Met de auto naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste allemaal,

Morgenochtend gaat het gebeuren; voor het eerst naar Tsjechie!
Voor de route Utrecht - Praag kreeg ik van googlemaps een aantal suggesties.

Zelf leek mij de route over de A38; via Oberhausen, Dortmund, Kassel Leipzig, Dresden en dan over de E55 (D8?) naar Praag de beste (rustigste en snelste) optie.

Andere opties waren over de A3; Koln, Frankfurt, Nurnberg en dan via Plzen naar Praag E50/D5.
Of over de A2; Osnabruck, Hannover, Leipzig, Dresden en dan weer over de E55/D8 naar Praag.

Heeft iemand recentelijk een van deze routes nog gereden? Volgens mij zijn ze namelijk in heel Duitsland flink aan de weg bezig en kan het dus wel lonen om goed over de route na te denken.:)

Bedankt alvast!
 
Wij houden altijd Apeldoorn - Enschede - Hengelo- Osnabruck - Hannover - Leipzig- Dresden - Praag aan. Bij Usti nad Labem is de snelweg ten einde voor ongeveer 20 km. Deze route is wat langer als over Dortmund. Dat hebben we één keer gedaan en toen werden we door Dortmund gestuurd. Ik ben net twee weken geleden terug en toen werd er flink aan de weg gewerkt rondom Leipzig (ervoor/erna), slechts 60 km.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Vanaf het Oosten des lands is idd Osnabruck - Hannover - Leipzig- Dresden - Praag het snelste, misschien toch ook wel een optie, want Utrecht - Enschede kan ik inmiddels bijna met m'n ogen dicht rijden..
Maar goed om te weten dat er bij Leipzich veel werk aan de weg was/is! Dus dat zal ik nog is goed uitzoeken.

Wellicht dat Koln, Frankfurt, Nurnberg dan toch de beste optie is, hoewel ik elders op het forum las dat er tussen Wurzburg en Nurnberg veel vertraging is door wegwerkzaamheden. Een stukje omrijden (bovenlangs via Bamberg) is dan een oplossing natuurlijk, maar er zijn vast meer lui die op dat idee komen.

We denken er dus nog even over na!:D
 
Voor ons is dit een prettige en rustige route: Zoetermeer - Utrecht - Arnhem - Oberhausen - Kassel - Leipzig - Dresden - Praag

Gister bovenstaande route vanaf Dresden naar huis gereden. In Duitsland een paar ''baustelle'' waar we weinig of geen last van hadden. Enigste file gister was bij Woerden!!! Fijn als je al 11 uur in de auto hebt gezeten:kwaad:. Wat ons wel opviel is dat er langs de snelweg weinig mogelijkheden zijn om te tanken tussen Kassel en Leipzig; dus ga niet met een kwart tankie benzine richting Leipzig.........
 
Hallo Pim. Ik heb veel ervaring met alle drie de routes en ik zou voor de route Hannover-Liepzig-Dresden kiezen. Vanuit Twente is dit veruit de snelste route.

Zeker nu in de zomervakantie (maar ook in de wintersport tijd) zou ik niet de A3 (Frankfurt/Wurzburg) kiezen i.v.m. al het toeristisch verkeer richting Zuid Duitsland, Oostenrijk en Italie.

Kies je voor de route Oberhausen -> Dortmund -> Kassel -> Chemnitz -> Chomutov -> Praag dan zit je met het probleem dat je een heel groot stuk in Tsjechië geen snelweg hebt. Verder een mooie route maar het schiet niet echt op.

Veel plezier in Tsjechie.
 
Gisteren terug gekomen uit cz.

De A38 Kassel - Dresden is een rustige weg, maar nogal heuvelachtig.
Die autobaan is 218 km en er is geen enkele tank mogelijkheid.
dus dar moet je iid rekening mee houden.
Ik denk dat de keuze over Hanover of over Kassel niet zo heel veel uitmaakt.
Misschien dat vanuit Enschede Hannover wat gerichter is. Voor ons uit Zaltbommel is dat richting Nijmegen en dan Dortmund - Kassel.
 
Weinig oponthoud bij Leipzig

Hallo Pim. Ik heb veel ervaring met alle drie de routes en ik zou voor de route Hannover-Liepzig-Dresden kiezen. Vanuit Twente is dit veruit de snelste route.

Bovendien valt het met de wegwerkzaamheden bij Leipzig erg mee.
Grote delen zijn al klaar.

En tussen Hengelo en Hannover is de situatie ook veel beter dan enkele jaren geleden.


Dit jaar op 31 juli op de heenweg wel bijna een uur oponthoud gehad bij Praag wegens wegwerkzaamheden
maar 15-08 op te terugweg liep het allemaal vlot door.
 
Aangezien ik via Keulen, Frankfurt, Neurenberg niet fijn vind rijden, ben ik benieuwd of er mensen zijn die A7 via Kassel-Fulda-Schweinfurt-Bamberg rijden. Is dit een aanrader of een afrader?

NB: We rijden a.s vrijdag Apeldoorn-Beroun. Via Dresden zou kunnen maar dan zitten we met de randweg van Praag rond 16:00-17:00 uur.
 
Wij vinden de route via Leipzig Dresden de beste, rustige weg en weinig vrachtverkeer. Bij Kassel hebben we vaak oponthoud gehad dus die route nemen we niet meer.
 

Tabe

† In Memoriam
A3....Koln, Frankfurt, Nurnberg en dan via Plzen naar Praag E50/D5.
nejlepší spojení...beste route

Deze route rijden wij ook. Alleen problemen te verwachten op de ring van Koln en het stuk vanaf Aschaffenburg tot een tien kilometer voorbij Würzburg.Dit stuk voornamelijk vanwege het verbreden van de weg naar drie rijstroken. De ervaring is dat het toch redelijk goed doorloopt. Denk ook aan het vele vrachtverkeer op dit traject.
 
Beste mensen,
Ik ben voornemens met de auto naar Praag te gaan, maar ben doodsbang om door de bergen te reizen. Komen we die op de weg tegen? Wat is de beste route om deze te vermijden?
Bedankt!
 
Bovenaan