Met de mobilhome door Tsjechïe

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij vertrekken met ons gezinnetje, 3kids, bijna op reis....met de mobilhome jawel voor 14 dagen naar TSJECHIE.:top:
Ik ben al veel wijzer geworden uit jullie tips en ervaringen. Super om te lezen!!!!
Maar ik heb nog niets tegen gekomen over een mobilhome in tsjechie. We zijn niet echt camping-gangers !!
Onze route is een grote tour rond praag (we doen praag niet!)(N-O-Z-W bohemen)
Zijn ze streng op wild kampeerders? Kunnen we bij boeren terecht? Is wildkamperen gevaarlijk? Heeft iemand ervaring of weetjes ivm reizen met een mobilhome door tsjechïe? Groetjes Griet
 

Vodnik

† In Memoriam
'wild" camperen is zover wij weten niet strict verboden, wel is het zo dat de eigenaar toestemmig moet geven en vind maar is uit wie eigenaar van een stuk grond is! Als wij op doorreis zijn staan we vaak "wild" en ik ben er nooit op aangesproken dat het niet zou mogen, niet in CZ, A, D of NL. Slechts op een paar heel toeristische plekken kan je een bordje verwachten met "verboden te camperen".
Voor langere tijd (paar dagen) op één lokatie zou ik toch een van de vele eenvoudige campings zoeken, ook voor de sfeer! vaak wordt er 's avond door tsjechen een kampvuurtje gemaakt en worden er lokale songs gezongen. (zie www.camp.cz)

"Camperen bij de boer" is nog redelijk onbekend, komt ook omdat het boerenbedrijf zoals dat in NL bestaat hier niet is, maar bij een lokaal restaurant (hospoda of restaurace) kan je altijd wel overnachten (pilsje en/of maaltijd en vragen of je mag blijven staan. Grote kans dat je tegen een taalprobleem aanloopt maar met handen en voeten is het vast wel duidelijk te maken dat je wilt blijven staan)

Waar je wel even aan moet denken is hoe je je vuilwatertanke en in het byzonder je toilettank/cassette wilt legen. Gebruik in je toilet alleen de groene KEM vloeistof (niet de blauwe!!), deze is afbreek baar in een septic tank en die worden in CZ veel gebruikt. De blauw KEM vloeistof stopt de biologisch werking van een septic en daar de eigenaar dan niet vrolijk van.

Wat drinkwater betreft raad ik je aan om als drinkwater flessenwater te gebruiken. In de buitengebieden zijn veel eigen waterbronnen die meestal van goede kwaliteit zijn maar je zal er net een treffen die minder goed is, dan is vakantie naar de kl....te! (mijn waterbron is van extreem goede kwaliteit maar drie kilometer verder is het dubieus)

Wat veiligheid betreft is CZ niet onveiliger dan Dld of NL, waardevolle zaken moet je opbergen en niet 's nacht buiten laten liggen (hoewel ik weleens een camera vergeten ben binnen te halen en die lag er de volgende nog net zo!)

Kijk verder ook is op het camperforum, daar staan veel reistips: (www.camperforum.nl)


Je schrijft dat je ROND Praag wilt trekken, toch zou ik de stad ook even aandoen, niet met je camper de stad inrijden maar ga met openbaarvervoer, het leukste is trein! gaat langzaam (met de olifant) maar daardoor zie je veel. Moet alleen wat minder heet zijn dan vandaag, over 37 graden!!

Mooie vakantie!

Pieter
 
Dank u voor de reactie!
Praag hebben we al gedaan als city-trip en was inderdaad prachtig! :top:Dus nu is het tijd om een ander deel van Tsjechië te ontdekken, te voelen, te ruiken en te proeven!
groetjes
 
Vrij kamperen met de camper

deze zomer wil ik rondtrekken in Tsjechië?
mag er vrij overnacht worden,
zoniet wordt daar streng op gecontroleerd?
Heeft er iemand camperverhalen over Tsjechië?
 

kuurgast

Donateur
Folky welkom op het forum. Deze vraag is eerder gesteld en Semabyt heeft hierover een duidelijk
antwoord gegeven hier.
Veel plezier met de voorbereiding van je vakantie. Mocht je toch vrij gaan kamperen laat hier dan
iets horen wat je ervaringen waren zodat anderen daar ook wat aan hebben. ;)
 
Bovenaan