Merkwaardig vogeltje...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag, zaterdag, is het warm.
Zeg maar heet.
We zitten op het terras en kijken ver weg over de bergen heen.
Rust, diepe rust.
Heerlijk om zo te vertoeven.
Naast mij een naaldboom, een vogeltje komt door de takken heen en kijkt nieuwsgierig rond.
De lavendel bloeit.
Werkelijk tientallen vlinders nemen bezit van de lavendel.
Alle soorten en maten zijn vertegenwoordigd.
Het vogeltje vliegt naar de lavendel en fladdert bijna stilstaand om ook eten eruit te halen.
Het lijkt wel een kolibrie.
Een heel merkwaardig gezicht.
Het vogeltje fladdert wat meer dan een kolibrie.
En dan zie ik wat dat beessie werkelijk doet.
Het grijpt de kleine bruine vlindertjes en peuzelt ze op!
Nou ja, eerst dacht ik dat het vogeltje van de lavendel genoot en nu vreet ze gewoon die mooie vlinders op.
Zo, het wordt te heet!
We zoeken verkoeling in het huis.
Gek vogeltje!
 
images


Is het deze misschien, Kukel? Een kolibrievlinder. Deze zitten ook bij Groentje in de tuin. Ik had ze nog nooit gezien, maar het is echt net een kolibrie.
 
als amateur-ornitoloog mag ik opmerken dat de kolibrievlinder nektar als voeding heeft en géén andere vlinders.
volgens mij komt eerder de Tsjechische Aua-pták in aanmerking.
 
Kan je daar een officiële naam voor geven Camyl.

A3, de Aua pták wordt gerangschikt onder "Vreemde Vogels".zijn naam wordt ontleent aan zijn geluid, namelijk "Aua"!
dit geluid komt voort uit zijn ongelukkige landing. wat is het geval?
het scrotum van de vogel is langer dan zijn pootjes, waardoor niet de pootjes op de tak belanden, maar eerst zijn scrotum en terecht roept hij dan: "Aua"!!
de Aua pták heb ikzelf nog nooit gespot en ook op internet kan ik geen afbeelding vinden, echter een gelijkende foto, het is géén pták, maar áls het een pták was, dán.......................

images
 
Voordat het onderwerp in de kroeg terecht komt, het vogeltje at echt de vlinders op!
Er waren vele soorten die zich te goed deden aan de lavendel.
Maar hij pikte uitsluitend een klein, bruin, soort er uit.

PS, wij zijn weer thuis!
 
Mooie terugrit gehad, overnacht met de caravan in Waldkappel.
Een aanrader, nabij Kassel.
Dit terzijde.
Het vogeltje was een fractie kleiner dan een musje.
Het vloog naar de lavendel, maar na eerst rustig naast mij op een tak gezeten om de situatie te aanschouwen.
Het vloog midden in de lavendel, bleef bijna als een kolibrie stilhangen.
De vlinders keken er niet van op.
Vervolgens pikte hij enkel de kleine bruintjes er uit.
De overige soorten vlinders liet hij ongemoeid.
Een paar keer per dag kwam hij aan.
De kleur was een beetje bruin/grijs.
Nog nooit eerder gezien.
Ik heb wel kolibries gezien in het wild, vandaar dat ik, en Kukelin, verbaasd waren over dat merkwaardige vogeltje.
Wie weet het antwoord op wat voor een vogeltje het is?
Ik denk zelf een aangeleerd trucje van dat schepseltje.
 
Half miljoen vogels geteld op voederbakken; hoofdzakelijk mezen

Meer dan een half miljoen vogels werden door mensen geteld tijdens het Bird Hour van dit jaar, 100.000 meer op jaarbasis. Het evenement, dat plaatsvond in het tweede weekend van januari, werd bijgewoond door meer dan 27.000 mensen, vorig jaar waren dat er ongeveer 22.000. De meest waargenomen soort was opnieuw de koolmees, springer van het jaar, de Czech Ornithological Society (CSO ) zei in het persbericht van vandaag.

"Geen enkele andere vogel vloog vaker op de feeder dan de koolmees. Het werd geregistreerd door 85 procent van de wierookvaten. Op de tweede plaats, met 66 procent van de feeders, was de pimpelmees", zei Alena Skálová, coördinator voor vogelwacht. De koolmees was de meest voorkomende soort in alle drie voorgaande jaren. De veldmus en de huismus eindigden op de tweede en derde plaats - beiden kwamen aan op bijna 40 procent van de geobserveerde plaatsen.

Deze keer sprong de bossnip het meest. Van de vierentwintigste plaats van vorig jaar sprong hij naar de negende plaats. "De winter van dit jaar is echt rijk aan eekhoorns, en niet alleen in ons land. Er werden ook meer eekhoorns waargenomen door deelnemers aan de volkstelling in Oostenrijk en Beieren, op dezelfde datum als het Tsjechische Vogeluur. Procent", beschreef Skálová. Zo zagen mensen dit jaar ook meer merels. Terwijl ze vorig jaar naar de helft van de feeders vlogen, maakten ze dit jaar al deel uit van 57 procent van alle waarnemingen.

"Het wordt heel interessant om te zien hoe de situatie zich volgend jaar ontwikkelt. We zien in ieder geval waarom het belangrijk is om meerdere jaren achter elkaar toe te voegen aan het voorbeeld van eekhoorns en merels - we kunnen er alleen achter komen of deze kort zijn. schommelingen op de termijn of langetermijnveranderingen ", aldus Skálová. Bird Watch-deelnemers moeten een uur op één plaats blijven en altijd het hoogste aantal gelijktijdig waargenomen individuen van elke soort registreren.

"Net als vorig jaar zag de helft van de deelnemers zes of meer vogelsoorten op hun voederbak. De meeste vogelsoorten (45) werden tijdens zijn Bird Watch geregistreerd door een deelnemer uit Opatovce in de regio Svitavy. Volgens haar kwamen er binnen een uur geen vogels op minder dan drie procent van de voederbakken. Skálová merkte op dat zelfs dergelijke waarnemingen waardevol zijn, omdat ze experts helpen erachter te komen waar de vogels ontbreken.

De vogelwacht maakt deel uit van de zogenaamde civiele wetenschap, waarbij het publiek wetenschappers helpt met onderzoek.


bron: ekolist.cz
 
Net weer terug uit Tsjechië, 14 dagen geweest in het Reuzengebergte, in het plaatsje Stanovy. Prachtig in de zomer, eerste keer. Vaak even gewandeld, vogels gespot. Een paar leuke waarnemingen waren de Zwarte Ooievaar in Zlatá Olešnice en de Gauwe Klauwier in Stanovy. In Duitsland nog de Rode Wouw en de Zwarte Wouw.
Fijne tijd gehad en mooie dingen gezien. Kijk alweer uit naar de volgende keer.
Jaap.
 
Bovenaan