook heel fijn zijn
 
Hallo Myrthe,

Wanneer gaan jullie exact?

Deze vraag komt vaker terug. Het antwoord is voor nieuwe reizigers best wel verwarrend. Want de bus is inderdaad sneller.

Maar jullie zijn treinliefhebbers. Net als ik. Daarom mijn advies om gewoon de trein te pakken want je ziet echt meer.
Dan is een uurtje langer helemaal niet erg. De langere reisduur komt meestal doordat treinen niet aansluiten. De overstaptijd is dan wel eens meer dan 30-50 minuten. Veel treinen rijden maar 1* per 2 uur. Gelukkig kennen de grotere overstapstations een hospoda in het station waar gewoon een schitterend bier wordt geschonken.

Wanneer je iedere dag een uitstapje wil maken in het Reuzengebergte is mijn advies: laat je lekker verwennen in Hotel Labut (Vrchlabi), 3 uur 08 met de trein, en 10 minuten wandelen van het station. De ene dag pak je de bus naar Spindleruv Mlyn (12 km) om te wandelen en een kabelbaan te pakken. Spindleruv Mlyn is wel heel toeristisch.
De andere dag ga je lekker treinen naar Trutnov of Nachod. Let wel op dat veel treinen na 18:30-19:30 niet meer rijden.

Vanaf Praag zijn de eerste 1,5 uur in de trein nauwelijks de moeite waard. Maar dan wordt naar mijn smaak het uitzicht heel aangenaam. Je bereikt het Reuzengebergte waarna het heuvelachtiger wordt.

gr, Oboema
 
Hallo Oboema,

Bedankt voor je reactie!
We gaan waarschijnlijk 11 t/m 15 Augustus naar Praag en dan 15 Augustus t/m 21/22 Augustus naar het reuzengebergte.
Ik heb op de site van het openbaar vervoer gekeken (https://www.cd.cz/en/default.htm) maar op een of andere manier geeft hij constant een foutmelding. Wanneer ik Praha invoer, en als eindbestemming bijv Harrachov vind hij geen treinen, ook niet wanneer ik een treinreis zoek voor bijvoorbeeld morgen. Waar heb jij de info vandaan dat de treinreis van Praag naar Vrchlabi 3 uur en 08 minuten is?
Gr Myrthe
 
We zijn eruit! We verblijven een kleine week in Harrachov. Via de site van de spoorwegen in Tsjechie kan ik alleen treinreizen vinden naar Harrachov,Nový Svět,sklárna , alleen Harrachov vind hij niet. Als ik dit opzoek lijkt dit ergens anders in Tsjechie te liggen? Iemand enig idee?
 

kuurgast

Donateur
Er is daar maar een stationnetje ,want daarna gaat het spoor de grens over zie mapy.
Volg de spoorlijnen en klik op icoon van treintje = stationnetjes ,dan krijg je gewenste info waarheen de treinen gaan.
Je kan ook een bus pakken op het busstation zie mapy.
 
Hoi Allemaal! Even een update. Dinsdag vertrekken we naar praag, vanaf zaterdag willen we met de trein naar Harrachov.
Nu ik op de site kijk van het spoornet www.cd.cz, staat er het volgende:

15.8. Praha hl.n.
035.gif
13:20 13:25
118.gif
train_p.gif
R 1144
Tanvald 16:05 16:16
train_p.gif
Os 2633
Kořenov
079.gif
16:31 17:53
bus_p.gif
Bus 25461
Harrachov,Nový Svět,sklárna
122.gif
18:02 >


Operational Restrictions


brablenec2.gif

  • Closure on line no. 030 in the segment Liberec - Stará Paka | details
  • Closure on line no. 035 in the segment Železný Brod - Tanvald | details

Iemand tips hiervoor? We willen heel graag met de trein, maar volgens mij is het een heel gedoe om in Tsjechie dan rustig te kunnen reizen zonder stress, met al die omleidingen en blijven overstappen op andere treinen/bussen?
 
Dus aan het schema te zien hoeven we alleen van Tanvald naar Harrachov met de bus? Dan valt het mee. Fijn, kunnen we toch een gedeelte met de trein
 
Pas op Myrthe!
Momenteel ligt half Tsjechie op de schop en ook op het spoor zijn heel veel werkzaamheden. Normaliter is treinen in Tsjechie over lange afstanden tijdrovend, maar heel erg leuk. In JOUW geval zou ik - omdat je toch een paar dagen in Praag bent - even langs Praha hlavní nádraží gaan en daar je reis bespreken, vóórdat je voor vervelende reisonderbrekingen komt te staan. Over het algemeen spreken ze daar goed Engels en zijn ze behulpzaam.
https://www.cd.cz/en/default.htm is een prima site en op het opgegeven telefoonnummer geven ze 24 uur per dag advies, ook in het Engels (daar durf ik geen vergif op in te nemen dat dat óók 24 uur per dag is.....)
 
Bovenaan